Dynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

Dynamica

dynamica

ik zit met een klein probleempje, het gaat omtrent oefening 2

ik heb ze uitgerekend,maar kom geen van de mogelijke oplossingsmogelijkheden uit, hier mijn berekening:

L0=Rmv=0.5m*1.2kg*11.111m/s

met R de straal m massa en v snelheid

als ik dit invul met de gegevens bekom ik 6,66666667 , dit ligt ver van de mogelijke antwoorden

kan iemand me hierbij helpen?

Berichten: 4.246

Re: Dynamica

Doel je op oefening 2 van het topic van 'kinematica'?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 51

Re: Dynamica

ne sory ik had de link vergeten te plaatsen

Berichten: 4.246

Re: Dynamica

\(\left \begin{array}{c} L =I \cdot \omega & v = \omega r & I=\frac{1}{2}mr^2 \end{array} \right\}\rightarrow L= \frac{1}{2}mvr\)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 51

Re: Dynamica

dit is de link

dynamics

Berichten: 1.007

Re: Dynamica

Je gebruikt de verkeerde formule.
\(L=I \omega\)
I is een functie van de massa en de straal, ω is een functie van de snelheid en de straal. Ik kom op:
\(L=½mvr\)
. Kwestie van invullen.

Berichten: 51

Re: Dynamica

bedankt

maar hoe wisten jullie dat I=1/2*m*r² is

basis I is toch van de vorm Ii=miri²

Berichten: 51

Re: Dynamica

laat maar ik weet al waarom,

bij vraag 3 wordt er gesproken over de wrijvingscoefficient, maar weet er iemand in welke formule die moet worden toegepast om de oplossing te vinden?

de enige hieromtrent die ik ken is Fw=wrijvingscoefficient*normaalkracht

Berichten: 1.007

Re: Dynamica

Zo moet je hem ook toepassen. Om tot een oplossing te komen kan je energiebehoud toepassen of je kunt aan de gang met de tweede wet van Newton langs de helling.

Berichten: 51

Re: Dynamica

hoe moet ik dat dan zien?

Fz+Fn+Fw=m*a

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Dynamica

devotionD1 schreef:hoe moet ik dat dan zien?

Fz+Fn+Fw=m*a
Je moet dat zien als een puntmassa waarop een aantal krachten werken die resulteren in een versnelling van dat voorwerp.

Persoonlijk zou ik dat probleem oplossen met behulp van de tweede wet van behoud van energie.

Wanneer je de bal een beginsnelheid geeft ga je hem een bepaalde hoeveelheid aan kinetische energie geven:
\( E_k= \frac{m v^2}{2} \)
Er gaat een bepaalde hoeveelheid energie verloren gaan door wrijving:
\(W= F_n \cdot f\cdot s \)
met: = verplaatsing van de bal

tenslotte gaat de bal beginnen stijgen doordat het plein onder een helling ligt, je krijgt dus een stijging aan potentiële energie nadat de bal weggetrapt is.

\( E_p=mgh \)
Je krijgt dus:
\( E_k - W = E_p \)
Nu moet je dit eens verder uitschrijven met de formules die ik hierboven even kort verklaard heb en sommige variabelen schrijven in functie van een andere, bijvoorbeeld de hoogte h makkelijk i.f.v. de verplaatsing s schrijven van m.b.v. een sinus.

Uiteindelijk als je alles correct hebt gedaan dan krijg je een vergelijking met als onbekende s.

Zo bekom je een antwoord dat in het lijstje staat.

Berichten: 1.007

Re: Dynamica

devotionD1 schreef:hoe moet ik dat dan zien?

Fz+Fn+Fw=m*a
Niet zo in elk geval. Je dient alleen de krachten in de richting van a te nemen, in dit geval nemen we a parallel aan de helling. In die richting werken twee krachten, namelijk de component van de zwaartekracht (mgsinθ met θ de hellingshoek) en de wrijvingskracht (μ*normaalkracht met normaalkracht=mgcosθ). Deze werken beide tegen de verplaatsingsrichting in, dus dan blijft over:

-mgsinθ-μmgcosθ=ma

Vervolgens kun je vast wel berekenen op wel punt een object met een gegeven beginsnelheid en een constante vertraging een snelheid nul heeft. Ik zou echter sterk de voorkeur geven aan energiebehoud.

Berichten: 51

Re: Dynamica

mv²/2-(Fn*f*s)=mgh

mv²/2-(Fn*f*s)=m*g*(s*sin(10°))

m(16)²/2-(Fn*0.9*s)=m*9.81*(s*sin(10°))

hoe kan ik nu verder gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Dynamica

Fn kan je schrijven als m.g.cos(10°)

Op deze manier krijg je zowel links als rechts in elke term de massa m. Je mag dus overal m wegdelen en je hebt een vergelijking met 1 onbekende namelijk de verplaatsing 's'.

Berichten: 51

Re: Dynamica

oke bedankt ik heb hem gevonden

Reageer