[cytologie] cytoskelet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[cytologie] cytoskelet

hoi,

ik heb 2 korte vraagjes i.v.m. het cytoskelet, meer specifiek de microfilamenten en microtubuli.

De curcus is soms wat onduidelijk en op internet heb ik geen antwoord gevonden op mijn kleine vraagjes..

in mijn curcus staat : het actinefilament bestaat uit 2 spiraalvormig rond elkaar gewonden draden (=F actine)

Elke draad is een aaneenschakeling van globulaire actinemoleculen (=G-actine)

daar staat dan een prentje bij van draadjes en zwarte bolletjes, een 2de van witte bollen, en een derde van dit alles in elkaar.

nu is mijn vraag: zijn de witte bollen de globulaire actinemoleculen? en de draden F actine? of is het geheel F actine? en wat zouden die zwarte bolletjes ertussen kunnen zijn?

dan de microtubuli:

microtubuli geassocieerde eiwitten zijn MAP's

van wat is dat de afkorting? en hangen die aan de microtubuli? of hoe zit dat eigenlijk?

alvast bedankt,

Femke

Berichten: 8.614

Re: [cytologie] cytoskelet

nu is mijn vraag: zijn de witte bollen de globulaire actinemoleculen? en de draden F actine? of is het geheel F actine? en wat zouden die zwarte bolletjes ertussen kunnen zijn?
Je vraag is haast onmogelijk te beantwoorden zonder de afbeelding. Kan je die posten? Anders kunnen we het ons namelijk nogal moeilijk voorstellen.
Fem_ke schreef:microtubuli geassocieerde eiwitten zijn MAP's

van wat is dat de afkorting?
Dit is de afkorting van - hoe kan het ook anders - microtubule-associated protein. Je hebt het antwoord dus al gegeven toen je de vraag stelde.
en hangen die aan de microtubuli? of hoe zit dat eigenlijk?
Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Googel met microtubule-associated protein en je eerste hit is dit:
MAPs bind to the tubulin subunits that make up microtubules to regulate their stability. A large variety of MAPs have been identified in many different cell types, and they have been found to carry out a wide range of functions. These include both stabilizing and destabilizing microtubules, guiding microtubules towards specific cellular locations, cross-linking microtubules and mediating the interactions of microtubules with other proteins in the cell.

Within the cell, MAPs bind directly to the tubulin monomers of microtubules. This binding can occur with either polymerized or depolymerized tubulin, and in most case leads to the stabilization of microtubule structure, further encouraging polymerization.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Microtubule-a...rotein#Function
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer