Massapercentage zuur in azijnzuur (schoonmaakmiddel)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Massapercentage zuur in azijnzuur (schoonmaakmiddel)

Wij moeten voor ons scheikunde po onderzoeken (d.m.v. titratie) wat het massapercentage zuur in azijnzuur is. We hebben 10 ml azijnzuur verdund met 1:10 en hebben hiervan weer 10 ml genomen. Bij deze 10 ml hebben wij natronloog toegedruppelt net zolang tot de indicator (FFT) omsloeg. We hebben alleen het gevoel dat onze berekeningen niet echt kloppen. Kan iemand misschien nagaan waar de fout zit?



Wat is het massapercentage zuur in azijnzuur?

Er is gemiddeld 14.15 ml natronloog gebruikt om het azijnzuur om te laten slaan.

Formule azijnzuur: CH3COOH

Reactievergelijking: CH3COOH (aq) + OH- (aq) à CH3COO- (aq) + H2O (l)

Molverhouding: 1:1

Volume natronloog: 14.15 ml=0.01415 L

Molariteit natronloog: 0.0955 M

Aantal mol natronloog: volume x molariteit à 0.01415 x 0.0955 à 1.35 x10^-3 mol natronloog

Omdat de molverhouding 1:1 is en er 1.35 x 10^-3 mol natronloog aanwezig is, is er ook 1.35 x 10^-3 mol van het azijnzuur aanwezig.

Mol azijnzuur: 1.35 x 10-3

Volume azijnzuur: 1 ml (we hebben gewerkt met 10 ml, maar omdat het 1:10 is verdund zit er maar 1 ml van het echte zuur in)= 1 x 10^-3 liter

Molariteit azijnzuur: aantal mol : volume à (1.35 x 10^-3) : (1 x 10^-3) à 1.35 M

Molaire massa azijnzuur: 60.05 g/mol

Aantal miligram per mililiter azijnzuur: molaire massa x molariteit à 60.05 x 1.35 à 81.07 g/liter, oftewel 81.07 mg/ml

1 mL oplossing = 1 gram oplossing

81.07 mg/ml = 81.07 mg/g = 0.0817 g/g

Massapercentage: 0.0817x100%= 8.2%

Het massapercentage zuur in azijnzuur is 8.1%.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Massapercentage zuur in azijnzuur (schoonmaakmiddel)

Ik vind maar één foutje:
Massapercentage: 0.0817x100%= 8.2%

Het massapercentage zuur in azijnzuur is 8.2%.
Verder zou ik afstappen van dat gebruik van
à
het = teken lijkt me in de meeste gevallen véél toepasselijker, en vooral duidelijker.

Je zou à bijv kunnen gebruiken als : 2 L à 45 g/L , wat wil zeggen, ik heb 2 liter van een oplossing met in elke liter 45 g van een of andere opgeloste stof.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Massapercentage zuur in azijnzuur (schoonmaakmiddel)

Ja klopt! Had ik ook niet gedaan maar ik heb de tekst van word gekopieerd en blijkbaar zijn bepaalde tekens toen vervangen door a. Maar bedankt in ieder geval! Geen fouten verder?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Massapercentage zuur in azijnzuur (schoonmaakmiddel)

Geen fouten verder?!
Ik vind maar één foutje:
Thja, dat ik er maar eentej vind wil natuurlijk no niet zeggen dat dat 100% gegarandeerd de enige zou zijn. Maar ik heb toch echt mijn best gedaan.
blijkbaar zijn bepaalde tekens toen vervangen door a.
vervang zoiets dan nog eventjes voordat je het post, want het kostte me nog een paar kopkrabbertjes totdat ik doorhad wat je nou eigenlijk bedoelde. Het is goed dat je er verhelderende teksten met beschrijving van je stappen tussen stak, anders was het een flinke puzzel geweest.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer