[natuurkunde] een balans zonder armen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] een balans zonder armen

[natuurkunde] Een Balans zonder armen

Hefbomen, balansen en armen

Hallo,

Ik ben bezig met een werkstuk over Hefbomen , balansen en armen .

Alleen ik kwam een merkwaardig type balans tegen die ik er graag in mijn verslag zou willen hebben.

Er is geen sprake van het bekende evenwicht zoals een wip… Het draaimechaniek bestaat uit een parallellogramconstructie (ABCD) , draaibaar om twee punten (M en N) , halverwege de horizontale stangen. Loodrecht op de twee verticale zijkanten zitten twee staafjes waaraan de gewichten kunnen hangen. ( zie tekening)Afbeelding

Bij deze balans is er alleen evenwicht wanneer de gewichten hetzelfde zijn , ongeacht de afstand tot het centrum! Is er eenmaal evenwicht dan kunnen we dus de gewichten langs de twee staafjes verplaatsen zonder dat evenwicht te verbreken.

Nu was mijn vraag Hoe kan dat? En hoe werkt dit balans dan? Want bij een normaal hefboom wet zou het draaimechanisme uit evenwicht zijn als je het gewicht verplaatst langs de twee staafjes. Kan iemand mij dit uitleggen?

Mvg,

Martijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] een balans zonder armen

Hee, da's een geinige, die kende ik niet. :D

Zo simpel en doeltreffend, je moet er maar op komen.......

Het moment dat een gevolg is van de afstand van het rechtse gewicht tot de centrale as staat in punt R. Punt C wordt daardoor naar rechts getrokken, punt B naar links geduwd. Maar afgezien van wrijvingskrachten in die scharnierpunten veroorzaakt dat dus alleen maar horizontale krachten, van geen enkele invloed op de verticale kracht in R.

Vergelijk drie eenpotige tafels, elk met twee stevige keilbouten in een betonnen vloer vastgezet. Plaats je gewicht op verschillende plaatsen op die tafels, en denk na over de normaalkracht de vloer: als je het gewicht verder naar rechts verplaatst, staat er een grotere duwkracht op de vloer nabij de rechtse keilbout, maar aan de linkse keilbout zal worden getrokken: die twee veranderingen heffen elkaar netjes op, de totale normaalkracht die de vloer moet uitoefenen verandert niet.
armloze_balans.png
armloze_balans.png (4.74 KiB) 123 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] een balans zonder armen

Jan van de Velde schreef:Hee, da's een geinige, die kende ik niet. :D

Zo simpel en doeltreffend, je moet er maar op komen.......

Het moment dat een gevolg is van de afstand van het rechtse gewicht tot de centrale as staat in punt R. Punt C wordt daardoor naar rechts getrokken, punt B naar links geduwd. Maar afgezien van wrijvingskrachten in die scharnierpunten veroorzaakt dat dus alleen maar horizontale krachten, van geen enkele invloed op de verticale kracht in R.

Vergelijk drie eenpotige tafels, elk met twee stevige keilbouten in een betonnen vloer vastgezet. Plaats je gewicht op verschillende plaatsen op die tafels, en denk na over de normaalkracht de vloer: als je het gewicht verder naar rechts verplaatst, staat er een grotere duwkracht op de vloer nabij de rechtse keilbout, maar aan de linkse keilbout zal worden getrokken: die twee veranderingen heffen elkaar netjes op, de totale normaalkracht die de vloer moet uitoefenen verandert niet.

[attachment=1613:armloze_balans.png]
Hardstikke bedankt! het is nu duidelijk eigelijk zo simple... maarjha =P ik zal het gebruike in het verslag ik heb nog 1 vraag maar die zal ik later wel posten! Nogmaals hartstikke bedankt!

Reageer