Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Gezien mij blunders op verschillende niveau's in mijn vorig topic, stel ik hier de vraag opnieuw, enkel wat anders verwoord.

Wat ik hoop te bereiken met dit topic: Kijken of er reeds concrete gegevens zijn of onderzoeken aan de gang zijn in verband met mogelijk misbruik van discriminatiebescherming van bepaalde groepen/mensen.

Ik ga me deze keer niet beperken tot racisme alleen. Racisme, feminisme, holebi, mensen met handicaps en alles wat iemand die wil bijdragen aan dit topic kan bedenken.

Het is niet mijn bedoeling hiervan een paper op te stellen, gewoon om een half discussie/half onderzoek op te starten, puur informatief.

Mensen mogen dus zowel met persoonlijke ervaringen komen, zodat we in de toekomst gevallen van misbruik beter kunnen herkennen, maar ook doorverwijzen naar onderzoeken die reeds gedaan zijn of nog in de gang zijn.

Ik ga morgen op school eens een stadsmagazine meenemen en de redactie contacteren. Ik heriner me duidelijk een bepaald exemplaar waarin een lid van het politiekorps geïnterviewd werd. In dit interview had deze persoon(man of vrouw, niet zo zeker meer ineens) het over hoe sommige vrouwen binnen de politie handig gebruik maakten van stereotypes omtrent de job en hun positie als vrouw. De ene keer het zwakke vroutje, de andere keer 100% feminist.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 30

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Ik heb een review gevonden van onderzoeken naar valse beschuldigingen van vormen van sexuele intimidatie ( waaronder ook verkrachting... ). Het lijkt dus ongehoord te zijn dat mensen zichzelf onterecht in een slachtofferrol plaatsen.

ABSTRACT: Empirical evidence does not support the widespread belief that women are extremely unlikely to make false accusations of male sexual misconduct. Rather the research on accusations of rape, sexual harassment, incest, and child sexual abuse indicates that false accusations have become a serious problem. The motivations involved in making a false report are widely varied and include confusion, outside influence from therapists and others, habitual lying, advantages in custody disputes, financial gain, and the political ideology of radical feminism.

http://www.ipt-forensics.com/journal/volume6/j6_2_4.htm

Berichten: 2.504

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Dit hier is een artikel uit 1997. Het gaat hem om hoe feministen erin geslaagd zijn de verzekeraar van het huis ertoe te verplichten, elke claim (binnen het contract te bepalen) te betalen onder welke omstandigheden dan ook, als een inwonende slachtoffer is geweest van huishoudelijk geweld(is de vertaling van 'Domestic violence' dacht ik zo).

Alsof het huis waarin ze wonen een directe medeplichtige zou zijn aan het geweld >_>

http://cei.org/gencon/005,01239.cfm
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 672

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Het is denk ik een fenomeen dat voorkomt bij elke emancipatiebeweging.

Een subgroep die niet representatief is voor de 'verdrukte' groep gaat het debat beheersen en krijgt op deze manier veel invloed op de publieke opinie. Dit zorgt er voor dat de 'strijd' verder gaat als het doel al is bereikt.

Vlaams nationalisme claimt de vlaamse strijd die in wezen een emancipatiebeweging is,die gerechtvaardigde beweging krijgt een wrange onterechte 'rechtse' bijsmaak.

Een beperkte groep vrouwelijke academici en intelectuelen duwen de vrouwenemancipatie een richting in waar heel veel vrouwen zich niet in vinden.

Een ontevreden groep inwijkelingen bestempelt onze west-europese maatschappijen als racistisch om op deze manier een grotendeels onterecht schuldgevoel in stand te houden teneinde vanuit die calimero-rol voordelen te bekomen.

Een subgroep sindicalisten houdt de economie in een houdgreep en hypothekeert de mogelijkheden van de volgende generatie.

De rode draad is misschien dat,als die subgroepen zich politiek gaan organiseren,de organisatie via machtsspelletjes een eigen leven gaat leiden.

......

Jammer genoeg wordt door de betreffende minderheid vaak veel te laat ingezien dat die houding contraproductief is op de langere termijn.
huh?

Berichten: 672

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Nog een voorbeeldje, de 'groene' partij in Belgie heeft ook niet aangevoeld waneer de tijd gekomen was om te integreren in 'breeddenkender' politieke partijen,mensen die dat wel inzagen werden als verraders gezien zodat ze nu weer aan de zijlijn verongelijkt kunnen doen.
huh?

Berichten: 2.504

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Ik was net naar het nieuws op de radio aan het luisteren en hoorde een geval dat hier kan vermeld worden.

Een afrikaanse vrouw, uit Guinea, heeft een klacht ingediend bij de politie, wegens racisme. Ze zou door een blank koppel van haar fiets zijn geduwd. Getuigen spreken dat tegen, onder andere een afrikaans koppel, welke duidelijk zegt dat de enige agressie kwam van de afrikaanse vrouw.

De zaak is nog niet af, maar gezien het aantal getuigenissen die de vrouw tegenspreken, zal waarschijnlijk blijken dat de klacht voor racisme ongegrond is.

Wat is dit nu? Wou de vrouw iets bereiken door die klacht in te dienen? Hoopte ze dat er niemand vragen ging stellen bij haar verhaal, enkel omdat de klacht van racisme kwam van een allochtoon iemand? Of werd hier gewoon van een mug een olifant gemaakt?

Ik denk een mix van beide
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Ik vind dit eigenlijk echt niets speciaals. Waarom komt dit in het nieuws? Als het tussen twee blanken was gebeurd, was er hoogstwaarschijnlijk geen woord over gerept. Nu wordt het ondergeschoven bij "blank vs. zwart", terwijl het eigenlijk een redelijk banaal incident was. Ik denk dat we dit verder niet kunnen becommentariëren: de politie zoekt meer getuigen, ik denk dat justitie wel aan het licht zal brengen wat er aan de hand was.

Berichten: 2.504

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

terwijl het eigenlijk een redelijk banaal incident was.
Het was een 'racistisch' incident. Verre van banaal. Deze vrouw diende een klacht in wegens racisme, terwijl ze zelf aggressief deed.

Het staat vandaag nog in de krant, verschillende getuigen zeggen dat de afrikaanse vrouw het koppel aanviel, en dat de man zijn zwangere vrouw probeerde te beschermen. En vervolgens gaat die vrouw een klacht indienen wegens racisme? Als we zulke dingen als "banaal" gaan beschouwen, kan je evengoed iedere bestaande wet afschaffen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onderzoek: komt misbruik van discriminatiebescherming voor bij groepen/mensen

Het was een 'racistisch' incident. Verre van banaal.
Of het een racistisch incident was, moest nog blijken, en gezien de getuigenissen was het dat niet. "Banaal" was misschien een verkeerde woordkeuze, gezien de problemen rond discriminatie. Maar als er in feite weinig aan de hand was, doet men er niet goed aan om het op te blazen. Als ik even googel, lijkt het mij dat de waarheid - zoals bijna altijd - van twee kanten kwam: de man heeft waarschijnlijk een opmerking gemaakt, die van dien aard moet geweest zijn dat de zwarte vrouw door het lint ging. Kun je hieruit besluiten trekken over een maatschappelijke tendens? Mij lijkt van niet. We weten dat racisme een realiteit is. We weten ook dat het een gevoelige materie is, en dat sommige mensen gevoeliger reageren dan anderen. Verder is dit incident te dubieus en onduidelijk.

Nog even dit rechtzetten: het kwam in het nieuws omdat de politie op zoek was naar meer getuigen. Mijn eerdere uitspraak is een tweesnijdend zwaard, zie ik nu.

Reageer