apparaat aanzetten via afstandsbediening?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

apparaat aanzetten via afstandsbediening?

hoi,

weet iemand of het op een of andere manier mogelijk is om een apparaat aan te zetten met een afstandsbediening, maar dan wel niet via die systemen die werken via het stopcontact.

Tis eigenlijk voor een lampje op batterijen. Bestaat er een soort van schakelaar die met afstandsbediening kan worden geactiveerd?

many thanks!

Matt

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

je zou het in theorie kunnen doen met zo'n draadloos deurbel 'achtig ding

die werken ook op batterijen, als je er een relais kan in stoppe ipv wat erin zit om geluid te maken, zou je dat misschien kunnen doen,

ik roep maar wat :shock:

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

hi,

wat bedoel je met dat duurbelachtig ding? kan je iets specifierker zijn aub?

thanks!

Berichten: 13

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

olli bedoelt hiermee zo een draadloze deurbel. Deze werkt ook met afstandsbediening. En wanneer je nu ipv de bel een lamp plaatst dan moet dit ook perfect werken. Maar let wel op: de bel kan werken op 12V of 24V, kijk dit eerst na voor je eraan prutst !

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

ik bedoelde inderdaad zo'n deurbel met een dradloos knopje ...

komt al heel veel voor,...

ik denk dat dat één van de simpelste manieren is om zoiets te bouwen...

er zal beetje zoekwerk aan zijn, maar zelfs iets bouwen zal stukke moeilijker en /of duurder worden

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

ok, ik zal daar eens naar zoeken. Ik had daar nog nooit van gehoord. Ksnap trouwens het nut niet van een draadloze deurbel met afstandsbediening?

cya!

Matt

Berichten: 13

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

Matt schreef:ok, ik zal daar eens naar zoeken. Ik had daar nog nooit van gehoord. Ksnap trouwens het nut niet van een draadloze deurbel met afstandsbediening?

cya!

Matt
Het is nochtans simpel...

1) Je moet geen draden trekken naar de deur

2) Het werkt volledig op batterijen, dus geen transformator nodig en geen voedingsspanning

Nadeel... Batterijen !

greetz,

damien

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

ok thanks.

heb dit eens gezocht en gevonden bij Conrad. Wat me echter zorgen baart, is het volgende.

Stel: ik vervang de bel door een lamp.

ik druk op de knop van de afstandsbediening en de lamp brand. Maar ik denk dat wanneer ik de knop loslaat de lamp zal stoppen met branden. of niet? En dat is uiteraard niet de bedoeling: de lamp mag pas stoppen met branden als ik opnieuw op de knop druk.

ik zou nu kunnen de knop op de afstandsbediening vervangen door een schakelaar, maar dan zendt die afstandsbediening constant uit en das ook niet de bedoeling.

iemand een idee?

Berichten: 13

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

Matt schreef:ok thanks.

heb dit eens gezocht en gevonden bij Conrad. Wat me echter zorgen baart, is het volgende.

Stel: ik vervang de bel door een lamp.

ik druk op de knop van de afstandsbediening en de lamp brand. Maar ik denk dat wanneer ik de knop loslaat de lamp zal stoppen met branden. of niet? En dat is uiteraard niet de bedoeling: de lamp mag pas stoppen met branden als ik opnieuw op de knop druk.

ik zou nu kunnen de knop op de afstandsbediening vervangen door een schakelaar, maar dan zendt die afstandsbediening constant uit en das ook niet de bedoeling.

iemand een idee?
Je zal de lamp moeten vervangen door een impulsrelais

Bij de eerste puls zal de relais aantrekken en zal de lamp bediend worden

Bij een tweede puls zal de relais terug afgestoten worden en de lamp zal uitschakelen

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

ok bedankt. Ik ken er niets van, maar zal dat eens uitpluizen allemaal.

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

een impulsrelais is dat een gewoon relais? ik vind impulsrelais immers nergens terug.

Wat doet een relais eigenlijk?

Berichten: 13

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

Relais

Een relais is een door een magnetisch veld bediende mechanische schakelaar. Het is een eenvoudige doch zeer veelgebruikte component in analoge schakelingen en vooral als eindcomponent in digitale schakelingen. De laatste decennia bestaan elektronische alternatieven zoals de transistor en de thyristor. Elektronische schakelingen met deze componenten met een relaisfunctie worden solid state relais genoemd. Relais die gebruikt worden om verbruikers zoals elektromotoren e.d. te schakelen worden ook wel magneetschakelaars genoemd.

Een relais bestaat uit een spoel, één of meerdere contacten en een veermechanisme. Door spanning op de spoel te zetten gaat er een stroom lopen en wordt een magnetisch veld opgewekt, waardoor het contact bediend wordt. Valt de spanning weg, dan vervalt het magnetisch veld en zorgt het veermechanisme ervoor dat de contacten terugkeren in de originele stand (de onbekrachtigde of ruststand).

Een relais wordt toegepast om met behulp van een kleine spanning een grote spanning of stroom te kunnen schakelen. Hierbij kunnen de spoel en de contacten deel zijn van twee verschillende elektrische circuits die onderling elektrisch gescheiden zijn. Dit wordt galvanische scheiding genoemd en is in toenemende mate van belang omdat de voor het relais toegepaste besturingselektronica gevoelig kan zijn voor geintroduceerde "vreemde" spanningen en inductie.

Schematisch

Door een relatief kleine spanning op de spoel te zetten, wordt het contact naar de spoel getrokken. Deze raakt de linkerpin aan en zo wordt het contact tussen de pin linksboven en de pin rechtsboven gesloten. Als de spanning van de spoel wordt afgehaald, schiet de pin midden boven weer terug naar zijn oorspronkelijke positie en het contact is weer verbroken (geopend).

Toepassing

Relais worden bijvoorbeeld toegepast om met een microschakelaar een groot elektrisch apparaat in werking te stellen. De microschakelaar hoeft namelijk alleen de spanning naar de spoel te dragen, niet de grote stroom voor het geschakelde apparaat. De 'klik' in de thermostaat (van een centrale verwarming) die u hoort als de verwarming aanslaat of uitschakelt, is het relais.

Het startcircuit van een auto is uitgerust met een relais. De stroom door de startmotor is te groot om enkel met het stuurcontact te schakelen.

In de vroege computertechniek, elekromechanische telefooncentrales en besturingstechniek werd ook veel gebruik van relais gemaakt. Dit is inmiddels vervangen door transistorschakelaars, meestal in de vorm van geïntegreerde schakelingen.

Relais zijn ook een belangrijk onderdeel in de spoorstroomloop.

Deze uitleg betreft een Monostabiel relais, d.w.z. dat dit relais maar in één stand blijft staan, oftewel terugspringt. Er is ook het bistabiel relais, dit blijft in beide standen staan.

Afbeelding

BRON: wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

Ik ken er ook niks van maar mss kan je gewoon de drukschakelaar vervanger voor een permanente schuifschakelaar ofzo :wink:

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

Ik ken er ook niks van maar mss kan je gewoon de drukschakelaar vervanger voor een permanente schuifschakelaar ofzo  :wink:
neen juist niet, want dan zou de afstandsbediening constant moeten "zenden", en das ook niet de bedoeling.

@Damian: thanks voor de uitleg. Ik veronderstel dat ik een monostabiel relais nodig heb? Maar wat is dan een impulsrelais? Want ik vind dat bij Conrad bvb niet terug.

thanks!

Matt

Re: apparaat aanzetten via afstandsbediening?

abuis! moet bistabiel zijn?

Reageer