Tetraethyllood

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Tetraethyllood

Is er een manier om Tetraethyllood (zat in benzine) te splitsen? DWZ het lood te splitsen van de organische verbindingen?

Wanneer tetraethyllood in de bodem terecht komt, zijn er ook technieken bekend om dit te verwijderen uit de grond? of de lood vrij te maken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Tetraethyllood

Ja: verbranden. Het lood verbrand niet (verdampt wel redelijk makkelijk) en kan teruggewonnen worden.

Re: Tetraethyllood

ok maar het gaat erom dat deze tetramethyllood in de bodem zit. Deze bodem moet worden gesaneerd. Ik ga voor een combinatie van biologische en chemisch/fysische sanering van minerale olien.

Maar voordat ik dit wil beginnen moet de lood verwijderd worden. Het probleem is dat er op het grootste gedeelte van de vervuilde grond een garage staat. Het is moelijk om dit gebouw te verwijderen. Dus de vervuilde bodem eruit graven is geen optie. Op de een of andere manier moet het lood naar boven worden gepompt. Ik weet dat tetraethyllood slecht oplosbaar is in water.

Weet iemand ook een techniek waarme je het lood van zijn organische component kan scheiden? Of misschien om het geheel een lading te geven?

Reageer