De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

hoi ik heb met scheikunde een practicum gedaan waarbij ik het kristalwatergehalte in kristalsoda moest bepalen.

ik heb er al voorbeelden van gevonden en ik denk te snappen hoe het moet maar het komt niet uit kan iemand mij helpen?

Het practicum ging als volgt:

Ik heb 0,55 gr kristalsoda afgewogen en opgelost in 100ml.

25,0 ml van deze oplossing heb ik in een erlenmeyer gepipeteerd en er 10 ml 0,1 M HNO3 bij gedaan.

Toen heb ik het verwarmd zodat al het CO2 er uit was.

Daarna heb ik er de indicator fenolftaleïen bij gedaan en getitreerd met NaOH met een molariteit van 0,0975M.

Ik had 10,58 ml NaOH nodig om een kleur omslag te zien.

Als ik met deze gegevens ga rekenen krijg ik dat het aantal mol van het totaal opgeloste HNO3 kleiner is dan het aantal mol dat nog over is na de reactie met Na2CO3.

Kan iemand mij helpen???

Berichten: 2.746

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

kan je je berekeningen eens laten zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

blommie11 schreef:Het practicum ging als volgt:

Ik heb 0,55 gr kristalsoda afgewogen en opgelost in 100ml. da's dan ong 0.005 mol indien droog, 0,002 mol indien decahydraat

25,0 ml van deze oplossing heb ik in een erlenmeyer gepipeteerd da's dan ong 0.0012 mol indien droog, en 0,0005 mol indien decahydraat

en er 10 ml 0,1 M HNO3 bij gedaan. en dat is dus 0,001 mol

Toen heb ik het verwarmd zodat al het CO2 er uit was. bij die reactie is er 2 mol HNO3 nodig voor 1 mol Na2CO3, je hebt dus niet bepaald met een overmaat HNO3 gewerkt, de kans is groot dat je al je HNO3 opsoupeert of zelfs tekort komt.

Daarna heb ik er de indicator fenolftaleïen bij gedaan en getitreerd met NaOH met een molariteit van 0,0975M.

Ik had 10,58 ml NaOH nodig om een kleur omslag te zien. En dat kan dus NIET als je eerder verhaal beschouwt. Want hiermee voeg je evenveel (zelfs een beetje meer) NaOH toe als je in eerste instantie HNO3 toevoegde. Kortom, géén verbruik van HNO3 gehad, terwijl je theoretisch zo goed als niks had mogen overhouden???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Ik ben begonnen met het uitrekenen van het aantal mol NaOH

0,0975 mol/l x 0,01058=0,00103mol NaOH

De verhouding tussen NaOH enm HNO3 is 1 staat tot 1 dus is er ook 0,00103 mol HNO3

In totaal is er 0,1mol/l x 0,01l=0,001 mol HNO3

en nu is het totaal aantal mol HNO3 groter dan het aantal mol na de reactie met het NaCO3.

Hoe kan dit???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Hoe kan dit???
Zoals ik al zei, je gebruikt al (iets) meer NaOH dan HNO3, zelfs al zou NIETS daarvan reageren met je soda. Om een omslag te krijgen met fenolftaleïne ga je weliswaar tot boven de pH 7 , en samen met een kleine meetfout zou dat nét kunnen kloppen.

Conclusie:
  • iemand heeft je zitten plagen en je geen soda maar iets anders gegeven,
  • een of meerdere van je gegevens (massa's, concentraties) kloppen niet
  • onderweg een grote blunder gemaakt (bijvoorbeeld soda vergeten op te lossen of zo)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Jan van de velde weet jij dan wat er gebeurt kan zijn en hoe ik pas na het toe voegen van 10,58 ml een kleur omslag zag? Anders had ik het na een paar druppels NaOH al moeten zien.

Want dit is wat er in mijn practicum voorschrift stond en ik neem aan dat het practicum voorschrift klopt.

Heb jij een verklaring?

Berichten: 12.262

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Zag je CO2 ontstaan bij toevoeging van HNO3?

Die 0,00103 mol NaOH klopt nl verdacht goed met de hoeveelheid HNO3 waarmee je begonnen bent (veronderstelt dat de concentratie daarvan redelijk nauwkeurig was).
Victory through technology

Berichten: 9

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Sorry allemaal ik had gewoon niet goed gelezen ik had h2so4 in plaats van hno3 :D :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

tja, en dat reageert 1 op 1 met soda, en 1 op 2 met natronloog. Titratie klopt dan wel, probleem opgelost.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

ik kom er toch nog niet helemaal uit is er iemand die me kan helpen hier zijn mijn berekeningen:

0,0975 . 0,01058= 1,03.10-3 mol NaOH

1,03.10-3/2= 5,16.10-4 mol H2SO4

0,1 . 0,01= 0,001 totaal mol h2so4

0,001 - 5,16.10-4= 4,84.10-4 mol H2SO4

Er is dus 4,84.10-4 mol H2SO4 verbruikt tijdens de reactie met soda.

dat is evenveel mol soda dus kan je het aantal mol soda maal de molecuulmassa doen

4,84.10-4 . 106= 0,051 gram Na2CO3.

totale massa van soda min het aantal gram soda

0,55 – 0,051= 0,499 gram is dus H2O.

omzetten in mol

0,499/18,02= 0,028 mol H20

Om te weten te komen hoeveel water zich aan de soda heeft gebonden moet je de verhoudingen tussen water en soda weten. Dat doe je door het aantal mol water te delen door het aantal mol soda.

0,028/4,84.10-4= 57,2 :D

hoe kan dat nou??

ziet iemand mijn fout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

blommie11 schreef:totale massa van soda min het aantal gram soda

0,55 – 0,051= 0,499 gram is dus H2O.
je loste 0,55 g op in 100 mL en ging vervolgens met 25 mL hieruit aan het werk
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 9

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

:P bedankt voor de hulp nu klopt het :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

decahydraatje :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: De bepaling van kristalwatergehalte in kristalsoda

decahydraatje :D
ik heb precies hetzelfde practicum gedaan en heb hier dus heel veel aan, want ik liep al een beetje vast;)

maar wat is de reactievergelijking van soda en zwavelzuur in deze proef?

en die van een overmaat zwavelzuur en natronloog?

ik kan het echt nergens vinden..

Reageer