Doorbuiging koker

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 94

Doorbuiging koker

De koker (2000mm) in de afbeelding wordt aan beide kanten ingeklemd. Op de koker werkt halverwege een moment van 0,1 * 245 N = 24,5 Nm. Hoe kan ik de doorbuiging van de koker berekenen als

I = 35,1*10 ^4 mm^4

Ook vroeg ik mij af of de koker niet te veel gaat torderen, en hoe bepaal ik dit?
Bijlagen
Koker.JPG
Koker.JPG (44.8 KiB) 1177 keer bekeken
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging koker

Je krijgt te maken met een wringingsmoment met wringspanningen,ik zou niet weten hoe je in deze situatie doorbuigingen zou moeten berekenen.

Er moet een polair traagh.moment worden berekend met vervolgens een wringings-weerstandsmoment.

Schuifspanning
\(\tau\)
in het midden lange zijde= Mw/Ww,

Voor je koker geldt met uitw.H en inw h ,uitw B en inw.b de formule Ww=(2/9)*(B3*H-b3*h)/B

De toelaatbare
\(\tau\)
zul je moeten zoeken in tabellenboeken!

Sterkte.

Nb. Uit Bouwconstructies Romijn Horseling 1952 blz 358 tm 363!

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging koker

Wat wil je precies weten? Wil je weten of je balk sterk genoeg is (dus zodat de maximale spanningen niet worden overschreden) of heb je een eis gesteld aan de doorbuiging en hoekverdraaiingen?

Berichten: 94

Re: Doorbuiging koker

In de door jouw gegeven formule staat T = Mw/Ww, maar moet ik de Mw niet vermenigvuldigen met de uiterste afstand van de balk. Dus als het moment in het midden van de balk aangrijpt, op 30 mm. Dan moet ik toch (30^2 x 30^2)^0.5 = 42,43 mm gebruiken. Dus als eindformule krijg je dan:



T= (Mw * c) / Ww
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Doorbuiging koker

ik denk dat er niet echt een probleem is, het is een gesloten koker die op die manier zonder veel problemen de wringing kan opnemen (itt bijv. een U-profiel).

Voor de totale doorbuiging zal je een aantal termen moeten combineren;
  • doorbuiging van de opgelegde ligger (~EI)
  • torsie van dat profiel (~GC)
  • doorbuiging van het stuk in uitkraging waar de kracht op staat (opnieuw EI)
Voor de torsie moet je de wringstijfheid bezigen, zie bijv.

http://www.berekeningvanconstructies.be/1_159.htm

http://www.citg.tudelft.nl/live/pagina.jsp...ngstijfheid.pdf
???

Reageer