[Natuurkunde] Verwarmen van buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Natuurkunde] Verwarmen van buis

Ik had m'n vraag al op Natuurkunde.nl gedumpt alleen aangezien hier geen reacties voor komen probeer ik het hier :D

De vraag:

Ik heb een probleem met het benaderen van een bepaalde formule.

Er wordt een buis verwarmt volgens de volgende formule:

Q=k*A*t*((Tk-Tw)/L)

de Tk (koude temperatuur van het water) continu verandert. Ik wilde dus het antwoord benaderen met een model in Coach 6 (in coach 5 werkt het ook niet), wat simpelweg alle berekeningen automatisch doet.

Tk is dus eigenlijk (Tk-deltaT). deltaT kan berekend worden met Q=m*c*deltaT dus deltaT=Q/(m*c).

Het probleem is dat ik met het model vreemde antwoorden krijg, dus er klopt niets van de uitkomst.

Bijgevoegd is een screenshot van het model met een tabel en grafiek.

Mijn vraag is nu: Heeft er iemand een programma waarmee ik dit wel kan uitrekenen. En is het misschien mogelijk om het exact te doen?

---------------------------------

Na mijn eigen bevindingen zag ik dat ik een fout had gemaakt, dus hierop mijn volgende vraag:

Na lang zoeken had ik een ingeving en begon gewoon opnieuw een model op te stellen met dit keer geen gebruik te maken van intervallen van dt maar dL met L = lengte van de buis.

Ik ben er uit gekomen qua antwoord zoals in het bijgevoegde print-screentje is te zien. Het probleem NU is weer dat dit water volgens deze theorie binnen 10 seconden van 12 naar 40 graden wordt verwarmt. Dit is eigenlijk wel erg kort en lijkt me in de praktijk vooral niet haalbaar. Het gaat namelijk over een koperen buis die door een kas loopt waar water doorheen stroomt.

Wat ik wil weten is waarmee ik geen rekening heb gehouden. Dingen zoals wrijving en de lucht die afkoelt rondom de buis. er zal wel een bepaalde luchtcirculatie aanwezig zijn die dit verminderd, maar in hoeverre valt hier verder mee te rekenen of is dit te verwaarlozen? Als het boven mijn hoofd gaat wil ik toch graag wat informatie zodat dit in de foutenanalyse uitgelegd kan worden.

Het model:

Afbeelding

Alvast bedankt.

edit: Ik dacht dat ik de thumbnail had gepakt, sorry voor het grote plaatje.

edit2: De andere vraag van Sodapop is trouwens van mijn studiemaatje, we maken samen een PO.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Natuurkunde] Verwarmen van buis

Het probleem is te onduidelijk geformuleerd voor buitenstaanders.

Ik snap bijvoorbeeld niet eens wat nou wat opwarmt. Wat is Tk en wat is Tw ?

En is de temperatuur van de buis constant over de gehele lengte of niet?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Verwarmen van buis

Sorry,

Tk is de koude temperatuur van het water die door de leiding stroomt. deze moet warmer worden, naar benadering net zo warm als Tw, de warmte temperatuur van de omgeving.

Je kom uit het model wel opmaken dat Tk warmer wordt; Tk=Tk+deltaT.

Verder is dus de temperatuur van de buis zelf dus volgens mij ook niet constant, aangezien het water hierin warmer wordt.

Het antwoord wat ik er nu uit krijg klopt volgens mij wel, maar het opwarmen van het water gaat dusdanig snel dat ik de vermoedens heb dat ik iets vergeten ben, zoals iets met wrijving of iets dergelijks.

Reageer