[Natuurkunde] Snelheid trillend voorwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

[Natuurkunde] Snelheid trillend voorwerp

hoi ik loop een beetje vast met een som het gaat over een trillend voorwerp met snelheid
\(v(t) = (4\pi)cos(2\pi)t \)
(v = cm/s) en t in seconden.

gevraagd wordt naar het maken van een formule voor de uitwijking, hierbij dacht ik aan de geintegreerde functie van de functie hierboven (dat is namelijk verplaatsings afstand)dat levert
\( u(t) = 2sin(2\pi)t \)
ze vragen vervolgens, Ten gevolge van de veerkracht beweegt het voorwer[ van de uiterste stand naar de evenwichtstand, waarbij geldt:
\( Fv = -1,8 u \)
stel een integraal op voor de arbeid die door de veerkracht verricht wordt als het voorwerp zich verplaatst van een uitsterste stand naar de evenwichtsstand en bereken deze arbeid,ik dacht, arbeid = Nm (joule) dus als Fv bekend is (dan is u dus ook bekend) hoef je alleen nog maar maal u te doen (wel in meters overigens).dus dan zou je krijgen
\( \int (-1,8u)dx \)
levert -0,9 u^2 u kun je dan uitrekenen via de formule die ik zelf bedacht heb deze is maximaal 2dus dan zou je krijgen 0,02 * -1,8 = Fv en deze Fv * 0,02 (N * M = joule)helaas geeft het antwoorden boek dat ik de integraal moet nemen van -0,9 u^2 met 0 en 0,25... (als u...)ik snap wel waar deze 0,25 vandaan komt, (de tijd voor de max. uitwijking maar deze bvehoor je dan toch niet in te vullen? )waar maak ik nu de fout ...Alvast bedankt!

Reageer