Debietsregeling adhv statische druk bij een centrifugaalpomp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Debietsregeling adhv statische druk bij een centrifugaalpomp

Hallo,

Stel dat ik met een axiale centrifugaalpomp een gas aanzuig. In de aanzuigleiding plaats ik een meetsonde die de statische druk opmeet. Kan ik dan zeggen dat het aangezogen volumedebiet constant is als ik een constante statische druk meet?

Ik mag zeker en vast verwachten dat ik een drukdaling zal meten als ik een klep dichter draai die zich voor de meetsonde bevindt. Maar betekent dit dan ook dat het debiet daalt?

ik heb het hier vooral moeilijk mee omdat een gas niet onsamendrukbaar is. Een drukdaling houd een expansie in en dus een daling van het massadebiet, maar ik meet hier volumedebiet. En ik weet niet zeker of deze dan ook daalt.

Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Debietsregeling adhv statische druk bij een centrifugaalpomp

Stel dat ik met een axiale centrifugaalpomp een gas aanzuig. In de aanzuigleiding plaats ik een meetsonde die de statische druk opmeet. Kan ik dan zeggen dat het aangezogen volumedebiet constant is als ik een constante statische druk meet?
Hangt van het systeem af en of en hoe de druk in het zuigsysteem geregeld wordt danwel in het perssysteem. Overigens zegt de druk op zich niets over het debiet.
Ik mag zeker en vast verwachten dat ik een drukdaling zal meten als ik een klep dichter draai die zich voor de meetsonde bevindt. Maar betekent dit dan ook dat het debiet daalt?
Zonder getallen durf ik zo niet te zeggen of het volumedebiet daalt in jouw specifieke geval. Wat de volumedebietmeter in dat geval aanwijst hangt overigens ook van het meetprincipe af. Het volume wordt berekend uit de meetwaarde welke bepaald wordt door ..... . Het massadebiet zal wel dalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Debietsregeling adhv statische druk bij een centrifugaalpomp

Stel het volgende systeem voor: het zuig- en persreservoir bevinden zich op dezelfde hoogte (dus geen opvoerhoogte) en in de zuigleiding zitten er een paar kleppen.
Overigens zegt de druk op zich niets over het debiet.
Hier ben ik mij zeer zeker van bewust. De grootte van het volumedebiet kan niet bepaald worden aan de hand van de waarde van de statische druk. Maar kan je niet zeggen dat het volumedebiet constant is als de statische druk ook constant is? Zonder daarmee iets te zeggen over de waarde van het debiet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Debietsregeling adhv statische druk bij een centrifugaalpomp

Dit is allemaal zo vaag. Nogmaals: het hangt van het systeem of proces af.

Men kan een systeem hebben waarbij de zuigdruk geregeld wordt op een constante waarde door het dediet te regelen met een klep in de zuig, of pers, of met het toerental van de compressor, of .... In dit geval is de druk constant maar het debiet niet want dat wordt immers zodanig geregeld dat de druk constant is.

Een variabel debiet levert een variabele drukverschil, niet noodzakelijk een variabele druk.

Een constant debiet levert een constante drukverschil, niet noodzakelijk een constante druk.

Stel men regelt (op wat voor manier dan ook) de druk een behoorlijk stuk voor de zuigflens van de compressor. In dat geval betekent een constante druk aan de zuigflens een constant drukverschil van de drukregelaar tot de zuigflens en dus betekent dat in dit specifieke geval inderdaad een constant debiet.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer