[scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Hoi,

Ik ben bezig met een PO Scheikunde.

Hiervoor heb ik Aspirine (Acetylsalicylzuur) uit Salicylzuur en Azijnzuuranhydride gemaakt.

Nou moet ik een stukje theorie bij mjin verslag hebben.

Mijn docent zei dat Aspirine een ester is, dus dat ik dat in de theorie kon noemen.

Nou heb ik in mijn boek gekeken hoe zo'n reactie van een ester moet.

In het boek staat:

alkanol + zuur -> ester + water

nou ben ik zo ver dat het zo moet:

salicylzuur + azijnzuuranhydride -> aspirine + water

Maar dat moet dus met de structuurformules.

Op wikipedia staan alle losse structuurformules van de stoffen, en ik heb dit ook gevonden:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ynthese.svg.png

(ik probeerde het als een plaatje hier neer te zetten, maar dat wou niet vandaar een linkje)

Ik begrijp wel hoe een ester reactie werkt, maar niet met de structuurformules die ik hier heb.

Kan iemand het voor mij iets duidelijker opschrijven/uitleggen ?

Wat ik ook graag wil weten is wat die 5-hoek in de structuurformule inhoudt ?

Ik heb ook via de zoekmachine gezocht, maar ik kon niks vinden..

Alvast bedankt !

Mvg, Suzanne

Berichten: 4

Re: [scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Ik ben zelf al de hele middag aan het knutselen, en ik heb eindelijk iets voor elkaar gekregen !

Ik heb er even een printscreentje van gemaakt, omdat als ik het uittyp en hier op het forum plaats werken de spaties niet mee..

Kan iemand voor mij kijken of dit klopt ?

Afbeelding

Alvast bedankt,

Suzanne

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Verward je leraar het niet met een Fenol?

We spreken over een organische verbinding.

Als er azijnzuur als residu overblijft moet je dat vermelden en is het mogelijk de aantoonbaarheid van azijnzuur aan te tonen door extraheren?

Volgens de H-O-H (H2O, goed gezien) kun je weer katalyseren naar water, vermeld dat ook.

Zover ik zie klopt het geheel.

Die 2 waterstofatomen en 2 koolstofatomen gaan hier dus met hetzelfde principe als met alkanen en alkenen met CnHn.

(Vraag: kun je hier ook ascytileenzuur mee maken (Vitamine C)?)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Het kan zijn dat mijn leraar het heeft verward met een Fenol, hij is zelf nogal verstrooid soms.

Als dat zo is dan zal ik hem daar wel even voor bedanken, want dan heb ik dit allemaal voor niks gedaan en het was gigantisch veel uitzoekwerk (voor mij) :D

Wij hebben het azijnzuur uiteindelijk er uit gefilterd zodat er alleen aspirine overbleef, moet ik het dan ook nog vermelden ? Zo ja, op wat voor manier ?

Maar aspirine (acetylsalicylzuur) is C9H8O4. Als ik in mijn tekening tel heb ik dus 2 koolstofatomen en 2 waterstofatomen te veel. Dit klopt niet lijkt mij ?

Want als ik er C11H10O4 van maak, dan is het geen aspirine meer.

Ik kan in de structuurformule ook niet zomaal C's en H's weghalen.. Hoe moet ik dat dan oplossen ?

Op je vraag of je hier ook ascytileenzuur mee kan maken weet ik niet. Wij hoefden alleen maar aspirine te maken.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Suusoi schreef:Het kan zijn dat mijn leraar het heeft verward met een Fenol, hij is zelf nogal verstrooid soms.

Als dat zo is dan zal ik hem daar wel even voor bedanken, want dan heb ik dit allemaal voor niks gedaan en het was gigantisch veel uitzoekwerk (voor mij) :D

Wij hebben het azijnzuur uiteindelijk er uit gefilterd zodat er alleen aspirine overbleef, moet ik het dan ook nog vermelden ? Zo ja, op wat voor manier ?

Maar aspirine (acetylsalicylzuur) is C9H8O4. Als ik in mijn tekening tel heb ik dus 2 koolstofatomen en 2 waterstofatomen te veel. Dit klopt niet lijkt mij ?

Want als ik er C11H10O4 van maak, dan is het geen aspirine meer.

Ik kan in de structuurformule ook niet zomaal C's en H's weghalen.. Hoe moet ik dat dan oplossen ?

Op je vraag of je hier ook ascytileenzuur mee kan maken weet ik niet. Wij hoefden alleen maar aspirine te maken.

Bedankt alvast!
Je hebt wel de 11 koolstofatomen opgenomen in je onderste schema. Klopt het bovenste schema? Want de onderste bevat 2 koolstofatomen meer en dat kan niet, maar de uitwerking is goed verder.

Ik zou het die leraar toch maar vene vragen of het zeker te weten geen Fenol is want een ester is iets met een alcoholverbinding en/of suikers, maar dit is een zuur.

PS: Lijkt een beetje op Opium :P

Dit molecuul is ook leuk

Afbeelding

Mocht ik op het VWO goed opgelet hebben met Scheikunde dan is dit geen Ester, maar een Fenol (6 koolstofatomen in een hexagram, ofwel gekoppeld). Dan moet je de eerste 2 C's weghalen in je tekening omdat de H een dubbele binding heeft met C en je in het begin 2 C's teveel hebt staan. Kijk goed naar je geuploade WikiPedia afbeelding.

Deze molecuul die ik post is het pretmolecuul :P

Welke school doe je?

Ik weet ook heel veel van medicijnen af terwijl ik in de computerwereld zit.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] structuurformule verestering aspirine

Ik doe nu Havo 5. Ik moet dit uitzoeken voor een praktische opdracht :P

Ik probeer aldoor mijn leraar te bereiken, maar hij heeft steeds geen tijd, of hij moet weg, óf we kunnen hem nergens vinden/bereiken.. Heel erg vervelend want we moeten de opdracht morgen inleveren. Ik loop al 3 dagen achter hem aan om te vragen of hij kan helpen, dus dat schiet ook niet echt op.

Ik weet niet of het bovenstaand schema klopt. Ik heb het met mijn eigen kennis gedaan, maar ik kan nergens controleren of ik het goed heb gedaan.

Ik wist niet wat een fenol was, dit heb ik even opgezocht. Nu ik dat lees lijkt het mij ook logischer dat Aspirine een Fenol is.

Wat trouwens in mijn theorieboek staat over esters, is dat je met een alkanol + zuur, een ester + water krijgt.

De alkanol moet een -OH groep hebben, en dat heeft salicylzuur. En de azijnzuuranhydride is de zuur, en die moet een -H hebben.

Over de fenol staat er dat het een verbinding is, bestaande uit een benzeenring waarvan één waterstofatoom vervangen is door een hydroxylgroep (OH).

Aspirine heeft een benzeenring. Ik weet alleen niet of de waterstofatoom vervangen is door de hydroxylgroep.

(zo ver ben ik niet in de scheikunde)

Ik begrijp de afbeelding die ik van wikipedia heb geupload ook niet. Ik weet alleen dat die wel klopt :P

Ik kan eerst ook niet verder dan dit. Ik moet het eerst met mijn docent overleggen. Het is gewoon heel erg vervelend dat hij aldoor geen tijd heeft :D

Bedankt voor alle moeite trouwens !

Reageer