[Scheikunde] Optische isomeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[Scheikunde] Optische isomeren

Hallo,

ik vind scheikunde nogal lastig met optische isomeren. Aan welke eisen moet een stof voldoen om een optisch isomeer te worden genoemd?

Het moet in iedergeval vier verschillende buren hebben. (Hierbij praat ik over koolstofketens.)

Maar deze vraag botst nogal een beetje, stel ik heb:

C-C-C=C-C (aan de 3e C van links naar rechts is een Cl atoom verbonden de rest is allemaal H (dus de verbindingen die overblijven))

Is dit optisch isomeer of niet? Heeft deze "vier verschillende buren"?

Dank u wel voor het verhelderen van mijn scheikundestof
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 66

Re: [Scheikunde] Optische isomeren

Nee dit is geen optische isomeer

Zoals je zelf al juist vermeldde bevat een optisch isomeer, simpel gezien, altijd minimaal één C-atoom met 4 verschillende groepen.

Als je naar de -van links naar rechts kijkend- 3e C atoom bekijkt zie je dat die überhaupt niet 4 verschillende groepen kan hebben. Als de Cl atoom boven hem zit dan zijn al zijn bindingen al 'opgebruikt'. Als die dubbele binding er niet zou staan dan is er wel sprake van een optisch isomeer, weet je ook waarom?

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] Optische isomeren

Als die dubbele binding er niet zou staan dan is er wel sprake van een optisch isomeer, weet je ook waarom?


Als die dubbele binding er niet was geweest, dan was het nog steeds geen optische isomeer aangezien het dan een C atoom met één Cl, één H, en twee ethylgroepen zou zijn. Er is dan nog steeds sprake van een inwendig spiegelvlak (nl. het vlak in de lengterichting van het molecuul, loodrecht op het platte vlak van de dubbele binding)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Scheikunde] Optische isomeren

Aan welke eisen moet een stof voldoen om een optisch isomeer te worden genoemd?
De essentie is, dat twee isomere moleculen elkaars spiegelbeeld zijn en dat ze elkaar niet door draaiing en/of translatie kunnen 'dekken'. De soort atomen speelt geen enkele rol. De kans op bestaan van isomeren bij koolstofverbindingen is ten opzichte van andere stoffen die geen ketens kunnen vormen wel groter.

Reageer