Springen naar inhoud

Zr hoog verbruik thuis.


  • Log in om te kunnen reageren

#136

pimmy

    pimmy


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2008 - 10:13

Net de NUON aan de telefoon gehad. Deze gaf aan dat we een 3 x 25A aansluiting hebben.
Dus niet 1 x 40A. Betekend het dat we dan 75A kunnen verbruiken? of zie dat verkeerd?

Veranderd door pimmy, 31 december 2008 - 10:17


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#137

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7422 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 december 2008 - 10:36

Je kunt inderdaad 3x25=75A gebruiken. Bij 230V geeft dat een maximaal vermogen van ruim 17kW.
Maar de nadruk ligt op 'kunt'. Er moeten wel verbruikers zijn die stroom vragen. Of er is echt iets mis met die meter, dat kan ook nog.

PS, ik zie net op de foto dat dat helemaal niet kan. Je hebt een nfasige meter, dus je kunt geen 3x25A aansluiting hebben.

Veranderd door klazon, 31 december 2008 - 10:38


#138

pimmy

    pimmy


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2008 - 11:45

Zo probleem is bijna opgelost!!
De beginstand klopt niet.
Na lang bellen met de klantenservice van de NUON en veel doorvragen van mijn kant zijn we tot de volgende conclusie gekomen:
De meter is voor het eerst gebruikt in jan 2006 (begin van de bouw van appartementencomplex, toeval?) Daarna is de meter uitgebouwd op 12 nov 2007 met een stand van 22191!!! Daarna is de meter in februari 2008 weer ingebouwd in ons appartement. Waarna deze in juli 2008 is opgeleverd. Hierbij moet er iets fout gegaan zijn bij de NUON, want de stand van een energiemeter kan NOOIT worden veranderd. Dus in februari kan de meter niet op 00000 hebben gestaan. En de inhuisstand kan dus nooit 1118 geweest zijn, maar meer den 22191.
Dit is al doorgegeven aan de afdeling facturen.
Nu dus eens met de aannemer gaan praten wat de echte inhuisstand is.
Wat een enorme opluchting!! Dank voor al het begrip, en zodra alles afgewikkeld is laat ik het nogmaals weten.

#139

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7422 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 december 2008 - 12:00

Daaraan zie je maar weer, als je een woning betrekt, neem dan altijd zelf de standen op op de dag dat jij voor het eerst als klant staat geregistreerd. Wat er voor die tijd is gebeurd is niet jouw probleem. Maar je hebt dan wel de startbasis voor jouw eigen afrekening.

#140

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7422 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 december 2008 - 12:12

....want de stand van een energiemeter kan NOOIT worden veranderd.

Het is technisch wel mogelijk, maar zelfs voor een meetbedrijf is dit zeer lastig. Maar het belangrijkste is dat het wettelijk verboden is.

Vroeger werd het bij mechanische meters wel gedaan. Bij een revisie ging ook het telwerk helemaal in onderdelen uit elkaar, en werd dan in de stand 0 weer teruggemonteerd. De meter werd daarna geacht gelijkwaardig te zijn aan een fabrieksnieuwe meter.
Maar op een bepaald moment is besloten dat telwerken niet meer gerevideerd werden, en dat ze ook niet meer teruggezet mochten worden.

#141

Painchiller

    Painchiller


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2009 - 07:59

Er is hier toch een verwarring van termen, en ik realiseer me dat ik me daar zelf ook wel eens schuldig aan maak.

Bij het bepalen van de nauwkeurigheid van meters zijn er 3 stadia te onderscheiden:

-vergelijken: de meter wordt vergeleken met een gecontroleerde standaard, en de verschillen worden vastgelegd.

-ijken: de verschillen worden beoordeeld aan de hand van wettelijke normen, dus: valt de meter binnen of buiten de wettelijke grenzen. Er verandert dan nog niks aan de meter, dit is puur een bureauhandeling.

-justeren: de meter wordt opnieuw ingesteld zodat de afwijkingen binnen de wettelijke grenzen vallen.

@painchiller, je bent veel te argwanend. Jij denkt dat ze je bij de beer gaan doen bij het controleren van die meter. Dat is absoluut niet zo. De controle wordt uitgevoerd door een erkend meetbedrijf. Dat zal in dit geval waarschijnlijk het meetbedrijf van Essent zijn, maar die zijn onafhankelijk van de energieleverancier Essent. Het meetbedrijf heeft er helemaal geen belang bij om je te piepelen, dat zijn gewoon techneuten die de waarheid vaststellen.
Dat je er een vervelend gevoel bij hebt ligt meer aan de mensen van de klantendienst die je hebt gesproken. Die hadden je moeten voorlichten over het feit dat je een ijking op basis van ongelijk kunt aanvragen. En zoals ik hierboven heb verteld gaan ze bij het ijken niets aan de meterinstellingen veranderen, ze mogen dat ding niet eens openmaken. Ze stellen alleen vast hoe groot de afwijkingen zijn en of die afwijkingen toelaatbaar zijn of niet.



Mensen ik ben eruit, de meterman is eindelijk gekomen ergens eind januari, slepende kwestie geweest, de meter was idd defect afwijking van 84%, mijn voorschot is teruggeschroefd naar 166 eu en kreeg geld terug ipv 750 bijbetalen. Op het moment dat ze weten voor 100% dat het aan de meter ligt gaat het relatief snel, en zijn ze poeslief.. ik vind het gewoon belachelijk. Mochten er nog vragen zijn over op hol geslagen KWH meters en hoe het aan te pakken, mail me gerust!!!!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures