Geodynamica

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Geodynamica

Ik las heel globaal allerlei sites met meningen over het verschijnsel golfstroom en de invloed daarvan op ons klimaat en de mogelijkheid van klimaatveranderingen.

Er worden deskundige en deskundologische ideeen geponeerd omtrent de oorzaak van het optreden van die golfstroom in de Golf van Mexico.

Ik heb nog geen mening kunnen ontdekken,die ik hier dus lanceer en wel een vulkanisch oorsprong,daar ook Midden-Amerika met zijn vulkanen aangrenzend zijn en ik veronderstel,dat die "vuurlijn" ook zijn voortzetting kan hebben in de golf met dus een variabele warmte-effect op de golfstroom! :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geodynamica

Voor zover ik weet uit documentaires wordt de golfstroom in beweging gezet door het noordpoolijs. Dat brokkelt af (ook al voordat we het over het broeikaseffect hadden). Door het ijs dat in het water terecht komt wordt het water kouder en zakt naar de bodem. Het moet ergens naar toe, naar het zuiden dus. Als tegenbeweging ontstaat een stroom aan de oppervlakte naar het noorden. Dat water wordt in de tropen opgewarmd en zorgt er voor dat wij een gematigd klimaat hebben. Zonder de golfstroom zouden wij het verrekte koud hebben. Er zijn al doemscenario's die stellen dat de golfstroom stopt als het noordpoolijs op is, en dan wordt het bij ons dus koud, in ieder geval veel kouder dan we de laatste eeuwen gewend zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Geodynamica

Ik denk niet dat vulkanische activiteit dermate veel invloed over een langere periode van tijd kan hebben om stromingen in dergelijke grote waterhoeveelheden kan veroorzaken. Temeer daar het water de vulkanische activiteit af zal remmen terwijl bij de gangbare theorie de zon de veroorzaker is en deze door het water niet direct afgeremd kan worden. Hierdoor lijkt dit een logischere verklaring voor de constante stroom.

Daarbij komt nog dat de thermohaline circulatie waar de golfstroom onderdeel van is veel langer is en een systeem is wat draait in alle oceanen. Vulkanische oorsprong lijkt me dus een hersenspinsel en ben benieuwd of je het enigsinds kunt verdedigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Geodynamica

Voor zover ik weet uit documentaires wordt de golfstroom in beweging gezet door het noordpoolijs. Dat brokkelt af (ook al voordat we het over het broeikaseffect hadden). Door het ijs dat in het water terecht komt wordt het water kouder en zakt naar de bodem. Het moet ergens naar toe, naar het zuiden dus. Als tegenbeweging ontstaat een stroom aan de oppervlakte naar het noorden. Dat water wordt in de tropen opgewarmd en zorgt er voor dat wij een gematigd klimaat hebben. Zonder de golfstroom zouden wij het verrekte koud hebben. Er zijn al doemscenario's die stellen dat de golfstroom stopt als het noordpoolijs op is, en dan wordt het bij ons dus koud, in ieder geval veel kouder dan we de laatste eeuwen gewend zijn
fout.

De bulk van de golfstroom wordt gewoon veroorzaakt door de wind. Westenwinden aan de noordkant, passaatwinden aan de zuidkant, het grootste gedeelde van de golfstroom buigt dan ook af naar de Canarische Eilanden.

Een relatief klein deel van de golfstroom gaat als noord atlantische stroom (north atlantic current) verder noordwaards richting Moermansk, dit water keert terug als koud bodemwater via West Groenland. Het milde klimaat in europa wordt veroorzaakt door het open water. Alleen als het dichtvriest is er een probleem en dat kan alleen gebeuren als er veel zoet water boven op drijft zoals tijdens de glaciale zoetwaterpuls.

Er is voorlopig geen gevaar omdat er gewoon niet genoeg zoetwater voorhanden is op het noordelijk halfrond om een dergelijke puls te genereren.
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Geodynamica

Verplaatst naar geografie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geodynamica

Hans Erren schreef:fout.

De bulk van de golfstroom wordt gewoon veroorzaakt door de wind. ...........
Toch jammer dat zo'n verhaal over het smeltende poolijs als motor van de golfstroom in documentaires wordt voorgeschoteld. Checken de makers van zo'n documentaire de feiten dan niet voordat ze die bekend maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Geodynamica

smeltende poolijs als motor van de golfstroom in documentaires wordt voorgeschoteld
Volgens mij doen ze dat ook niet. Ik heb het althans nooit zo begrepen.

Wat beweerd wordt is dat het smeltwater van het poolijs ervoor zorgt dat de dichtheid van het koude water aan de oppervlakte in de poolstreek afneemt, waardoor het minder makkelijk zinkt. Dit remt de Golfstroom af. Zo'n mechanisme is in elk geval natuurkundig correct, en voor mij klinkt dit logisch.

Of dit inderdaad in zo belangrijke mate het geval is dat de Golfstroom hierdoor zou kunnen komen stil te liggen durf ik niet te beweren. Wat ik uit diverse documentaires en artikelen begrepen meen te hebben is dat dit in het verleden meermalen gebeurd is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geodynamica

Ik weet helaas niet meer in welke documentaire het was, wat ik nog wel weet is dat het een uitzending van Discovery of NGC was. En wat daar verteld werd was niet verkeerd te begrijpen. Smeltend poolijs koelt het water af waardoor dit naar de bodem zakt en dat is de motor van de golfstroom. En als het ijs op is, dan is de "motor" weg en stopt de golfstroom. Zo werd het echt hard gesteld.

Ik raak altijd een beetje teleurgesteld door allerlei klimaatverhalen. Iemand vertelt iets wat er technisch heel geloofwaardig uitziet, en dan denk je: nou snap ik hoe het zit. Maar een poosje later komt er iemand anders die het hele verhaal met even geloofwaardige argumenten onderuit haalt en iets anders als de ultieme waarheid vertelt. Ik kan heel goed snappen dat een heleboel mensen er blasé van worden en denken: ze zoeken het maar uit, zal mijn tijd wel duren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Geodynamica

in het kort en afgerond dan:

warm oppervlaktewater wordt uit de golf van Mexico weggeblazen richting NW Europa en verder richting poolstreek,

Da's de "motor".

De snelste manier om aan te vullen is langs onder, uit dieper Golfwater. Dus een beetje "laagwater" in de Golf, beetje "hoogwater" in de poolstreek. In het plaatje sterk overdreven.

Onderweg koelt dat water af en verdampt er netto een deel. Hierdoor neemt de dichtheid ook wat toe. Dat betekent dat er aan de poolkant een wat hogere vloeistofkolom (als gevolg van wind) van bovendien dichter water (als gevolg van verdamping en afkoeling) ontstaat. Dat krijgt dus de neiging te gaan afzinken om over de bodem terug te stromen naar de Golfkant.

Smelt er nou veel poolijs en groenlandijs, dan vermindert de dichtheid van het water in de poolstreek. Het afzinkeffect kan hierdoor sterk afgeremd worden, want een hogere kolom zoetwater oefent op de bodem een even grote druk uit als een lagere kolom zout water. Dan zou er dus ondanks de wind een waterdrukevenwicht tussen poolstreek en Golf kunnen ontstaan, waardoor dus de Golfstroom stilvalt.
golfstroom.gif
golfstroom.gif (9.26 KiB) 862 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer