Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Het hebben van een kat als huisdier kan het risico op hartaanvallen met meer dan een derde verminderen, zo hebben onderzoekers ontdekt.

Lees meer... Elsevier

Lees meer... Sky News
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Het was al bekend dat het hebben van huisdieren een langer leven geeft, maar waarom een kat nou beter zou zijn dan een hond lijkt mij gewoon een statistisch onzinnetje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Heeft het hebben van huisdieren werkelijk zo'n gunstige invloed? Ik kan me voorstellen dat de statistieken wel door meer variabelen verklaard kunnen worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Ik vraag me toch werkelijk af of dit geen wishful thinking is. Het schijnt wel zo te zijn dat het aaien van een kat je bloeddruk kan verlagen, maar een hartaanval voorkomen?

Al tientallen jaren heb ik drie katten en ik ben toch echt vijf jaar geleden getroffen door een hartinfarct. Misschien nog maar een paar katten erbij? :D
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Heeft het hebben van huisdieren werkelijk zo'n gunstige invloed? Ik kan me voorstellen dat de statistieken wel door meer variabelen verklaard kunnen worden.


Idd dat vermoed ik. Mss kopen mensen die sowieso een kleine kans hebben op een hartaanval dieren? Mensen die een heel stresserende job hebben bv zullen niet zo snel een huisdier kopen lijkt mij, en zo zullen er nog wel punten te vinden zijn.

Berichten: 12.262

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Uit het artikel..

"But Prof Qureshi added that the type of person who owned a cat was usually already fairly stress-free and at low risk of heart disease."

Waarschijnlijk zit daar toch wel de crux.
Heeft het hebben van huisdieren werkelijk zo'n gunstige invloed? Ik kan me voorstellen dat de statistieken wel door meer variabelen verklaard kunnen worden.
Ik denk dat er wel een correlatie te vinden zal zijn tussen het hebben van huisdieren en de kans op diverse aandoeningen. Wellicht is het zo dat mensen met huisdieren gemiddeld ook rijker zijn, en alleen al om die reden een betere levensverwachting hebben?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Ik denk dat er wel een correlatie te vinden zal zijn tussen het hebben van huisdieren en de kans op diverse aandoeningen. Wellicht is het zo dat mensen met huisdieren gemiddeld ook rijker zijn, en alleen al om die reden een betere levensverwachting hebben?
Ja, maar dan kan je dus niet zonder meer concluderen: "Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval". Mooi bewijs dat een correlatie draaien op twee variabelen niet echt de moeite is.

Berichten: 12.262

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Daarom heb ik het ook nooit zo op claims die worden gedaan enkel en alleen op statistische basis... het is soms gewoon te gemakkelijk om er dan nog even een causaal verband bij te zoeken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Kat als huisdier vermindert kans op hartaanval

Het hebben van een bepaald contact met een huisdier kan de bloeddruk en de hartslag aanzienlijk doen dalen. M.a.w. een risico factor op bv een hartinfarct of een herseninfarct kan daardoor worden verminderd.

Het feit dat iemand een of meer huisdieren heeft, is geen verzekeringspolis dat je niet getroffen kan worden door een hartinfarct of een herseninfarct. De manier waarop iemand met een huisdier omgaat heeft enorme invloed op de bloeddruk en het hartritme. Als je dat weet en lang op die manier met een kat of een paard omgaat, verlaagt daardoor een risiko factor die invloed heeft op het krijgen van hart- en vaatziekten.

M.a.w. als je 3 of 5 katten in huis hebt, of vooral grote huisdieren zoals een paard verzorgt, dan is dat geen enkele garantie op een langer leven of een lager risiko op hart en vaatziekten. Als je weet welke handelingen bij het contact met dieren, bloeddrukdaling en verlaging van hartfrequentie tot gevolg hebben, dan weet je dat op langere termijn gezien de kans op een hartinfarct kleiner kan zijn. Een hartinfarct wordt niet uitgesloten, want er zijn tal van andere risikofactoren waardoor de kans op een hartinfarct aanzienlijk kan toenemen. Daar doen 1 of 5 katten dan niets toe, en ook 1 of 5 paarden niet.....

Het verband tussen hart frequentie daling en daling van bloeddruk bij contact tussen mensen en dieren is in tal van onderzoeken ondubbelzinnig aangetoond en ook therapeutisch wordt zonder de kennis van deze onderzoeken hier al lang en breed gebruik van gemaakt. Lagere bloeddruk en een lagere hartfrequentie hebben indien dit op door positieve factoren wordt bepaald invloed op het risico van hart- en vaatzieken en daarmee de kans op een hart- of herseninfarct.

Mensen die niet reageren op bloeddruk medicatie, reageren wel op het verzorgen van een groot huisdier, zoals een paard. Als je dat lang doet, is dat een investering in het dier, maar ook in jezelf. Je bloeddruk zal gemiddeld lager worden en je hartfrequentie gaat omlaag.

Reageer