Remvermogen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Remvermogen

Hallo allemaal,

Als een machine op een helling staat, en staat geparkeerd met een parkeerrem (hydraulisch aangedreven lamellenrem). Deze parkeerrem kan een maximale koppel leveren van 320Nm. Het gewicht van de machine is 2900Kg. de wrijvingscoëfficiënt laat ik even buiten beschouwing. Hoe groot mag de maximale hellingshoek zijn?

Zelf loop ik de hele tijd vast op het feit dat het remvermogen in Nm gegeven is, en ik de diameter van de lammellenrem niet ken.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Wil/kan iemand me helpen?
Bijlagen
Lammellenrem.gif
Lammellenrem.gif (16.01 KiB) 858 keer bekeken

Berichten: 16

Re: Remvermogen

Sorry verkeerd gepost!! Kan deze verplaatst worden naar "Mechanica en Sterkteleer". Excuus voor het ongemak!

Berichten: 1.007

Re: Remvermogen

Ik weet niet wat een lamellenrem is, maar dat doet er waarschijnlijk niet toe. Ik neem aan dat het koppel wat je noemt het maximale koppel is wat de rem op het wiel kan leveren. In dat geval heb je de straal van de band nodig om daadwerkelijk tot een numeriek antwoord te komen. Je kunt het antwoord natuurlijk ook in symbolen geven;

De rem houdt het niet meer als de component van de zwaartekracht langs het vlak (=massa*g*sin(hellingshoek)) groter wordt dan de maximale remkracht (=maximaal koppel / wielstraal).

Dus:
\(mgsin \alpha > \frac{T}{r}\)
ofwel
\(\alpha>arcsin\left( \frac{T}{mgr} \right)\)
.

Hierbij ga ik ervan uit dat de grip van de band geen probleem is.

Berichten: 16

Re: Remvermogen

Sjakko, Stom dat ik daar zelf niet opgekomen ben :D Maar in ieder geval hartelijk dank voor je antwoord.

Een lamellenrem, is niet meer als lamellen dit normaal door middel van hydraulische druk uit elkaar gedrukt worden. Zodra de druk weg valt of verminderd, zullen de lamellen tegen elkaar aan komen. Hierdoor krijg je wrijving tussen de lamellen, en dus een remmende werking.

Berichten: 1.007

Re: Remvermogen

Zo leren we allebei wat :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Remvermogen

Zo leren we allebei wat :P .
320 Nm en hoe hoog is het koppelpunt van je auto? 210 NM? Welke hoek kan de auto halen?

Nog een idee. Als het van een VOF komt heeft het vaak een draaibare oplegkoppel en is de aanhangwagen bestuurbaar. Draai de voorste wielen naar de stoeprand toe en hij rolt niet weg. Ook is het nuttig om een blok hout voor de voorwielen te slaan zodat het vastzit. op lamellenremmen louter alleen te vertrouwen neem je wel risico. Worden de remmen nat dan kan die 320 Nm wel een onder de 100 komen en rolt het geheel alsnog zelfstandig vooruit.

Mijn moeder werkt bij VOS logistics Oss en ik weet van haar dat een aanhangwagen nooit alleen mag achterblijven op een helling >5%. Als de ARCSIN 30 is, waarbij alpha is 30 graden heb je al een probleem.

Het kan lonen de truck heel te laten want een truck kan meer hebben als 320 Nm, ik meen iets van 800+Nm.

1. Mag men dit apparaat berijden met rijbewijs B? Nee, het zwaarder dan 1750 kilo omdat de auto hetzelfde gewicht moet hebben als de aanhanger wat samen 3500 kilo maakt, het maximale toelaatbare 'totaalgewicht'.

Een dieplader is aan te bevelen. Ik neem namelijk aan dat veiligheid een issue is. maak je de beslissing zelf dan kan de verzekering je beroepen op deze formule en een rem is nooit constant. Wieldiameter mis ik inderdaad.

Ook is het mogelijk dat je de lamellen onherstelbaar beschadigd.

O ja, nog iets wat ik mis in de tekening: Hoe hoog staat het apparaat tov de grond? Reken dat mee! Daarom kwam ik ook met een dieplader aanzetten.

TIP: Trek Fn door

Berichten: 16

Re: Remvermogen

Draai de voorste wielen naar de stoeprand toe en hij rolt niet weg. Ook is het nuttig om een blok hout voor de voorwielen te slaan zodat het vastzit. op lamellenremmen louter alleen te vertrouwen neem je wel risico. Worden de remmen nat dan kan die 320 Nm wel een onder de 100 komen en rolt het geheel alsnog zelfstandig vooruit.

1. Mag men dit apparaat berijden met rijbewijs B? Nee, het zwaarder dan 1750 kilo omdat de auto hetzelfde gewicht moet hebben als de aanhanger wat samen 3500 kilo maakt, het maximale toelaatbare 'totaalgewicht'.

Een dieplader is aan te bevelen. Ik neem namelijk aan dat veiligheid een issue is. maak je de beslissing zelf dan kan de verzekering je beroepen op deze formule en een rem is nooit constant. Wieldiameter mis ik inderdaad.

Ook is het mogelijk dat je de lamellen onherstelbaar beschadigd.

O ja, nog iets wat ik mis in de tekening: Hoe hoog staat het apparaat tov de grond? Reken dat mee! Daarom kwam ik ook met een dieplader aanzetten.

Berichten: 16

Re: Remvermogen

Oeps er ging iets verkeerd fout met het gebruiken van quote's. Maar goed dan maar zo. Ik wil even reageren op Rogresalor zijn opmerking.

De machine waar we hierover praten is een oogstmachine voor het oogsten van kersen. De machine zal nooit op de openbare weg komen. Dus zodra de machine over grote afstand vervoerd moeten worden. Gebeurt dit altijd doormiddel van een dieplader.

Verder kan een lamellenrem niet nat worden, omdat deze geheel zit ingesloten. Zie de bijgevoede afbeeldingen. Natuurlijk kan een rem defect raken. Maar tijdens het gebruik zullen de rijsneleheden nooit echt groot zijn. denk aan tussen de 0Km/h en de 5Km/h. Bovendien is de machine hydrostatisch aangedreven, dus het trekkend vermogen is net zo groot als het remmend vermogen. Zonder dat de rem gebruikt wordt. De lamellenrem, wordt puur en alleen gebruikt als parkeerrem. Bovendien zit er tussen de lamellenrem en de wielen nog een overbrengingsverhouding van 1:4,375.

Verder maakt het hoogte verschil niets uit, maar juist wel de hellingshoek. Anders zou een auto die in alpen een afdaling maakt van 5% meer remmend vermogen moeten hebben als een auto hier die dezelfde afdalingen maakt. Dat zou het dus levensgevaarlijk maken, om met een auto van hier de bergen in te gaan.

Maar even goed bedankt voor de oplettendheid.
Bijlagen
lamellenrem.jpg
lamellenrem.jpg (24.72 KiB) 841 keer bekeken
multidisk_page.jpg
multidisk_page.jpg (12.13 KiB) 844 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Remvermogen

Hoi

Ik bedoelde met (hoe hoog staat het apparaat) met (hoe hoog staat het apparaat tov de grond waar hij op staat?)

Hier gaat de zogenaamde hefboomwerking in kracht treden bij Fn in je tekening.

Als het apparaat 30 meter hoog zou staan (zal beslist niet) dan heb je aan de grond een grotere wrijvingskracht. Ik denk dat dit de hefboomwerking is namelijk. Een apparaat plat op de grond met groot raakvlak is een idee.

Met dat hout bedoel ik een wig. Je moet de wig vast slaan zodat niemand die kan weghalen en de helling van de wig moet groter zijn dan de helling waar het apparaat op staat. Zo komen de voorste wielen in een kuiltje terecht en blijft het staan.

Het kuiltje is de helling minus de helling van de wig die er bovenuit steekt :D

Reageer