S-curve

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 157

S-curve

Hallo mensen,

Ik heb een s-curve nodig waarbij deze in feite begint bij het nulpunt. Nu heb ik gezocht op google en daar had ik de standaard formule gevonden voor een s-curve
\(\frac{1}{1+e^{-x}}\)
nu heb ik geprobeerd om deze zelf te manipuleren maar dit had geen resultaat. Toen was ik nog wat verder gaan zoeken op google en tot mijn verbazing kwam ik geen een formule tegen waarbij de curve in het nulpunt begint. Is dit uberhaupt dan wel mogelijk? Zo ja kan iemand me hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: S-curve

Je wil dat de curve door de oorsprong gaat? Nu is de y-waarde bij x = 0 gelijk aan 1/2.

Je kan de grafiek dus gewoon 1/2 naar beneden verschuiven: f(x) = 1/(1+e-x)-1/2.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: S-curve

Voldoet y = + of - x(x-3)(x+3) ook als S-bocht? Lijkt me wel!
Ik heb een s-curve nodig waarbij deze in feite begint bij het nulpunt.
Als je als domein x≥0 kiest begint je functie daar echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: S-curve

TD schreef:Je wil dat de curve door de oorsprong gaat? Nu is de y-waarde bij x = 0 gelijk aan 1/2.

Je kan de grafiek dus gewoon 1/2 naar beneden verschuiven: f(x) = 1/(1+e-x)-1/2.


Nee dat niet. dit bedoel ik

Afbeelding

Denk dat het nu wel duidelijk is wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: S-curve

En moet het voorschrift van de vorm zijn zoals degene die jij gaf, of moet het er gewoon als een S uitzien?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: S-curve

En moet het voorschrift van de vorm zijn zoals degene die jij gaf, of moet het er gewoon als een S uitzien?


Nee hoeft niet eruit te zien zoals de vorm die ik gaf gewoon een s curve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: S-curve

Dat doet me denken aan de grafiek van een logistische functie. Geen idee van wat je wilt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: S-curve

Als je x in functie van y kan plotten, probeer eens: x = (y-1)³+1 van (0,0) tot (2,2) bijvoorbeeld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: S-curve

s

Reageer