Berekening drukval pneumatisch transport systeem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Berekening drukval pneumatisch transport systeem

Hallo,

ik ben bezig met mijn afstudeerstage bij een bedrijf dat installaties verkoop om betrekkelijk kleine hoeveelheden papier te versnipperen, deze met lucht door een buis (diameter 80-300mm) naar een filter blaast of zuigt(+/- 22m/s) waar ze verzameld en samengeperst worden.

mijn afstudeeropdracht is het opstellen van een berekeningsmodel om de ventilator, nodig voor de luchtstroom en snelheid, te berekenen

ik ben hiermee aan de slag gegaan maar loop tegen een paar dingen aan waarover ik advies hoop te kunnen krijgen:

Formule Keuze

het reynoldsgetal zit tussen 90.000 en 250.000 wat betekend dat het een turbulente stroming is en ik het darcy friction getal moet bepalen met het moody-diagram (kan niet aangezien het een computerprogramma moet worden) of met een van de colebrook formules of hieraan gerelateerde formules. de opties die ik tot nu toe heb gevonden:

Colebrook's formule, Blasius, Haaland, Sergehide, Chen, Churchill.

zijn er aan of afraders?

Totale drukval bij parallele vertakking (gelijke volumestroomverdeling, ongelijke drukval)

in het berekeningsvoorbeeld van de leverancier wordt simpelweg alleen de vertakking met de grootste drukval meegerekend voor de totale drukval. dit en de totale volumestroom(dus dit wel van beide takken) wordt gebruikt voor de ventilator berekening. als hier een natuurkundige theorie achter schuilgaat dan ontgaat deze mij helaas.

mij leek een meer voor de hand liggende methode de vervangingsweerstand voor (elektrische) parallelschakelingen berekenen ( 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 etc.), maar deze is onrealistisch klein waardoor het ventilatorvermogen ook klein wordt, of moet ik nog iets met de volumestroom doen?

korrectie factoren,

niet te verwarren met de zeta-waarden. de leverancier van het leidingsysteem zegt dat als er 2 bochten vlak na elkaar geplaatst zijn, de weerstand met een extra factor vermenigvuldigt moet worden, deze afhankelijk van hoe de bochten t.o.v. elkaar gedraait zitten. weet iemand hier ergens nog iets meer over of waar ik er iets over kan vinden?

ik hoor het graag,

de site waar ik informatie van de leverancier vandaan heb: http://www.jacob-rohre.de/berechnu/beispie2/beispiel.html

Twan

Berichten: 3

Re: Berekening drukval pneumatisch transport systeem

nog even over mijn verhaal hierboven betreffende "totale drukval bij paralelle vertakking"

ik bedenk net het volgende: om bij de vertakking een gelijke verdeling van de volumestroom te krijgen moeten de weerstanden van de vertakkingen gelijk zijn. hier is het gebruikelijk restrictieplaten in de leidingen te zetten om zo de te lage weerstanden te verhogen. (anders zou de stroomsnelheid hier te hoog worden).

hierdoor kan je aannemen dat elke vertakking een gelijke drukval zal hebben en je simpelweg deze drukval met de totale volumestroom kan vermenigvuldigen.

dit dénk ik tenminste,

Twan

Reageer