[Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Moderator: physicalattraction

[Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Hallo

Ik zou graag een 'Van de Graaff generator' willen maken.

Nou heb ik wel wat tutorials kunnen vinden in het Engels, maar zou ik graag een tutorial of howto willen dat in het Nederlands word uitgelegd hoe je zo iets moet maken.

Ik heb ook gelezen dat het heel moeilijk is om aan de spullen te komen, is het echt zo moeilijk?Want ik heb niet echt zin om een hoop geld uit te geven om zo'n klein dingetje te maken.

En dan nog een laatste vraag over een Van de Graaff generator, moet je persee op zo'n ding staan zodat je niet onderstroom staat of kan het ook gewoon als je schoenen aan hebt?

Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om mijn vragen te beantwoorden.

Bij voorbaat dank,

Hylke

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Het princiepe is niet zo moeilijk, het is een draaiende band die elektronen verplaats naar een metale bol.

Onderaan de band geeft een borstel met spanning er op ( weet helaas niet precies heveel dat moet zijn ;) ) elektronen aan de band, die vervoert ze dan naar een ander borstel die aan de metale bol vast zit.

Het idee zie je vast wel in een van de tekeningen in de engelse tutorials of goole ff bij afbeeldingen.

Wat de spullen betreft kun je er als je een beetje rond vraagt vast wel ( bijna ) kosteloos aankomen, gewoon even creatief zijn :shock:

Wat aarden betreft heb je aan je schoenen niet genoeg, als je geen schokken wilt moet je idd ergens op gaan staan waardoor je niet meer geaard bent.

Het kan ook wel zonden maar dan sta je vonken te trekken via je lijf, ik heb mensen gezien die het wel deden en dat het verder geen kwaad kon, maar informeer daan toch even goed over voor je het echt gaat testen.

Dit is alle informatie die ik je tot nu toe kan geven, succes met je project.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Onder deze link een overzicht van de opbouw:

howstuffworks
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

ff een foutje van mijn kant, die onderste borstel komt aan aarde en de bovenste aan de bol, er komt verder geen spanning op te staan.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Ok,

Bedankt voor jullie hulp.

Hylke

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/ele...o/electro6.html

Dit is er eentje met niet zo moeilijk te vinden materiaal. Misschien niet helemaal zo mooi al je je hem voorstelde maar het is er eentje :shock:

Berichten: 1

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

weetje, ik vroeg me af, he

alles is wel leuk en aardig, maar niemand vertelt me waar ik dat spul van moet maken.

zoals die borstels enzo, en die band en hoeveel borstels.

waarom isser niet gewoon zon bouw-ding in het nederlands??

:roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

waarom isser niet gewoon zon bouw-ding in het nederlands??
Omdat er in het hele Nederlandssprekende taalgebied maar 30 miljoen mensen wonen, van wie misschien 2 zo'n ding zouden kunnen willen bouwen. Degenen die zo"n bouw-handleiding zouden kunnen schrijven, spreken allemaal Engels. Dat wordt gesproken door ruim 90 % van alle (adspirant)wetenschappers van de wereld, en verder door nog bijna een miljard anderen denk ik.

Vraag en aanbod dus.... :P

Alleen degene die hem uitgevonden heeft was een Nederlander. Maar die heeft zijn uitvinding waarschijnlijk ook in het Engels wereldkundig gemaakt.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Je zou ook eens naar de bibliotheek kunnen gaan in plaats van je alleen maar te focussen op internet.

Goeie kans dat je in de bieb een Nederlands boek vindt waar het in staat.

En verder sluit ik me bij Jan aan, als je echt verder wilt komen in wetenschap en techniek, dan moet je Engels kunnen lezen. Als je dat niet kunt mis je 90% van de beschikbare informatie.

Berichten: 10

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

ik heb zelf ook een van de raaf generator gemaakt maar die deed het niet weet iemasnd mieschien hoe dat zouw kunnen want de band deed het gewooon en ik had de borstels van draad gemaakt en alles deed het de band ging snel rond alleen er kwam gewoon geen spanning op :roll:

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

De statische elektriciteit die wordt opgewekt kun je die ook transformeren naar een lager voltage? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

ik heb zelf ook een van de raaf generator gemaakt maar die deed het niet weet iemasnd mieschien hoe dat zouw kunnen want de band deed het gewooon en ik had de borstels van draad gemaakt en alles deed het de band ging snel rond alleen er kwam gewoon geen spanning op :D
heb je de goede materialen gebruikt? Het gaat hierbij vooral om de materialen van je onderste en bovenste bandwieltje. Die moeten tribo-elektrisch verschillend zijn (zie google tribo elektrisch of anders triboelectric)

Verder moet de zaak niet te sterk "lekken" natuurlijk.

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

De statische elektriciteit die wordt opgewekt kun je die ook transformeren naar een lager voltage? :D


Gelijkspanning kan je niet transformeren, althans niet zonder allerlei elektronische kunstgrepen. Maar de spanning opgewekt met een vandegraafgenerator stelt qua stroomsterkte niet zoveel voor, veel vermogen levert dat dus niet, en motortjes erop laten draaien lijkt me niet zo'n zinvolle bezigheid. :roll: Dan zou je de vandegraafgenerator zichzelf kunne laten aandrijven en heb je de zoveelste mislukte perpetuum mobile.... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Je kunt de gelijkspanning toch onderbreken in pulsen dan kun je deze transformeren.Althans dat is zo met stroom uit een accu.Een gelijkgerichte puls noemen ze ook wisselspanning.

wat ik wil weten is of je de statische elektriciteit ook door een spoel kunt laten lopen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Van de graaff generator maken

Je kunt de gelijkspanning toch onderbreken in pulsen dan kun je deze transformeren
Dat is wat ik bedoelde met "elektronische kunstgrepen".

En ja, waar een spanning is kun je een stroom laten lopen, ook door een spoel. Stel je van het vermogen niet teveel voor... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer