Massa-veer systeem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Massa-veer systeem

Ik zit met een systeem bestaande uit meerdere massa's en veren en bestaat daarom uit meerder 2e orde systemen en heeft daarom meerder eigenfrequenties. Ik weet wel door de waarden van de massa's en de veren goed te kiezen, het mogelijk moet zijn om minimaal 2 eigenfrequenties te vinden die ver uit elkaar liggen. De eerste treed bijvoorbeeld op bij 10 rad/s en de tweeede bij 200 rad/s. Hiervan dien ik handmatig een berekening te laten zien! Echter is dit weer jaren later en heb geen flauw idee meer hoe ik hier uit moet komen. Kan iemand mij helpen???
Bijlagen
Massa_veer.jpg
Massa_veer.jpg (29.62 KiB) 256 keer bekeken

Berichten: 4.246

Re: Massa-veer systeem

Het is de bedoeling dat je je originele topic hiervoor gebruikt.

Stappenplan:

(1) stel de bewegingsvergelijkingen op voor de drie massa's.

(2) schrijf de vergelijkingen in de kanonieke vorm:
\( M \ddot{u} + C \dot{u} +K u = 0 \)
(3) Los op:
\( det( \lambda^2 M + \lambda C + K ) =0 \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 5

Re: Massa-veer systeem

dirkwb schreef:Het is de bedoeling dat je je originele topic hiervoor gebruikt.

Stappenplan:

(1) stel de bewegingsvergelijkingen op voor de drie massa's.

(2) schrijf de vergelijkingen in de kanonieke vorm:
\( M \ddot{u} + C \dot{u} +K u = 0 \)
(3) Los op:
\( det( \lambda^2 M + \lambda C + K ) =0 \)
Is het de bedoeling om per bewegingsverg. van een massa het geheel te bekijken, of alleen de veer en de eventuele demping die bij die massa hoort?

Berichten: 4.246

Re: Massa-veer systeem

Per massa stel je de bewegingsvergelijking op. Stel dan achtereenvolgens de massamatrix M, de dempingsmatrix C en de stijfheidsmatrix K op. Bepaal dan de eerder aangegeven determinant.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 5

Re: Massa-veer systeem

Per massa stel je de bewegingsvergelijking op. Stel dan achtereenvolgens de massamatrix M, de dempingsmatrix C en de stijfheidsmatrix K op. Bepaal dan de eerder aangegeven determinant.
Kun je een voorbeeld geven van een bewegingsvergelijking, bijv. m1? Heb hem denk ik voor m1 opgesteld, echter zit ik met wat te doen voor F(t).

Berichten: 4.246

Re: Massa-veer systeem

Eerlijk gezegd vind ik deze opgave echt heel moeilijk en voor mij is het ook alweer 3 jaar geleden dat ik me hiermee bezighield.

Een simpel voorbeeld om het stappenplan te verduidelijken:
1.JPG
1.JPG (35.55 KiB) 338 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (34.5 KiB) 247 keer bekeken
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 5

Re: Massa-veer systeem

dirkwb schreef:Eerlijk gezegd vind ik deze opgave echt heel moeilijk en voor mij is het ook alweer 3 jaar geleden dat ik me hiermee bezighield.

Een simpel voorbeeld om het stappenplan te verduidelijken:

[attachment=1638:1.JPG]

[attachment=1639:2.JPG]
Bij deze erg bedankt voor de uitleg, hier kan ik iets van maken! Zodra ik e.a. heb afgerond probeer ik het te laten weten.

Reageer