Waterstoftrein

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Waterstoftrein

Hallo,

Op school moeten wij voor een wedstrijd van Wubbo Okkels een oplossing vinden voor een waterprobleem ergens in afrika. Nou hebben wij het aan water komen probleem al opgelost maar nu moet het water nog ongeveer 1000 km verderop komen. Aangezien we tog met water werken wou ik doormiddel van electrolyse waterstofgas maken en daar een trein op laten rijden het water kan vervoeren.

Ik heb dus op internet wat kunnen vinden over een waterstof motor en treinen. Nou heb ik een vergelijking gemaakt en ik wil graag weten of die een beetje klopt.

Als bronnen neem deze bronnen:

- BMW 7 serie (watersof motor) http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5274&cache=no

- Vossloh G1206 (goederen locomotief) http://www.angeltrains.co.uk/datasheets/Detail.aspx?ID=36

Bij de BMW 7 serie hebben ze een waterstof motor die een kracht levert van 260 pk dat is omgerekend 193,88 kW.

De Vossloh G1206 heeft een kracht van 1.500 kW.

Als ik dus met die waterstof motoren tot een kracht van 1.500 kW wil komen moet dus 1.500 / 193,88 = 7,736 = 8.

De Vossloh G1206 heeft 8 wielen dus ik dacht aan voor elk wiel een eigen aandrijving.

Maar mijn vraag is of deze redenering klopt en of ik dan in totaal ook bij die 1.500 kW kom en dus hetzelfde vermogen lever als de orginele motor van de Vossloh G1206. Als deze redenering klopt kan ik er dan ook vanuit gaan dat de trein op waterstof ook dezelfde hoeveelheid tonnen kan vervoeren?

Groetjes Peter

Berichten: 56

Re: Waterstoftrein

Ik heb er geen verstand van maar je redenering klinkt logisch. Het lijkt me alleen niet echt praktisch en economisch om 8 automotoren in een trein te plaatsen. En waar wou je de stroom vandaan halen om de elektrolyse uit te voeren?

En kan je die stroom dan niet beter meteen voor die trein gebruiken (conversie naar waterstof heeft immers een veel lager rendement!).

Wat stof om over na te denken :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waterstoftrein

Voor brandstofcellen geldt hetzelfde als voor batterijen: Je kunt ze op elkaar stapelen (zij het in serie en/of parallel) todat je het vereiste vermogen en voltage hebt. Je hoeft dus niet perse 8 automotoren te gebruiken, omdat het best mogelijk is om een brandstofcel van 750 of 1500 kW te ontwikkelen.

De vraag die je jezelf wel moet gaan stellen is of 1 locomotief voldoende is. Verder zou je moeten bekijken of het echt haalbaar is om 1000 km spoor aan te leggen. Als je toch iets voor 1000 km moet aanleggen, waarom dan geen pijpleiding?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Waterstoftrein

Uit interesse: hoe kom je aan het water? Want als die redenering al niet klopt...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Waterstoftrein

Als je toch iets voor 1000 km moet aanleggen, waarom dan geen pijpleiding?


Dat was ook het eerste wat ik dacht bij dit verhaal :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Waterstoftrein

Het is een wedstrijd voor Wubbo Ockels, dus dan geldt: hoe gekker hoe beter. Categorie superbus, zeg maar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Waterstoftrein

Waterstofpijpleiding... electrolyse aan de ene kant, vlammetje aan de andere kant - is het water meteen op temperatuur om koffie te zetten :D
Victory through technology

Reageer