[natuurkunde] rendement van energieomzettingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] rendement van energieomzettingen

Goedemiddag allemaal :D

Wij zijn momenteel op school bezig met een project voor Natuurkunde. We moeten in een "denkbeeldige doos" van 50x50x100 een soort van machine maken, waarin zo veel mogelijk energieomzettingen plaatsvinden en hiervan het rendement berekenen en een natuurkundige beschrijving geven.

De machine is gemaakt, van k'nex welteverstaan. Er wordt d.m.v. een waxinelichtje een touwtje doorgebrand. Op dit touwtje rust (verderop) een plankje met knikkers erop. Deze knikkers vallen naar beneden en brengen een schoepenrad in werken. M.b.v. dit schoepenrad vallen aan de ene kant nog meer knikkers naar beneden in een bakje water. Dit bakje overstroomt, in een bak die eromheen ligt. In de grote bak zit gras, zodat er fotosynthese kan worden uitgevoerd.

Aan de andere kant valt er nog een knikker om een lampje aan te doen.

Mijn vragen:

1. Wat is de verbrandingswarmte van een waxinelichtje?

2. Hoe bereken je het rendement als het touwtje is doorgebrand?

Dit is nog maar het begin, waarschijnlijk komen er nog meer vragen, maar hiermee zou ik al heel erg geholpen zijn :P

Marzo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] rendement van energieomzettingen

Hah, ik weet niet of dit de bedoeling is, maar je hebt zojuist een machine beschreven die makkelijk een (schijnbaar) rendement van 1000 (duizend, geen typefout) % of meer haalt.

Voordat je "de trekker" overhaalt stop je namelijk je "black box" vol met potentiële energie (dingen die kunnen vallen en zo) zodat je een tijd lang véél meer energie eruithaalt dan je erinstopt.

Verklap er dan niet bij dat je al die extra energie er éérst stiekem instopte, maak er een filmpje van, plaats dat op Youtube met als titel "overunity machine" en overal op de wereld beginnen internetdiscussies te ontstaan in de trant van:

"zie je wel, het kan, het wereldenergieprobleem is opgelost :D maar de regering houdt dit tegen :P "

enzovoort enzovoort. ;)

Kortom, weet je zeker dat dit de bedoeling is zo? Volgens mij vertelt je dit niks over rendement. Is het niet de bedoeling dat je er aan de ene kant een x-hoeveelheid energie instopt, dat in de box in een aantal stappen omzet van de ene vorm in de volgende en die weer in de volgende en die weer in de volgende, en dan aan het eind te meten wat je nou eigenlijk overhebt? En dan zonder daar onderweg nog stiekeme hoeveelheden aan toe te voegen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] rendement van energieomzettingen

Ik denk dat zoiets inderdaad de bedoeling is, maar dan moet ik alsnog alle energie berekenen. De precieze opdracht(en):

- Ontwerp en bouw een werkende machine, waarin zoveel mogelijke (verschillende) energieomzettingen plaatsvinden.

- Schrijf een handleiding voor je leraar.

- Schrijf een natuurkundige beschrijving van je machine.

- Maak een schatting van het rendement van jouw machine. Leg daarbij uit hoe je aan die schatting komt.

(Misschien kan ik zeggen, dat het rendement 1000% procent is, omdat dat hier werd gezegd :D

Ow, en vraag 3:

3. Als de knikkers het schoepenrad in beweging zetten, hoe bereken je dan de bewegingsenergie van het schoepenrad, of is dat andere energie?

Reageer