Verdomde arbeid?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 147

Verdomde arbeid?

Ik zit met een vraag waarop niemand me een fatsoenlijk antwoord kan geven ( o.a. assistenten), dus hopelijk kunnen jullie het voor mij opklaren.

Levert de zwaartekracht arbeid?

Want als ik de definitie van arbeid intepreteer: kracht * verplaatsing (zelfde richting)

Als een voorwerp van een gebouw valt, dan werkt de zwaartekracht en is er een verplaatsing.

Of niet?

Afhankelijk van jullie antwoord ga ik nog andere vragen rond magnetische en elektrische velden stellen. :D

PS: mij werd altijd verteld dat een verctorveld NOOIT arbeid levert, dat het iemand moet zijn die manueel bv een lading dichter bij een andere brengt, die persoon levert dan arbeid.

Maar ik las onlangs dat het elektrische veld ook arbeid kan leveren. Daarom de verwarring.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verdomde arbeid?

Krachten, voorgesteld door een vectorveld, kunnen zeker arbeid verrichten. Misschien ben je in de war met conservatieve krachten, die geen netto arbeid verrichten over een gesloten pad. Voorbeelden hiervan zijn precies zwaartekracht, elektrische en magnetische kracht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Verdomde arbeid?

Definitie van arbeid is:
\(A=\vec{F}.\vec{s}\)
dus het scalair produkt van kracht en de weg die deze kracht aflegt. Dus de arbeid op een voorwerp kan zowel positief, nul of positief zijn, dit komt door de
\(\cos{\theta}\)
die in het scalair produkt voorkomt.

Ik geef een voorbeeld voor de zwaartekracht:

Als een voorwerp naar beneden beweegt (mag ook schuin) is de arbeid op het voorwerp pos. want
\(\theta<90°\)
; als voorwerp naar boven beweegt dan arbeid neg. want
\(\theta>90°\)
; als het voorwerp in rust op de grond ligt dan arbeid 0 want afgelegde weg kracht is 0.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 147

Re: Verdomde arbeid?

Bedankt heren.

Ik was inderdaad een beetje in de war met de conservatieve krachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Verdomde arbeid?

In rust op de aarde...

Na 12 uur is een staand persoon op de evenaar 180 graden gedraaid tegenover zijn 12 uur eerdere versie.

In 12 uur op de as van de aarde zal een staand persoon ook 180 graden gedraaid zijn maar dan in de lengte richting.

In de ruimte tussen de sterrenstelsels maakt de persoon meer een rit in een eindeloze achtbaan met gigantische snelheden.

Mocht op aarde de gravitatie wegvallen dan vliegen de autos door de middelpuntzoekende kracht zo omhoog en zie je ook de personen de lucht in gaan.

Hele oceanen gaan zo de ''lucht'' in...

De gehele aarde zal uiteenvliegen zoals de melk in een bord waarin men een mixer plaatst.

Alleen diegene die op de as van de aarde staat zal niet gaan vliegen (bij perfekte gewichtsverdeling)
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer