Onlogisch verschil oud- en nieuw

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Onlogisch verschil oud- en nieuw

Waarom is het oudjaarsavond en nieuwjaarsdag? (En niet oudjaarsdag en nieuwjaarsdag (of oudjaarsavond en nieuwjaarsochtend of.. nou ja, jullie begrijpen me wel).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

Aanvulling (ik kan mijn bericht niet meer wijzigen): Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat nieuwjaarsdag een feestdag is, en oudejaarsavond niet?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 373

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

Ik zou als verklaring kunnen verzinnen dat de avond waarop men gezellig methe thele gezin bij elkaar de jaarwisseling afwacht (het moment op 0:00:00 uur) dat dat de avond van 31 december s, dus de avond van oudjaarsdag, oftewel oudjaarsavond. Op de ochtend van nieuwjaarsdag doet men niets bijzonders en dus is dat geen woord waard.

Dat verklaart (naar mijn mening) het bestaan van oudjaarsavond en het tegelijk niet bestaan van nieuwjaarsochtend. Het bestaan van nieuwsjaarsdag en niet oudjaarsdag is verklaard door Raspoetin.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

Ik denk dat het te maken heeft met het feit, dat oudejaarsdag nog nooit een vrije dag is geweest. Iedereen moest gewoon werken. Pas 's avonds kon je je overgeven aan gedachten van dat het oude jaar voorbij was en er een nieuw jaar op stapel stond.

Hier is het nog gekker. Hier wordt oudejaarsavond "new years eve" genoemd. Heel verwarrend. Ik zou niet weten waar dat vandaan komt.

Ja, ik mis de oliebollen! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

Hier is het nog gekker. Hier wordt oudejaarsavond "new years eve" genoemd. Heel verwarrend. Ik zou niet weten waar dat vandaan komt.


Ik weet niet hoe lang je daar al woont, Kiwiwoman, maar het is heel simpel. In alle engelstalige landen wordt dit zo aangeduid. New Year's Eve is de avond voor het nieuwe jaar, net als Christmas Eve de avond is voor Kerstmis. Dat is een heel normale manier om de avond voor een feestelijke gebeurtenis aan te duiden. In Nederland hebben wij ook Sinterklaasavond, de avond voordat Sinterklaas verjaart. Immers, hij is op 6 december jarig, maar wij vieren de avond ervoor, op de vijfde, dat hij pakjes komt brengen.

Ditzelfde wordt ook weergegeven (zij het niet in dezelfde bewoordingen) in oudejaarsavond, de avond voordat het nieuwe jaar begint. Hier wordt ook weer het feest gevierd op de avond voordat het nieuwe jaar begint. Men viert het feest omdat men afscheid neemt van het oude.

In andere landen heeft men nog een andere benaming voor oudejaarsavond, in Duitsland bijvoorbeeld noemt men deze avond Silvesterabend, het feest van de H. Silvester (paus). In Schotland heet het Hogmanay [ˌhɔgməˈneː] met de klemtoon op de laatste lettergreep.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

In alle engelstalige landen wordt dit zo aangeduid. New Year's Eve is de avond voor het nieuwe jaar, net als Christmas Eve de avond is voor Kerstmis. Dat is een heel normale manier om de avond voor een feestelijke gebeurtenis aan te duiden. In Nederland hebben wij ook Sinterklaasavond, de avond voordat Sinterklaas verjaart. Immers, hij is op 6 december jarig, maar wij vieren de avond ervoor, op de vijfde, dat hij pakjes komt brengen.
Wellicht is dit terug te voeren op de oorsprong van het Christendom: het Jodendom. In de Joodse traditie beginnen alle dagen in de avondschemering: als de eerste drie sterren zichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

(..)In alle engelstalige landen wordt dit zo aangeduid. New Year's Eve is de avond voor het nieuwe jaar, net als Christmas Eve de avond is voor Kerstmis. (...) In Nederland hebben wij ook Sinterklaasavond, de avond voordat Sinterklaas verjaart. Immers, hij is op 6 december jarig, maar wij vieren de avond ervoor, op de vijfde, dat hij pakjes komt brengen.(...)
Als je deze gedachtengang doortrekt, dan zou je verwachten dat 31 december nieuwjaarsavond heette.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

@ Raspoetin: zo heet het in de engelstalige landen dan ook, New Year's Eve.

Dat wij daar in Nederland van zijn afgestapt, zal ongetwijfeld een reden hebben.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

rhiannon schreef:@ Raspoetin: zo heet het in de engelstalige landen dan ook, New Year's Eve.

Dat wij daar in Nederland van zijn afgestapt, zal ongetwijfeld een reden hebben.
En daar is dus geen uitsluitsel over te geven ben ik bang?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

En daar is dus geen uitsluitsel over te geven ben ik bang?
Ik vermoed zeer sterk, dat antisemitisme niet alleen hoogtij vierde tijdens het Concilie van Nicea maar ook zeer veelvuldig erna, ben ik bang.

Even nu niet schrikken. Tussen neus en lippen door kun op diezelfde bladzijde kerkgeschiedenis lezen, dat Jezus door mensen tot god verklaard is, wat in de diepste grond betekent, dat christendom afgoderij is maar dat is ver off topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

thermo1945 schreef:Ik vermoed zeer sterk, dat antisemitisme niet alleen hoogtij vierde tijdens het Concilie van Nicea maar ook zeer veelvuldig erna, ben ik bang.

Even nu niet schrikken. Tussen neus en lippen door kun op diezelfde bladzijde kerkgeschiedenis lezen, dat Jezus door mensen tot god verklaard is, wat in de diepste grond betekent, dat christendom afgoderij is maar dat is ver off topic.
Thermo1945, ik zie op dit moment niet echt wat ik met dit antwoord moet :D

Schijn een lichtje op de enorme duisternis die mijn onwetendheid heet :P
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

Raspoetin schreef:Thermo1945, ik zie op dit moment niet echt wat ik met dit antwoord moet :D

Schijn een lichtje op de enorme duisternis die mijn onwetendheid heet :P
Je moet natuurlijk niets en ik ervaar je absoluut niet als onwetend. Een voorbeeld ter toelichting. De vaststelling van Christelijke paasdatum is op grond van antisemitische argumenten op een ander tijdstip gekomen dan het Joodse paasfeest ( Pesach). Op een gelijksoortige manier kan
rhiannon schreef:@ Raspoetin: zo heet het in de engelstalige landen dan ook, New Year's Eve.

Dat wij daar in Nederland van zijn afgestapt, zal ongetwijfeld een reden hebben.
verklaard worden. Maar dit is verre van een keiharde bewijsvoering!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onlogisch verschil oud- en nieuw

De vaststelling van Christelijke paasdatum is op grond van antisemitische argumenten op een ander tijdstip gekomen dan het Joodse paasfeest ( Pesach). Op een gelijksoortige manier kanverklaard worden. Maar dit is verre van een keiharde bewijsvoering!
Mwoah, dit lijkt me behoorlijk ver gezocht. Immers, als zoiets besloten zou zijn waarom heet het dan in bijvoorbeeld Groot-Brittanië (=Christelijk) wel gewoon new year's eve?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer