[EC] Chinese economie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

[EC] Chinese economie

Hallo allemaal,

Ik moet een praktische opdracht maken over de Chinese economie. Ik heb hiervoor een hoofd- en enkele deelvragen geformuleerd.

Over enkele deelvragen zou ik echter wat meer informatie willen, dus wie kan mij helpen???


-- Is er een oorzaak te noemen (of oorzaken) voor de ineens zo snel groeiende economie van China? En wat is de rol van Hong Kong in deze snelle groei?

-- Wat voor effecten van de zo snel groeiende economie, ondervindt men in China (bijv. positieve effecten zoals internetgebruik, etc., maar ook negatieve, vervuiling, etc.)?

Alvast hartelijke dank!!

Berichten: 43

Re: [EC] Chinese economie

Een oorzaak voor de ineens snel groeiende economie is de 'stichting' van de kapitalistische zones, een stuk of 5 geloof ik, Peking, Shanghai, dat soort plaatsen. Dat is natuurlijk een enorme boost voor de economie. Hong Kong is erg belangrijk, gezien het feit dat het een zeer belangrijke havenplaats is die tot voor kort (al weer een tijd geleden maar toch) in handen van Engeland danwel onafhankelijk (ik weet het niet precies) was. Nu China deze weer in handen heeft, heeft ze er een handelsplaats bij.

Wat betreft de tweede vraag, daar weet ik zo geen antwoord op te geven. Iig, als een economie stijgt is dat positief tot op bepaalde hoogte. Wanneer een economie enorm snel stijgt schijnt dat averechts te werken, maar hoe en wat weet ik niet.

Re: [EC] Chinese economie

Geachte PD,

Ik zag dat je een praktische opdracht moet maken over de chinese economie. ik heb vandaag te horen gekregen dat ik dat ook moet gaan doen de komende periode. nou is mijn vraag aan jouw of er makkelijk informatie over te vinden is en welke deelvraagen jij gebruikt. als ik jouw ergens mee kan helpen dan doe ik dat graag, hopelijk kan jij me ook een heel eind op weg helpen.

alvast bedankt

Re: [EC] Chinese economie

Pff, wat een onzin Stratiani.

China groeit sinds 1978 met gemiddeld 9% per jaar, met pieken van 13%. Er is nu dus helemaal NIETS nieuws onder de zon.

De reden dat iedereen het nu *ineens* over de "plotselinge groei" van China heeft is dat die groei begint te botsen met het luie leventje dat we in de westerse wereld gewend zijn! In China loopt alles gewoon volgens het zelfde rappe gangetje dat ze al ruim 25 jaar hebben weten vol te houden.

Voor je opstel zou je je beter kunnen concentreren op de omwentelingen (sociaal en economisch) in China omstreeks 1978. Als je klaar bent wil ik het ook wel lezen.

Maar ik vind eigenlijk dat je een veel interessanter opstel zou kunnen maken over de *reden* dat iedereen het *nu ineens* over de snelle groei van China heeft! Waarom denk je dat dat is, nu je weet dat er helemaal geen sprake IS van 'plotselinge' groei? Denk aan de politieke en economische betekenis van grondstofschaarste en grondstofoorlogen, zoals nu in Iraq en binnenkort ook in Iran en Venezuela. Ik ben benieuwd!

Re: [EC] Chinese economie

goedenmiddag,

ik maak over precies dezelfde 2 onderwerpen van de topicstarter ook een practische opdracht.

Kan iemand mij op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [EC] Chinese economie

Mechanieker schreef:...

De reden dat iedereen het nu *ineens* over de "plotselinge groei" van China heeft is dat die groei begint te botsen met het luie leventje dat we in de westerse wereld gewend zijn! In China loopt alles gewoon volgens het zelfde rappe gangetje dat ze al ruim 25 jaar hebben weten vol te houden.

Voor je opstel zou je je beter kunnen concentreren op de omwentelingen (sociaal en economisch) in China omstreeks 1978. Als je klaar bent wil ik het ook wel lezen.

Maar ik vind eigenlijk dat je een veel interessanter opstel zou kunnen maken over de *reden* dat iedereen het *nu ineens* over de snelle groei van China heeft! Waarom denk je dat dat is, nu je weet dat er helemaal geen sprake IS van 'plotselinge' groei? Denk aan de politieke en economische betekenis van grondstofschaarste en grondstofoorlogen, zoals nu in Iraq en binnenkort ook in Iran en Venezuela. Ik ben benieuwd!
dat is allemaal heel leuk gezegt, maar in 1978 kwamen er nog geen suv's uit china naar Nederland. Ook had IBM zijn laptop divisie niet verkocht aan een chinees bedrijf. En waren Heineken, Philips en andere bedrijven nog niet aan het vechten over marktaandeel in dit immense land.

Er is inderdaad sprake van plotselinge groei, ga naar Shanghai en vraag welke wolkenkrabber ouder is dan 10 jaar. Je argument is niet in lijn met hedendaagse ontwikkelingen en mist argumentatie.

De chinese markt is bijzonder omdat er zo veel in geinvesteerd wordt, vooral de laatste jaren. De 'angst' van china is dat het zo'n groot land is, en een heel grote markt heeft. De potentie is overweldigend.

Ik hou niet van die opmerkingen als dat we lui zijn in Nederland, ofdat chinese (of japanse) mensen toch oh zo slim zijn. China is nog steeds een derde wereld land waarin het grootste deel van de bevolking minder dan $2 per dag te spenderen heeft. Mensenrechten worden nog steeds misbruikt, er is geen democratie, maar een communisme in combinatie met nationalisme en kapitalisme.

Eerst was het Japan dat alle kleine plastic dingetjes maakte, toen werd het korea, en toen Taiwan. Nu is China aan de beurt waar de werkers kunnen worden verbruikt.

Re: [EC] Chinese economie

kan iemand mij nog helpen met een werkstuk? Zit namelijk erg in tijdnood. Ik dacht dat ik mijn werkstuk voor mijn examen moest inleveren maar dat blijkt dus niet zo te zijn, het moet maandag af!

dus als de topicstarter of andere mensen nog een werkstuk hierover hebben?

GAARNE :roll:

Berichten: 385

Re: [EC] Chinese economie

Misschien is dit onderwerp off topic

Als je in China op de landkaart kijkt dan zie je vaak het 'Grote China'. Gebieden die in het verleden door de Russen geannexeerd zijn worden gemakshalve bij China gevoegd en niet te vergeten het onafhankelijke Taiwan.

Joseph Stalin heeft in de jaren '30 alle Chinezen uit Siberie naar China gedeporteerd. Onlangs heb ik uit de krant begrepen dat er grote groepen Chinese gastarbeiders (illegaal en legaal) in Oost Siberie woonachtig zijn.

Weet iemand hier iets meer over ?

Mikhail Khodorkovsky beschrijft het als volgt:
We need to keep the Far East and Siberia Russian, as it may in several years fall under China’s control. We need to improve Russia’s position and prestige in the world, lost due to amateurishness and sometimes frank betrayal.
bron http://www.mosnews.com/news/2005/10/27/kho...romprison.shtml

Gaat Khodorkovsky's vrees voor het verlies van Oost Siberie werkelijkheid worden ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [EC] Chinese economie

Mechanieker schrijft:
China groeit sinds 1978 met gemiddeld 9% per jaar, met pieken van 13%. Er is nu dus helemaal NIETS nieuws onder de zon.
hieronder de omvang dan in absolute cijfers, index 1978 =100. Zoals je ziet, uitgaande van een jaarlijkse groei van 9 % (ondereind schatting) is momenteel de jaarlijkse groei zó groot, dat er jaarlijks bijna een volledige 1978-china-economie bijkomt.

Dat noem ik niet NIETS.

1978 -- 100

1979 -- 109

1980 -- 119

1981 -- 130

1982 -- 141

1983 -- 154

1984 -- 168

1985 -- 183

1986 -- 199

1987 -- 217

1988 -- 237

1989 -- 258

1990 -- 281

1991 -- 307

1992 -- 334

1993 -- 364

1994 -- 397

1995 -- 433

1996 -- 472

1997 -- 514

1998 -- 560

1999 -- 611

2000 -- 666

2001 -- 726

2002 -- 791

2003 -- 862

2004 -- 940

2005 -- 1025
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: [EC] Chinese economie

Ik denk dat de groei in China te danken is aan meerdere factoren:

enerzijds is het land veel minder gesloten geworden (het was per slot van rekening een communistische dictatuur) dan het vroeger was.

Daardoor neemt de weerstand voor Westerse bedrijven af om investeringen te doen in China. Ook speelt een belangrijke rol dat Hong Kong sinds kort tot China wordt gerekend, terwijl het daarvoor een Engelse kolonie was.

Dat is het sociale aspect.

Ook speelt mee dat in de Westerse wereld door bedrijven continu gezocht wordt naar manieren om goedkoper te produceren om de winst te vergroten. China, juist omdat het gemiddelde loon daar zo extreem laag is in onze ogen, is natuurlijk een perfect basis sinds de sociale omwentingelen om daar een vestiging te openen.

Door de jarenlange afzondering heeft China lange tijd een enorme achterstand gehad qua infrastructurele ontwikkelingen op het westen. De keerzijde daarvan is dat nu in het westen de wet van de remmende voorsprong geldt ten opzichte van China: daar wordt direct de allernieuwste en modernste infrastructuur neergelegd terwijl in het westen de oude infrastructuur nog niet afgeschreven is.

Allemaal factoren die China aantrekkelijk maken als vestigingsland voor van oudsher westerse bedrijven en daarmee de economie daar sterk doen groeien.

In 1978 hadden we weliswaar geen SUV's uit China, maar wel imitatie waren uit Japan waar hetzelfde proces zich heeft afgespeeld, alleen een paar decennia eerder. Nu maken de Japanners zelf uitstekende producten en hoeven ze niet meer te imiteren, en over een paar jaar zal dat voor China niet anders zijn.

De keerzijde van die economische groei zal niet veel verschillen van de negatieve effecten zoals die in Japan zijn geweest: een oververhitting van de economie, het volledig instorten van de yen, enorme luchtvervuiling, en een chronisch gebrek aan ruimte (hoewel dat in China waarschijnlijk minder een rol speelt dan in Japan). En net zoals Japan jaren geleden een zware domper op de wereldeconomie kon leggen, zal dat voor China niet anders gelden.

Het wachten is dus op import beperkingen voor China net zoals die voor Japan gelden (waarom moet Japan autofabrieken in Europa en Amerika bouwen ? Puur import beperking) Maar dat is slechts een kwestie van tijd. Tot die tijd kan China nog even aardig doorgroeien...
Vooruitgang

Reageer