Zou dit werken ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 379

Zou dit werken ?

http://www.metacafe.com/watch/767822/laser...rophone_how_to/

Ik zou het graag willen uitproberen maar alvorens het te doen zou ik graag jullie commentaar er over weten.

Berichten: 12.262

Re: Zou dit werken ?

Zoiets werkt wel, maar je moet het uiteraard wel zo opzetten dat je de reflectie in het raam goed kunt opvangen. Met een gewone laserpointer werkt het niet op grote afstand (100 meter oid) aangezien de divergentie zo slecht is dat de 'stip' bij terugkomst zo groot is dat de trilling van het raam geen verschil meer maakt in intensiteit. De truc is vooral om de reflectie een beetje op het randje van de fotocel te krijgen, zodat een kleine afwijking in positie veel signaal oplevert - gewoon eens proberen :D
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Zou dit werken ?

Briljant haha!

Hou ons op de hoogte of het werkt of niet, leuk idee in ieder geval

Berichten: 379

Re: Zou dit werken ?

Moet ik hiervoor zon echte dure pointerlaser kopen aan 50 euro of volstaat het om een gewone goedkopere pointerlaser te gebruiken.

Berichten: 12.262

Re: Zou dit werken ?

Ik denk dat het vooral afhangt van de afstand waarop je wilt luisteren... maar om het gewoon te proberen en de electronica te testen kun je gewoon aan de slag met een elcheapo laserpointer.

Voor werk op lange afstand werkt het denk ik beter als je de laser door een telescoop haalt (dwz bredere bundel maken maar met lagere divergentie -> uiteindelijk een kleinere 'stip').
Victory through technology

Reageer