belgie vs nederland

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

belgie vs nederland

Vraag 1 :Ik vroeg me af of jullie in Nederland evenveel talen krijgen als hier in België.

Met "hoeveelheid" bedoel ik aantal uren en aantal talen.

Situatie in het 4e middelbaar in België:

1 uur Duits

3 uur Engels

4 uur Frans

4 uur Nederlands

(in sommige scholen 1 uur Spaans)

vraag 2 :ik zou graag nog meer talen krijgen op school ( of toch zeker meer uren), wat vinden jullie ervan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: belgie vs nederland

In nederland krijg je atlijd (HAVO/VWO):

1. Nederlands

2. Duits

3. Frans

4. Engels

Op mijn school kan je daar ook nog bij kiezen:

5. Spaans

6. Latijn

7. Grieks
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: belgie vs nederland

dat was ik nog vergeten

Latijn en Grieks kan natuurlijk ook als je voor die richting kiest.

Maar vermits ik moderne volg weet ik niets over het aantal uren hiervan

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: belgie vs nederland

o sorry, ik heb ze gewoon genummerd, even overnieuw. Dit is wel 3 VWO.

3 uur nederlands

3 uur duits

2 uur engels

3 uur frans

4 uur latijn

4 uur grieks
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: belgie vs nederland

amai, zoveel duits!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: belgie vs nederland

Voor mij is het dit:

2 uur Nederlands

2 uur Duits

2 uur Frans

2 uur Engels

3 uur Grieks

3 uur Latijn

En een spoedcursus Belgisch, omdat zowel mijn Grieks als Latijn leraressen Belgisch zijn :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: belgie vs nederland

amai, zoveel duits!!!


Ja, ik weet het, erg he! En nu heb ik ook nog van aaargh gehoord dat jullie meer vakantie hebben. Dus ik ga maar naar België verhuizen :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: belgie vs nederland

1 duits

3 frans

2 engels

4 nederlands

Persoonlijk vind ik dit een slechte regeling. Want eigenlijk kan na die studie van die talen nogaltijd niet met de heft van de werled bevolking praten.

Maar als iedereen nu een gelijke 2de taal leert dan kan iedereen met iedereen praten zonder een extra taal te moeten leren. Als taal zou dan het Esperanto kunnen worden gekozen.

[edit]

5de wetenschappen wiskunde met 8 uur wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: belgie vs nederland

amai, zoveel duits!!!
Ja, en dan te bedenken dat Duits notabene (ook) een Belgische taal is (in de Oostkantons)en sinds de jaren '1960 geen Nederlandse taal meer!

Nog niet genoemd: Fries, wordt in de provincie Fryslân op de lagere school onderwezen en is op de middelbare school een keuzevak waar je examen in kan doen. Verder op sommige scholen Russisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: belgie vs nederland

Ik heb helemaal geen talen meer! Nog een heel klein beetje engels. Hier staat wel tegenover dat al mijn boeken in het engels zijn.

op de HAVO heb ik de volgende talen examen gedaan:

Engels

Nederlands

Duits heb ik al in de 4e afgesloten

Frans heb ik meteen van 3 VWO naar 4 Havo laten vallen. Niet echt m'n favo vak zeg maar.
"Meep meep meep." Beaker

Re: belgie vs nederland

Bij sommige scholen kun je op het VWO (en misschien ook wel op de HAVO) kiezen voor TTO, Twee Talig Onderwijs. Je krijgt hierbij een groot aantal vakken in een buitenlandse taal. In mijn geval is dat Engels.

In de eerste drie jaar van het VWO heb je twee uur "gewoon Engels"; twee uur "Versterkt Engels" en verder is 80% van alle overige vakken ook in het Engels (Gechiedenis, Aardrijkskunde, Wiskunde, Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, L.O., Economie, Tekenen, Handvaardigheid en CE).

In het vierde, vijfde en zesde jaar krijg je weer twee uur "gewoon Engels" en twee uur "Versterkt Engels". Nu is het aantal vakken dat je in het Engels krijgt alleen beperkt (je moet tenslotte in de meeste vakken Nederlands eindexamen doen, en er zijn nogal wat verschillen tussen Engels en Nederlands onderwijs, met name bij wiskunde).

In het zesde jaar moet je dan een speciaal examen afleggen, het zogenaamde IB (Ineternational Bacheloria). Hiermee kun je aan bepaalde buitenlandse taaluniversiteiten studeren etc..

Het heeft best veel voordelen om goed Engels te kunnen spreken. Onze school organiseert ook noch eens veel uitwisselingen of reizen naar het buitenland om zo de taal onder de knie te krijgen.

Ik vind dat je een taal voornamelijk leert door er echt actief mee bezig te zijn. Meer uren les zullen dus wel bijdragen aan dat proces, maar niet iedereen legt hier een prioriteit. Daarom vind ik het ook prima dat de talen (Duits en Frans) tegewoordig in het Nederland Onderwijs zijn opgesplitst (althans in de bovenbouw) in een 1 gedeelte, en in een 2 gedeelte. Het een gedeelte is verplicht (op VWO) en 2 is keuzevak. Bij 1 hoef je alleen maar te kunnen tekstverklaren; bij 2 leer je luisteren, spreken en schrijven.

Berichten: 8

Re: belgie vs nederland

Ik heb op school ook een keuze om extra Engels te nemen wat 'Anglia' heet.  :-s
Of rekenen jullie dat automatisch bij Engels?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: belgie vs nederland

Krijgen jullie in Nederland ook in de lagere school een 2de taal? In België krijg je in het 5de leerjaar (groep 7) frans.
one day you will know

Berichten: 8

Re: belgie vs nederland

Ik kreeg toen al Engels in groep 7.

Berichten: 12.262

Re: belgie vs nederland

Het is wel een heel oud topic en de uren zullen inmiddels compleet anders zijn. 
 
Maar inderdaad, in de laatste jaren van de lagere school (ca 11/12 jarige leeftijd) wordt meer engels dan frans onderwezen in nederland. Hoeveel zal per basisschool verschillen. 
 
Overigens lijkt me dat ook heel logisch: voor nederlanders is het nuttiger engels te spreken dan frans: nederland is (fries daargelaten) geen tweetalig land, dus dan kies je een 2e taal die waarschijnlijk het meest nuttig zal zijn voor de toekomst. 
 
In de grensregio zou je nog kunnen argumenteren dat duits nuttiger is, maar de grote nederlandse steden liggen niet nabij de duitse grens (afgezien van arnhem, niijmegen en limburg), dus het lijkt me niet zo zinnig om in pakweg amsterdam duits ipv engels te kiezen als 2e taal van eerste keuze. 
Victory through technology

Reageer