Stok

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Stok

Men neemt bv. een stok van 1 meter (overal even dik).Men houdt hem horizontaal met de wijsvingers van de linker- en rechterhand. Wanneer men de 2 vingers naar elkaar toebrengt blijft de stok horizontaal en de 2 vingers ontmoeten elkaar altijd op het 50 cm punt onafgezien van hun oorspronkelijke positie. Verklaar.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stok

Omdat (volgens mij) wanneer de stok teveel oversteekt aan bijvoorbeeld de linkerkant, ook de wrijving tussen linkerwijsvinger en stok toeneemt. Gevolg is dat de rechterwijsvinger onder de stok glijdt totdat beide kanten van de stok evenver over de beide vingers steken. Dit evenwicht blijft zo in stand (en herstelt zich als het verstoord wordt zoals boven omschreven) totdat beide vingers elkaar in het midden ontmoeten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stok

Beweegt het massamiddelpunt van de stok als men de vingers op de juiste manier naar mekaar toe brengt?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stok

Wat bedoel je met de juiste manier? En ik ben geen wiskundige, maar ik zou zeggen dat er aan de stok niet veel veranderd, dus het massamiddelpunt ook niet. :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stok

Met de juiste manier bedoel ik de manier waarop gevraagt(misschien overbodige zin). Ik heb ook de indruk dat het massamiddelpunt op zijn plaats blijft. Bij de eerste beweging komen de vingers op dezelfde afstand van het massamiddelpunt te liggen en dan gaan ze samen naar het midden van de stok.

Kan men het ook zo niet uitleggen: De hoeveelheid van beweging van de stok blijft steeds 0, als men gans de massa van de stok in het massamiddelpunt legt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stok

Kan men het ook zo niet uitleggen: De hoeveelheid van beweging van de stok blijft steeds 0, als men gans de massa van de stok in het massamiddelpunt legt.
Als het evenwicht verstoord wordt door verschuiven van de vingers, dan zal dit evenwicht weer hersteld worden. Dit houdt in dat de stok zelf wel beweegt t.o.v. de waarnemer. De hoeveelheid beweging op een bepaald moment zal dan niet gelijk zijn aan nul. Netto zal deze beweging wel nul zijn, immers er is evenwicht voor en na de handeling. Of is dit niet wat je bedoelt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer