380 of 3 x 220

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

380 of 3 x 220

Vraag:

Kan ik bij een gewone huisinstallatie beter 380 of 3x220 aan leggen (laten leggen)

Vraag 2 : Een stekker zijn l1/l2/l3 en de nul zit bij de aarde gestoken ??????

Vraag 3 : Motor staat op het type plaatje 220/380 daarnaast (driehoek en ster)

Kan ik deze op 3x220 of 380 Wat is beter (motor is 2,2 kw)

Vraag 4 :Boven op de motor (aansluiting) staat W2-U2-V2

U1-V1-W1

W2-U2-V2 zijn met elkaar verboden d.m.v. kopere plaatjes WAAROM ????

Als ik W2 met U1 en U2 met V1 en V2 met W1 door verbind wat gebeurd er dan en waarom ????

In de kabel zitten 4 kernen :Bruin-Zwart-Blauw-Geel/Groen ,hoe moet deze kabel aangeloten worden ???

Bruin/zwart/blauw is aan gesloten op de automatische afslag (compressor)op l1/l2/l3

Wie kan me eenvoudig uitleggen op deze 3 vraagjes

Met vriendelijke groet

Herman Keunen

Berichten: 53

Re: 380 of 3 x 220

Ik zal je probere te helpen met je vragen

Vraag 1:

Dit beslis je niet zelf, dit hangt af wat voor soort net voor je deur ligt. Tegenwoordig is dit 3x400V(geen 380V)Maar als het gaat om 3fasen, dit kan je wel krijgen als je reden daartoe hebt. Bvb: een zware machine. Maar een gewoon huis zal geen 3 fasige aansluiting hebben.

Vraag 2:

Ik snap deze vraag niet zo goed, ik neem aan dat dit om een 3fasige stekker gaat. L1,L2,L3,N,PE zullen elks een eigen geleider hebben. De N is wel met de PE verbonden bij de meeste netten, maar dit mag je niet zelf doen.

Vraag 3:

De laagste spanning die je op je motor ziet staan in dit geval 220V, is de spanning die de spoelen van je motor nodig hebben om te kunnen werken. Dus je moet aan de hand van dit gegeven EN aan de hand van het net dat je tot je beschikking hebt zien welke schakeling (Driehoek of Ster) je moet gebruiken.

Als je een net van 3x400V hebt moet deze motor in STER

Als je een net van 3x230V hebt moet deze motor in DRIEHOEK, hij mag ook in ster maar dan zal hij minder kracht hebben.

Geen van de 2 netten is dus "beter" in dit geval.

Vraag 4:

Als W2-U2-V2 met elkaar verbonden zijn wilt dat zeggen dat je de spoelen in de motor in een bepaalde configuratie geschakeld zijn. In dit geval zijn al de uiteinden van de spoelen met elkaar verbonden en dit vormt zo een STERpunt.

De motor staat dus in ster, dit wil zeggen dat je hem best aansluit op 3x400V maar zoals ik hiervoor al zei bij vraag 3, als je hem op 3x230V (in ster)zal aansluiten zal hij minder kracht hebben.

Berichten: 53

Re: 380 of 3 x 220

Ik kan blijkbaar m'n post niet meer wijzigen. :D

Ik wou dit er nog aan toe voegen:

Als je W2 met U1 en U2 met V1 en V2 met W1 door verbind dan zal deze motor in driehoek geschakeld zijn.

Dit is omdat je de aansluitklemmen van de spoelen (U1,U2,V1,V2,W1,W2) op een bepaalde manier gaat doorverbinden. Je moet de motor nu aansluiten op 3x230V.

De bruine,zwarte en blauwe draad zijn je fasegeleiders(L1,L2,L2(ik weet niet meer welke fase bij welke kleur hoort)).

En de geel/groene is je PE. Nu zal je L1 op U1 moeten aansluiten L2 op V1 en L3 op W1 (als je wilt dat je motor linksom draait. Wil je dat je motor rechtsom draait, moet je 2fase omwisselen van klem. Dit word dan bvb:

L1 op W1, L3 op U1.

De reden waarom er maar 4 geleiders in een kabel zitten voor een motor is omdat de spoelen van een motor allemaal een gelijke impedantie zijn(3 identieke spoelen). Dit vormt een gelijkmatige belasting dus een nulgeleider is niet nodig.De geel groene is zoals ik al zei de PE. Deze sluit je aan aan de massa (omhulsel) van je motor.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: 380 of 3 x 220

Ja, gelezen

Even graven in mijn geheugen.

Nu is het 3x230 volt en samen is dat 400 volt als L1, L2 en L3 in een driehoekschakeling staan. Als het een driehoekschakeling is neem je 3x230 volt om de belastbaarheid uit te rekenen met ∑wortel3

∑wortel3 is de quotiënt van de blastbarrheid in Ah over driehoek tov ster.

Dus ster bij 3x25Ah is het P=U*I = 230*(3*25)=17,250 kWh ofwel de bekende gestandariseerde 17 kWh

Bij driehoek is het dus de belastbaarheid per weerstand zigma want het is dus 400 volt dat op een weerstand staat want een weerstand staat tussen 2 fases in de driehoek is vermogen van driehoek gedeeld door wortel 3, dus geen 25 Ah meer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380 of 3 x 220

Kan ik bij een gewone huisinstallatie beter 380 of 3x220 aan leggen (laten leggen)
Hiermee suggereer je dat er een onderscheid is tussen die twee. Maar je hebt bij een huisaansluiting eigenlijk maar 2 keuzes:

óf een 1-fasige aansluiting, dan krijg je 1 fase met de nul.

óf een 3-fasige aansluiting, dan krijg je 3 fasen met de nul.

Tussen een fase en de nul staat 230V, tussen 2 fasen onderling staat 400V.

Dus bij een 1-fasige aansluiting heb je alleen maar 1 keer 230V.

Bij een 3-fasige aansluiting heb je 3 keer 230V en 3 keer 400V.

Normaal worden de 3 fasen al binnengebracht tot in de huisaansluitkast (de hoofdzekeringenkast onder de meter). Het elektriciteitsbedrijf komt dus alleen een andere meter plaatsen als je overstapt van 1 fase naar 3 fasen. En je groepenkast moet ingericht zijn of worden voor 3 fasen.

De wens voor een 3-fasige aansluiting hoef je bij het energiebedrijf niet te rechtvaardigen, als jij dat wil en je bent bereid de ombouwkosten en het hogere vastrecht te betalen dan doen ze dat gewoon.

Nog iets: misschien heb je al een 3-fasige aansluiting, zonder het zelf te weten. Kijk daarvoor eens op de elektriciteitsmeter, wat staan daar allemaal voor teksten op (fabrikaat, type, spanning, stroom, enz.)

Reageer