Wervels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Wervels

gegroet

Ik heb over het algemeen een slecht beeld over de wervels en moet de volgende vraag beantwoorden :

De lange band die op de bodem van het wervelkanaal gelegen is, dus ventraal van het ruggenmerg en dorsaal van de tussenwervelschijven, welke structuur is dit?

Weet al wel dat het wervelkanaal de gang is die gevormd wordt door de opeenvolgende foramen vertebrale, hierin ligt het ruggenmerg, ventraal (buikzijde) ligt daar dan een band van... maar vindt dit dus op gn enkele figuur terug + zit in de knoop met dorsaal van de tsswervels, kan mij hier gn beeld van vormen...

zou iemand mij kunnen zegge wat dit is en helpen orienteren + eventueel een paar sites kunnen geven zodat ik een duidelijker beeld kan vormen...

dank bij voorbaat

maxime

Berichten: 167

Re: Wervels

maxime schreef:gegroet

Ik heb over het algemeen een slecht beeld over de wervels en moet de volgende vraag beantwoorden :

De lange band die op de bodem van het wervelkanaal gelegen is, dus ventraal van het ruggenmerg en dorsaal van de tussenwervelschijven, welke structuur is dit?

Weet al wel dat het wervelkanaal de gang is die gevormd wordt door de opeenvolgende foramen vertebrale, hierin ligt het ruggenmerg, ventraal (buikzijde) ligt daar dan een band van... maar vindt dit dus op gn enkele figuur terug + zit in de knoop met dorsaal van de tsswervels, kan mij hier gn beeld van vormen...

zou iemand mij kunnen zegge wat dit is en helpen orienteren + eventueel een paar sites kunnen geven zodat ik een duidelijker beeld kan vormen...

dank bij voorbaat

maxime
ik weet niet wat daar ligt. Maar die dorsale en ventrale orientatie snap ik wel. Als je vanboven op een wervel kijkt. en je legt het ventrale deel naar boven, dus met het foramen vertebrae naar onder. Dan zie je als je logisch nadenkt dat dorsaal van de tussenwervelschijf en ventraal van het ruggenmerg slaat op juist dezelfde plaats :D
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Reageer