Gelelektroforese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Gelelektroforese

Hallo allen.

Afbeelding

Ik heb de volgende vragen:

Er wordt in mijn cursus gesproken over het feit dat ureum eiwitten denatureert.

Er wordt verder ook gezegd dat er een denaturerend buffersysteem bestaat en een niet denaturerend systeem.

Men zegt dan verderop in mijn tekst dat een buffersysteem met ureum een niet denaturerend buffersysteem is. Maar hoe kan dit?

Ureum denatureert toch de eiwitten? (het past de ladingen wel niet aan, maar bon)

Of bedoelt met 2 verschillende zaken met de term denatureren?

Zijnde:

1. denatureren in de betekenis van het eiwit ontvouwen (dus wat wat ureum doet)

2. denatureren in de betekenis van het eiwit een bepaalde lading geven (denaturerend buffersysteem) of het eiwit geen andere lading geven zodat ook scheiding op basis van lading kan plaatsvinden (niet denaturerend buffersystee) , wat dus met ureum kan.

Of is het gewoon een fout in mijn tekst en is ureum ook een denaturerend buffersysteem.

verder:

Er wordt in mijn cursus het gebruik van een stackinggel besproken. Er staat een tekening in mijn cursus waar die stackinggel gans vanboven getekend is, maar nu vroeg ik mij af: als deze stackinggel vanboven gelegen is (net onder het buffersysteem aan de bovenkant) dan kan je toch geen goede scheiding verkrijgen op basis van lading? Want stel dat de negatieve lading vanboven wordt aangebracht dan ga je toch een zeer slechte scheiding krijgen van de positief geladen eiwitten aangezien de stackinggel gans vanboven getekend staat?)

Dus met andere woorden: zo'n stackinggel, wordt deze niet in het midden aangebracht op zo'n electroforese systeem wanneer je met scheiding op basis van lading wil werken?

Of wat ook kan: wordt zo'n stacking gel alleen gebruikt wanneer je werkt met een buffersysteem dat je eiwitten een bepaalde lading geeft, zodat ze toch altijd weg migreren uit de stacking gel? (en dus enkel scheiding op basis van grootte plaatsvindt).

alvast bedankt

Reageer