[wiskunde]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde]

Hallo,

Ik moet een voorbeeld geven over hoe je moet rekenen met de Taylorreeks, met de functie ln(1+x).

Ik weet alleen niet hoe je de afgeleide van ln(1+x) moet berekenen, ik weet wel dat van ln(x) wordt het 1/x. Ik wil graag de eerste vijf afgeleiden van ln(1+x) weten, en in het kort hoe dat je daaraan komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde]

Maak gebruik van de kettingregel:
\(\frac{dy}{dx}=\frac{dy}{du} \cdot \frac{du}{dx}\)
Voorbeeld:
\(y=(x^2+1)^2\)


stel:
\(u=(x^2+1)\)


Dus:
\(y=u^2 \Rightarrow \frac{dy}{du}=2u\)
en
\(u=x^2+1 \Rightarrow \frac{du}{dx}=2x\)
dus
\(\frac{dy}{dx}=\frac{dy}{du} \cdot \frac{du}{dx}=2u \cdot 2x=2(x^2+1) \cdot 2x\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde]

Pas nu de kettingregel toe op de gegeven functie.

Berichten: 2

Re: [wiskunde]

Uhmm juist.. alleen hoe moet het dan met ln(1+x)?? want nu kom ik nog niet ver, en kan ik dat dan elke keer opnieuw doen? Dus als ik de derde afgeleide wil weten moet ik dan de kettingregel toepassen op de de tweede afgeleide?

nog bedankt btw.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde]

Kijk naar Morzon's post: neem nu
\( y=ln(u)\)
met
\( u= 1+x \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [wiskunde]

noussie schreef:Uhmm juist.. alleen hoe moet het dan met ln(1+x)?? want nu kom ik nog niet ver, en kan ik dat dan elke keer opnieuw doen? Dus als ik de derde afgeleide wil weten moet ik dan de kettingregel toepassen op de de tweede afgeleide?

nog bedankt btw.
Inderdaad.

Zo zal de kettingregel bij een natuurlijk logaritme er als volgt uitzien:
\(\frac{d \left( \ln (u) \right)}{dx} = \frac{\frac{du}{dx}}{u}\)
.

Aangezien je de kettingregel nog niet te goed kent, neem ik aan dat je bekender bent met de functievorm:

De afgeleide van functie f met
\(f(x) = \ln \left( g(x) \right) \)
is gelijk aan
\(\frac{g'(x)}{g(x)} \)
.

In jouw geval is g(x) = x+1.

Bereken nu zelf de eerste 5 afgeleiden.



Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde]

noussie schreef:Dus als ik de derde afgeleide wil weten moet ik dan de kettingregel toepassen op de de tweede afgeleide?

nog bedankt btw.
\(y=\ln{1+x}\)
\(u=1+x\)
\(y^{(1)}=\frac{1}{1+x}\)
Als je de kettingregel wilt ontwijken kan je nu telkens (voor de tweede tot nde afgeleide) de quotiëntregel gebruiken.

Zie hier voor meer uitleg en uitgewerkte voorbeelden voor de som-, product-, quotiënt- en de kettingregel.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]

noussie schreef:Uhmm juist.. alleen hoe moet het dan met ln(1+x)?? want nu kom ik nog niet ver, en kan ik dat dan elke keer opnieuw doen? Dus als ik de derde afgeleide wil weten moet ik dan de kettingregel toepassen op de de tweede afgeleide?

nog bedankt btw.
Je lijkt toch nog wat in de war: de kettingregel heb je niet nodig om hogere afgeleiden op zich te bepalen. Je gebruikt de kettingregel bij het bepalen van eender welke afgeleide, als de functie een samengestelde functie is.

Je weet dat de afgeleide van ln(x) gelijk is aan 1/x. Met de kettingregel geldt dan dat de afgeleide van ln(f(x)) gelijk is aan 1/f(x), vermenigvuldigd met de afgeleide van f(x). Hier is f(x) = x+1...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer