[natuurkunde] de bascule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] de bascule

Hallo,

Ik ben bezig met een werkstuk over Hefbomen , balansen en armen . en kwam ik deze Bascule tegen.

Een bascule is opgebouwd uit een stelsel van 3 hefbomen, waarvan de eerste juk, B als steunpunt heeft : en zo is R het steunpunt van de tweede hefboom PR en tenslotte S dat van de derde hefboom QRS. De beide laatste zijn als driehoekhefbomen uitgevoerd.

Totaal zijn er 8 draaipunten. In elk daarvan wordt gewerkt met meslagers, waarvan alleen die bij R en S getekend zijn. PR is het plateau waarop de te wegen last geplaatst wordt. Vaak word een overbrengverhouding van 1:10 toegepast.( Dat betekent als je er een last van 25 Kg is je een tegen gewicht van 2.5 kg nodig hebt). ( zie tekening)

Afbeelding

Nu had ik als vragen :

Aan welke voorwaarde moet worden voldaan om er voor te zorgen dat de plaats van de last niet van invloed is op de uitkomst van de weging?

Zal het plateau zich tijdens de weging evenwijdig aan zichzelf verplaatsen?

Hoe is de verhouding 1:10 gerealiseerd ?

Zou iemand mij deze vragen kunnen uitleggen met behulp van (voorbeeld) berekeningen?

Mvg,

Martijn

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] de bascule

Nu heeft Jan al eerder een vraag voor je beantwoord terwijl het volgens mij de bedoeling is dat je het werkstuk zelf maakt. Laat zien wat je hebt bedacht en waar je vast komt te zitten.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] de bascule

Nu heeft Jan al eerder een vraag voor je beantwoord terwijl het volgens mij de bedoeling is dat je het werkstuk zelf maakt. Laat zien wat je hebt bedacht en waar je vast komt te zitten.


Oke ik zal het proberen uit teleggen waar ik vast loop

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] de bascule

Nu heeft Jan al eerder een vraag voor je beantwoord terwijl het volgens mij de bedoeling is dat je het werkstuk zelf maakt. Laat zien wat je hebt bedacht en waar je vast komt te zitten.
Bij de eerste vraag loop ik vast als ik een hefboom maak van de punten Q R S met R als draaipunt omdat ik niet weet hoeveel de kracht is die tegen word geduwd in punt S dus kan ik niet bepalen waar de last moet komen te liggen of kan liggen tussen punt Q en R en of het iets uitmaakt waar het komt te liggen.

Dus kom ik automatisch ook niet verder met de vraag of het plateau zich evenwijdig verplaatst.

Als de arm waar de last op licht ( 50 ) is aan de andere kant 20 is zou het betekenen dat de kracht aan de linker kant 2.5 x zo groot moeten zijn Maar dat kan niet omdat de verhouding 1: 10 zou moeten worden dus ik doe daar iets fout ( of ik zie iets over het hoofd) waar door ik dus niet op de verhouding 1: 10 kom….kan iemand mij daar bij helpen? of uitleggen wat ik moet doen?

mvg Martijn

Reageer