Kinematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

Kinematica

kinematica1

op bovenstaande link staan enkele oefn die onze prof op internet geplaatst heeft

de onderste 3 oefeningen heb ik reeds kunnen vinden, maar aan de bovenste 2 kan ik niet uit , ik weet wel dat de eerste een ERB is en de 2de een EVRB maar kan hun vergelijkingen niet opstellen

kan iemand me hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kinematica

Def: ERB en EVRB?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kinematica

eenparig rechtlijnige beweging en eenparig versnelde rechtlijnige beweging
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Kinematica

als iemand de vergelijking kan geven, kan ik wel verder

het is vooral die afstand tussen de beginpositie en de top van de parabool die ik niet echt ergens in de EVRB-vergelijking kan gebruiken, maar wel noodzakelijk is voor het vinden van de vergelijking

Berichten: 4.246

Re: Kinematica

Wat heb je zelf geprobeerd? Het vinden van die vergelijking is nl. de 'clou' van de opgave.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 51

Re: Kinematica

Voor oefening 2:

ik denk dat de vergelijking is van de vorm

x(t)=(Ax/2)t²+Vx0t+Xb

met Ax valversnelling=-9.81, die is neg. als ge uwen y-as naar boven kiest, en dan een positieve beginsnelheid VX0 die niet is gegeven en dan de beginpositie Xb die ook niet gegeven is, je weet enkel dat die positie 5 m lager dan de top van de parabool ligt en tenslotte na 5 seconden is de steen op de grond terechtgekomen

ik weet eigenlijk gewoon niet hoe eraan te beginnen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kinematica

devotionD1 schreef:Voor oefening 2:

ik denk dat de vergelijking is van de vorm

x(t)=(ax/2)t²+vx0t+X0
ik schrijf hem liever zó:

s(t) = s(0) +v(0)·t + ½·a·t²

voor dat stukje parabool (totdat hij in de top is) geldt (als we alleen even naar de verticale component kijken):

5 = 0 + 0·t + ½·-9,81·t²

dat is een vergelijking waaruit t prima is op te lossen.

diezelfde t heb je ook weer bij de terugval tot de oorspronkelijke hoogte.

de snelheid waarmee hij aan het laatste stuk begint is nu prima op te lossen met

v(t) = v(0) + a·t

de totale tijd voor héél de beweging is 5 s.

je weet inmiddels hoelang hij erover deed om tot zijn oorspronkelijke hoogte terug te komen, daaruit kun je de t voor dat laatste stukje berekenen.

probeer eens
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: Kinematica

Lijkt me een simpele oefening, alleen vraag ik me af Jan waarom je er vanuit gaat dat de beginsnelheid van het stijgende stuk=0 , je gooit de steen toch omhoog dus heeft die toch een beginsnelheid?

Berichten: 51

Re: Kinematica

de vergelijking 5=0+0t-4.905t² is tch niet op te lossen een vierkantswortel van een negatief getal kan niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kinematica

y(t)=h0+v0*t-1/2*g*t², dit is de verticale beweging met y pos naar boven en pos verticale snelheid v0.

vy(t)=v0-g*t,

Nu de gegevens:

1. hoogste punt, dus vy(t1)=0 =>v0-g*t1=0 (1) en h0+5=h0+v0*t1-1/2g*t1² (2), t1 is de tijd in het hoogste punt

2. steen op de grond, dus y(5)=0 => 0=h0+5v0-25/2g (3)

We hebben nu 3 verg met de onbekenden t1, v0 en h0, waarvan h0 gevraagd is.

Berichten: 51

Re: Kinematica

oke bedankt met dat laatste heb ik het kunnen vinden het is ongeveer 75 m.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kinematica

OK!

Kennelijk is g=10 m/s².

Succes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kinematica

Lijkt me een simpele oefening, alleen vraag ik me af Jan waarom je er vanuit gaat dat de beginsnelheid van het stijgende stuk=0 , je gooit de steen toch omhoog dus heeft die toch een beginsnelheid?
Ik maakte inderdaad een foutje: ik los dat soort dingen altijd simpeler op, en dat gooide ik nu even door elkaar.

om de tijd uit te rekenen is het onbelangrijk of je het ding laat vallen met beginsnelheid 0, of omhooggooit met eindsnelheid 0. Laten vallen met beginsnelheid 0 is de eenvoudigste oplossing, dan wordt de term v(o)t gelijk aan 0.

Alleen moet je dan natuurlijk wél de versnelling óók positief nemen, en dat vergat ik even. Sorry.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Kinematica

weet er iemand wat er in de zin "2 ballen bewegen eenparig op parallelle banen" met eenparig wordt bedoeld?

dit is de eerste zin van oefening 1

Kan iemand me verder ook uitleggen waarom een EVRB voor eenparige versnelde rechtlijnige beweging staat , aangezien de positiefunctie hiervan toch geen rechte is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kinematica

erb: rechtlijnige beweging met constante snelheid.

evrb: rechtlijnige beweging met constante versnelling.

en rechtlijnig betekent NIET dat een of andere grafiek een rechte lijn is, maar dat het voorwerp zich op een rechte lijn beweegt, dus zonder een bocht te maken.

die afkortingen zijn trouwens volgens mij een typisch Vlaams verschijnsel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer