Pauli-principe

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Pauli-principe

Op wat is het Pauli-principe gebaseerd? Was dat zomaar een postulaat of zit er een diepere reden achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Pauli-principe

Op wat is het Pauli-principe gebaseerd?
Ik meen dat het Pauli-principe gebaseerd is op een uitsluitings principe.

Of wel dat 2 bepaalde deeltje zich niet op dezelfde plaats/positie kunnen bevinden. Electronen waren meen ik deze deeltje die dit veroorzaakte. Ik kan nog wel keer precies voor je opzoeken, want dit gedrag is voor verhschillende quantum deeltjes verschillend. Dit had meen ik ook met de kracht van deeltjes te maken.

Ik heb persoonlijk een ander idee over het hoe/waarom bepaalde materie zich niet zomaar door elkaar heen laat bewegen. Tussen atomen bevinden zich grote inter-moleculaire vrije ruimtes. Dus het grootste gedeelte van materie is leeg. Dat is de reden waarom ik een andere verklaring heb dan het Pauli-principe.

Re: Pauli-principe

aaargh schreef:Op wat is het Pauli-principe gebaseerd?
Ik meen dat het Pauli-principe gebaseerd is op een uitsluitings principe.

Of wel dat 2 bepaalde deeltje zich niet op dezelfde plaats/positie kunnen bevinden. Electronen waren meen ik deze deeltje die dit veroorzaakte. Ik kan nog wel keer precies voor je opzoeken, want dit gedrag is voor verhschillende quantum deeltjes verschillend. Dit had meen ik ook met de kracht van deeltjes te maken.

Ik heb persoonlijk een ander idee over het hoe/waarom bepaalde materie zich niet zomaar door elkaar heen laat bewegen. Tussen atomen bevinden zich grote inter-moleculaire vrije ruimtes. Dus het grootste gedeelte van materie is leeg. Dat is de reden waarom ik een andere verklaring heb dan het Pauli-principe.
Nou, reken er maar es iets mee uit,zou ik zeggen.

Het uitsluitingsprincipe is het pauliprincipe, en dat kun je wiskundig prima onderbouwen.Het heeft oa te maken met de asymmetrie van fermion-functies onder verwisseling van deeltjes. Voor fermionen met dezelfde quantumtoestand geldt dan dat f=-f, en dus f=0.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Pauli-principe

Oorspronkelijk was het Pauli-principe alleen een aanname. Als je namelijk meerdere (identieke) deeltjes had, dan kon je een heleboel verschillende golffuncies maken (*). De aanname was nu dat alleen de totaal-symmetrische en de totaal-antisymmetrische golffuncties daadwerkelijk in de natuur voorkomen. Op dat moment kon men alleen maar zien dat deze aanname inderdaad leek te kloppen, maar kon men niet bewijzen dat het ook logisch was. Tegenwoordig volgt dit resultaat uit de quantumveldentheorie (de Dirac vergelijking) en weten/begrijpen we dus waarom dit zo is.

(*) Bij n identieke deeltjes, kan je n! = 1*2*3*...*(n-1)*n verschillende totale golffuncies maken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Pauli-principe

Het is me nog steeds niet duidelijk hoe het Pauli-principe juist werkt en waarom twee fermionen niet in dezelfde kwantumtoestnad kunnen voorkomen. Ook begrijp ik niet waarom het voorkomt dat alle electronen op de onderstring kring rond de kern zouden draaien.

Kan iemand mij verder helpen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Pauli-principe


Berichten: 624

Re: Pauli-principe

Kort gezegd is je quantumtheorie voor fermionen alleen consistent als je het Pauliprincipe toepast. Het is dus een eis van je theorie. Wiskundig wordt de zaak erg rommelig als je fermionen net als bosonen behandelt. Iemand als Zee in QFT in a nutshell behandelt dit erg leuk; boeken als Peskin&Schroeder zijn al veel technischer, maar dat boek laat heel leuk zien wat er gebeurt als je naief bosonen net als fermionen behandelt. (remember: it's a dead alley :D )

Reageer