Hoe bepaal ik deze afstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

Hoe bepaal ik deze afstand

Hieronder een snelle schets van een autowiel. In het wiel zitten twee precies dezelfde veren. (1 boven de naaf en 1 onder de naaf). De veerconstante k van beide veren is dus ook gelijk.

Afbeelding

De auto rijdt op een sinusvormige wegdek (amplitude 0.05 meter en periode 20 meter)

(De onderste veer beweegt mee met het wegdek! De bovenste niet). De auto beweegt dus niet op en neer!

Mijn vraag is nu: Hoe bepaal ik y?

voor mijn gevoel moet het zijn: a+0.05 sin (2pi/20 x)

Maar wat is a? Volgens mij moet ik dan iets met de veerconstantes doen!

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe bepaal ik deze afstand

(De onderste veer beweegt mee met het wegdek! De bovenste niet). De auto beweegt dus niet op en neer!
dit snap ik niet.

als de bovenste veer niet meebeweegt, waarom is dat dan een veer en niet gewoon een staaf?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe bepaal ik deze afstand

Ik denk dat je moet lezen: De bovenkant van de bovenste veer blijft op dezelfde hoogte. De bovenste veer wordt wel aan de onderkant ingedrukt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 89

Re: Hoe bepaal ik deze afstand

De naaf blijft op z'n plaats... De bovenste veer kan alleen bewogen worden door de auto zelf, maar daar gaat het nu niet om... Daarom zeg ik dat de bovenste veer niet verandert. (je mag dus denken dat het een staaf is) De naaf blijft dus op z'n plaats en de onderste veer verandert met het wegdek mee. In de auto voel je dus niets van het wegdek (theoretisch). Is het zo duidelijker? Ik hoop dat jullie me begrijpen! Wat moet ik voor a kiezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe bepaal ik deze afstand

Ik snap hem nog niet helemaal:

- Als de auto op dezelfde hoogte blijft en

- de bovenste veer niet wordt ingedrukt of uitgerekt (dus in je eigen woorden: wordt beschouwd als een staaf)

- en de as (naaf) aan de staaf (bovenste veer) vastzit, dan

- blijft de as op dezelfde afstand van de auto. En aangezien een as op een vaste plek van het wiel zit (het middelpunt), dan

KAN dat wiel toch de weg helemaal niet volgen?

Of zijn we nu op een onvoorstelbaar niveau langs elkaar heen aan het praten? :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe bepaal ik deze afstand

De naaf blijft op z'n plaats... De bovenste veer kan alleen bewogen worden door de auto zelf, maar daar gaat het nu niet om... Daarom zeg ik dat de bovenste veer niet verandert. (je mag dus denken dat het een staaf is) De naaf blijft dus op z'n plaats en de onderste veer verandert met het wegdek mee.
als ik die bovenste veer als een staaf mag beschouwen blijft mijn naaf ook op z'n plaats en wordt mijn wiel dus eivormig..... :P

Wat die veerconstantes ermee te maken hebben, no idea...... :D

maar zoals ik het je nu zie gaat het je eigenlijk zuiver om de afstand tussen de bodem van de auto en het wegdek, als functie van de afgelegde afstand.

als we die afstand in het nulpunt mogen beschouwen als y, dan wordt gedurende een hele periode die y maximaal met een waarde a kleiner en groter. Op de afstanden 0, 10 en 20 is y(x) gelijk aan y(0). Je functie wordt dan:

y(x) = y(0) - a·sin(0,1x· :P )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 89

Re: Hoe bepaal ik deze afstand

-geknipt-

Reageer