Impliciete functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 355

Impliciete functies

Hallo,

Ik kom mij hier een beetje informeren over impliciete functies. Ik heb namelijk geen idee wat voor functies het zijn, wat (event) de standaardgedaante is, enz..... Het komt er dus op neer dat ik niet weet van dit onderwerp en ik vroeg mij af of iemand en kleine inleiding (uitleg) kon geven?

mvg

Re: Impliciete functies

Wat een impliciete functie is kun je het beste ontdekken aan de hand van enkele voorbeelden.
\(x^2+y^2=1\)
is een vergelijking van een cirkel.

Je kunt
\(y\)
zien als een impliciet gegeven functie van
\(x\)
.

Expliciet kunnen we functie
\(y\)
dan schrijven als
\(y=\sqrt{1-x^2}\)
of
\(y=-\sqrt{1-x^2}\)
.

Je hebt dus 2 mogelijke functie
\(y\)
die voldoen.

Meestal zijn impliciet gegeven functies niet expliciet te schrijven. Bijvoorbeeld in
\(y^7+xe^{y}-x^2+2=0\)
Er is een beroemde stelling die zegt dat als
\(G(x,y)=0\)
een comtinu differentieerbare functie is, dan is y lokaal (dus in een zekere kleine omgeving van
\(x\)
) een continue functie van x (met uitzondering van randpuntjes (zoals in (1,0) en (-1,0) van de cirkel)).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Impliciete functies

Om even verder te gaan op de uitleg van PeterPan: niet elke uitdrukking van de vorm f(x,y) = 0 kun je expliciet schrijven naar iets van de vorm y = f(x), dus y gegeven als functie van x. De vergelijking van een cirkel is daar zo'n voorbeeld van. Waarschijnlijk zie je dit in het kader van impliciet afleiden (of niet?).

Je beschouwt y dan als een (verder onbekende) functie van x, waarvan het verband niet expliciet gegeven is. Afleiden met behulp van de kettingregel en oplossen naar y' levert dan een uitdrukking voor de afgeleide die in het algemeen ook functie van y kan zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Impliciete functies

TD schreef:Om even verder te gaan op de uitleg van PeterPan: niet elke uitdrukking van de vorm f(x,y) = 0 kun je expliciet schrijven naar iets van de vorm y = f(x), dus y gegeven als functie van x. De vergelijking van een cirkel is daar zo'n voorbeeld van. Waarschijnlijk zie je dit in het kader van impliciet afleiden (of niet?).

Je beschouwt y dan als een (verder onbekende) functie van x, waarvan het verband niet expliciet gegeven is. Afleiden met behulp van de kettingregel en oplossen naar y' levert dan een uitdrukking voor de afgeleide die in het algemeen ook functie van y kan zijn.


We zien dit niet in het kader van impliciet afleiden, maar eerder algemeen. Dit is de eerste keer dat ik iets over impliciete functies zie en hetgeen dat mij intuïtief niet ligt, is dat het mogelijk is dat een impliciete functie niet per se expliciet kan geschreven worden in de vorm van bv y=f(x). Zou ik een intuïtief voorstel kunnen doen waardoor dat ik dit zou kunnen snappen: De voorbeeld van een cirkel die u aanhaalde, was toevallig het vb dat we in de les zagen. Een cirkel is eigenlijk geen functie angezien voor een x-waarde meerdere y-waarden mogelijk zijn. Nu vroeg ik mij af of dat dit de enige reden zou zijn opdat een implciete functie niet expliciet uitgeschreven zou kunnen worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Impliciete functies

Dat is een mogelijke, maar niet de enige reden. Bekijk bijvoorbeeld: x = y+sin(y). Je kan hier x als functie van y zijn, maar dit bepaalt ook y als (impliciete) functie van x. Je kan het echter niet zomaar omschrijven naar de vorm y = f(x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Impliciete functies

Dat is een mogelijke, maar niet de enige reden. Bekijk bijvoorbeeld: x = y+sin(y). Je kan hier x als functie van y zijn, maar dit bepaalt ook y als (impliciete) functie van x. Je kan het echter niet zomaar omschrijven naar de vorm y = f(x).


Dit snap ik niet goed. in uw voorbeeld is x in functie van y, maar y zou dan ook impliciet in functie zijn van x?Zo ja,waarom?

Re: Impliciete functies

De functie
\(y=f(x)=xe^x\)
is een keurige strikt stijgende functie functie op
\(\rr\)
.

De inverse van die functie is dientengevolge óók een strikt stijgende functie.

De vergelijking van die functie krijg je door
\(y\)
en
\(x\)
in de vergelijking te verwisselen.

Dus de inverse is
\(x=ye^y\)
.

Ik kan die functie makkelijk tekenen, maar het lukt niet de functie expliciet te schijven in de vorm
\(y=\cdots\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Impliciete functies

Dit snap ik niet goed. in uw voorbeeld is x in functie van y, maar y zou dan ook impliciet in functie zijn van x?Zo ja,waarom?
Zie alvast het voorbeeld van PeterPan, maar neem eventueel ook iets eenvoudig: de functie y = x+3 geeft y als functie van x, want y = f(x). Maar dit bepaalt eveneens x in functie van y, want herschrijven levert x = y-3, dus van de vorm x = g(y). Alleen zie je in voorgaande voorbeelden dat niet per se mogelijk is om dat verband expliciet te geven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Impliciete functies

Zie alvast het voorbeeld van PeterPan, maar neem eventueel ook iets eenvoudig: de functie y = x+3 geeft y als functie van x, want y = f(x). Maar dit bepaalt eveneens x in functie van y, want herschrijven levert x = y-3, dus van de vorm x = g(y). Alleen zie je in voorgaande voorbeelden dat niet per se mogelijk is om dat verband expliciet te geven.
Is het dan niet mogelijk met het nodige gepruts (met ln dacht ik ook zo) om aan x=... te komen

Voor vb van PeterPan

y=xe^x

ln(y)=ln(xe^x)

ln(y)=ln(x)+ln(e^x)

ln(y)=ln(x)+x

x=ln(y)-ln(x)

Je mag dan waarschijnlijk in het rechterlid geen x hebben :D :P

Berichten: 355

Re: Impliciete functies

Ik ben nog iets vergeten toe te voegen:

Een functie x=f(y) is hier impliciet geschreven als x in functie van y. Die zal in bepaalde omstandigheden niet expliciet te schrijven zijn als y=f(x) en omgekeerd. Wat wil dit dan concreet zeggen. Wat wil het zeggen als een functie niet expliciet te schrijven is in functie van x of y (eventueel met een tekening of grafisch?).

Berichten: 2.746

Re: Impliciete functies

bvb
\(ln(x+y) \cosh(x)+\sin(x + y)=0\)
dit kan je niet zomaar schrijven als y(x) of x(y)

Berichten: 355

Re: Impliciete functies

Bedankt stoker, maar dit was niet echt een antwoord op mijn vraag:Wat wil dit dan concreet zeggen. Wat wil het zeggen als een functie niet expliciet te schrijven is in functie van x of y (eventueel met een tekening of grafisch?).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Impliciete functies

meestal krijg je dan functies waarvoor er voor één waarde van x, meerder functiewaarden y=f(x) zijn.

Kijk maar naar de cirkel bijvoorbeeld.
\(x^2+y^2=1\)
\(y=\left \{ \begin{array}[l] \sqrt{1-x^2} \\-\sqrt{1-x^2} \end{array} \right.\)
dus x=0 geeft y=-1 & y=+1

EDIT: weet er iemand waarom die wortel niet wordt weergegeven?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Impliciete functies

Als je voor de \sqrt{} één willekeurig teken zet (ik heb hier "\ " gezet, je kunt ook bijv. "a " gebruiken) blijkt het te werken:
\(y=\left \{ \begin{array}[f]\ \sqrt{1-x^2} \\ -\sqrt{1-x^2} \end{array} \right.\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 355

Re: Impliciete functies

meestal krijg je dan functies waarvoor er voor één waarde van x, meerder functiewaarden y=f(x) zijn.
Sorry, maar ik zie nog altijd niet waarom dit een probleem is?

Reageer