[bedrijfseconomie] kosten baten analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

[bedrijfseconomie] kosten baten analyse

De invoering van een additioneel analyse apparaat van 200.000 euro met een levensduur van 5 jaar verhoogt de betrouwbaarheid van de diagnose. Dit betekent dat een betere behandeling mogelijk wordt van de betrokken patienten, zowel wat betreft de doelmatigheid als de doeltreffendheid. De besparingen zijn 20 000 euro aan het eind van ieder jaar. De doeltreffendheid is uitgedrukt in voor de kwaliteit van leven gecorrigeerde levensjaren en komt neer op 20 QALY's per jaar. (disconteringsvoet is 5%)

vraag: Bereken de kosten-baten verhouding slechts rekening houdend met de doelmatigheid

Ik denk dat er bij deze vraag de volgende formule gebruikt moet worden nl. Kosten baten analyse, KBR = (B (t)/((1+i)^t))/(K(t))/((1+i)^t))

B = Baten

K = kosten

het antwoord op deze vraag is 0,43

Probleem die ik tegenkwam bij het maken van deze opgaven was dat ik niet meer wist wat de kosten in het eerste, tweede etc jaar waren. De "nulde" jaar wist ik wel : 200 000 euro. En de baten is denk ik dus elk jaar 20 000 euro, maar geldt dit ook voor de nulde jaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [bedrijfseconomie] kosten baten analyse

oja, en de "i" is de percentage. Dus de rentevoet was bij deze vraag 5% dus de i= 1.05

Reageer