[scheikunde]halogeenoplossingen met redox. losse atomen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[scheikunde]halogeenoplossingen met redox. losse atomen?

Goedeavond,

ik ben voor het tentamen nu het hoofdstuk Redox aan het herhalen en hier stuit ik op een klein probleempje.

Ik heb net stof over halogeenatomen gehad waarbij je met halogeen en een metaal moet laten reageren dmv een redoxreactie.

Alleen als er bij een vraagstuk bv. een 'joodoplossing' staat wordt ervan je verwacht dat je gelijk aan I2 denkt, ipv aan 2I- waar ik aan denk. Is het zo dat halogeenatomen in oplossingen gewoon nog steeds bij elkaar blijven en dus niet in ionen splitsen zoals sterke zuren en basen dat doen?

Eigenlijk in het algemeen:

Wanneer mag je in een oplossing de atomen aan elkaar zetten en wanneer moet je ze in losse ionen opschrijven?

Bij voorbaat dank :D

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: [scheikunde]halogeenoplossingen met redox. losse atomen?

Een expert ben ik ook niet.

Maar, I2 kan natuurlijk niet oplossen tot 2I-

Er is een reactie nodig om voor de twee nodige electronen te zorgen.

Het is dan ook een covalente en geen ionbinding.

Denk ook aan O2, N2 in het oplossing.

Berichten: 66

Re: [scheikunde]halogeenoplossingen met redox. losse atomen?

Dat vind ik zo raar, waarom is het zo natuurlijk dat als we vaste I2 in water gooien het niet oplost in ionen?

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde]halogeenoplossingen met redox. losse atomen?

Dat vind ik zo raar, waarom is het zo natuurlijk dat als we vaste I2 in water gooien het niet oplost in ionen?
Stel dat het wel zou splitsen in ionen, hoe zou je dan bij 2I- raken? Als je ze samenvoegt moet je weer het neutrale I2 krijgen.

Een andere poging: I2 -> I+ + I-

I+ is niet stabiel, ook niet opgelost, I2 is stabieler, en zo zal het dus ook blijven in oplossing.

Berichten: 66

Re: [scheikunde]halogeenoplossingen met redox. losse atomen?

Aha oké danku!

Dat is dus met alle halogeenatomen zo, waardoor als je een halogeenoplossing hebt met een redoxreactie die halogeen zich altijd opstelt als een oxidator en daardoor 2 van die atomen ontstaan.

Danku!

Reageer