[Natuurkunde] Veerunster

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

[Natuurkunde] Veerunster

veerunster : grafiekje waaruit de steilheid blijkt : 2 N/cm



dat betekent dus bij 2 cm 4 Newton



nu suggereer ik, ik trek het veerunster 2 cm uit. dan heb ik 4 Newton nodig..



als ik nu de arbeid bereken zou ik zeggen kracht * afstand (kracht heb je en afstand dus ook...)



dat zou resulteren in : 4 * 0,02 0,08 Nm = joule...



maar echter... de grafiek waarin de veerunster staat.... kun je ook gebruiken om de Nm uit te rekenen, immers:



Fv (N) * cm (oppervlakte van de grafiek..) cm dan wel omzetten in meters..



dan heb je te maken met een driekhoek dus dan zou je krijgen --> 4 * 0,02 * 0,5 = 0,04 Joule... (je kunt natuurlijk ook nog integreren... je hebt als functie 2 x.... wordt 1/2 x^2 xinvullen levert ook 0,04....)



nu ga ik er vanuit dat mijn 2de uitkomst klopt, maar wat klopt er niet aan de eerste redenatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Veerunster

Een beetje verward verhaal voor een buitenstaander: wat hebben veerunsters met hellingen te maken??

maar ik vermoed de volgende denkfout:
als ik nu de arbeid bereken zou ik zeggen kracht * afstand (kracht heb je en afstand dus ook...)

dat zou resulteren in : 4 * 0,02 0,08 Nm = joule...
Al je begint met trekken oefen je 0 N uit, een cm verder nog maar 2 N, pas op het eind 4 N. Gemiddeld dus slecht 2 N over de hele weg. Arbeid dus ½·(4 * 0,02) = 0,04 Nm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 758

Re: [Natuurkunde] Veerunster

Kijk dat is nu eens een fijn antwoord! dank u wel!

(ik vermoedde al zoiets maar je weet het nooit zeker...) je trekt immers niet de hele tijd 4 newton.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Natuurkunde] Veerunster

Een beetje verward verhaal voor een buitenstaander: wat hebben veerunsters met hellingen te maken??
Als je doelt op het woord "steilheid", is dat de helling van de grafiek: kracht uitgezet tegen de uitrekking. De helling is dan de veerconstante: F=k*x dus dF/dx=k
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer