Een reeks

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Een reeks

Beste mensen,

Kan iemand mij verklaren waarom de reeks 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5,..... niet sommeerbaar is (er komt geen iend aan), en waarom deze reeks dus doorloop naar oneindig?

Sommige meetkundige rijen zijn namelijk sommeerbaar (vanaf een bepaald moment tel je zó weinig meer op bij het voorgaande dat het bijna geen verschil meer maakt voor de uitkomst), andere niet.

Volgens mij heeft een bekende wiskundige een uitspraak gedaan over het probleem, maar ik weet het niet zeker, vandaar dat ik dit biricht post.

Re: Een reeks

Sjuul schreef:Beste mensen,

Kan iemand mij verklaren waarom de reeks 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5,..... niet sommeerbaar is (er komt geen iend aan), en waarom deze reeks dus doorloop naar oneindig?

Sommige meetkundige rijen zijn namelijk sommeerbaar (vanaf een bepaald moment tel je zó weinig meer op bij het voorgaande dat het bijna geen verschil meer maakt voor de uitkomst), andere niet.

Volgens mij heeft een bekende wiskundige een uitspraak gedaan over het probleem, maar ik weet het niet zeker, vandaar dat ik dit biricht post.
noem ie reeks f(n)= 1+1/2+..+1/(n-1)+1/n.

eigenlijk geldt er f(n+1)-f(n)=1+1/2+..+1/(n-1)+1/n+1/(n+1)-(1+1/2+..+1/(n-1)+1/n)=1/(n+1)

f(n+1)-f(n)=1/(n+1)

dus die reeks f(n) is strikt stijgend, als n dus oneindig groot wordt, dan is f(n) ook oneindig groot. en je weet vast wel dat 'oneindig' geen getal is...

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Een reeks

oneindig schreef:
Sjuul schreef:Beste mensen,

Kan iemand mij verklaren waarom de reeks 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5,..... niet sommeerbaar is (er komt geen iend aan), en waarom deze reeks dus doorloop naar oneindig?

Sommige meetkundige rijen zijn namelijk sommeerbaar (vanaf een bepaald moment tel je zó weinig meer op bij het voorgaande dat het bijna geen verschil meer maakt voor de uitkomst), andere niet.

Volgens mij heeft een bekende wiskundige een uitspraak gedaan over het probleem, maar ik weet het niet zeker, vandaar dat ik dit biricht post.
noem ie reeks f(n)= 1+1/2+..+1/(n-1)+1/n.

eigenlijk geldt er f(n+1)-f(n)=1+1/2+..+1/(n-1)+1/n+1/(n+1)-(1+1/2+..+1/(n-1)+1/n)=1/(n+1)

f(n+1)-f(n)=1/(n+1)

dus die reeks f(n) is strikt stijgend, als n dus oneindig groot wordt, dan is f(n) ook oneindig groot. en je weet vast wel dat 'oneindig' geen getal is...
dit lijkt me larie....

f(n)=1/2+1/4+1/8+...+1/2**n

is ook strikt stijgend....en zou ook naar oneindig moeten gaan dan :shock:

de reden is: de tweede is begrensd, de eerste niet
???

Re: Een reeks

rodeo.be schreef:
oneindig schreef:
Sjuul schreef:Beste mensen,

Kan iemand mij verklaren waarom de reeks 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5,..... niet sommeerbaar is (er komt geen iend aan), en waarom deze reeks dus doorloop naar oneindig?

Sommige meetkundige rijen zijn namelijk sommeerbaar (vanaf een bepaald moment tel je zó weinig meer op bij het voorgaande dat het bijna geen verschil meer maakt voor de uitkomst), andere niet.

Volgens mij heeft een bekende wiskundige een uitspraak gedaan over het probleem, maar ik weet het niet zeker, vandaar dat ik dit biricht post.
noem ie reeks f(n)= 1+1/2+..+1/(n-1)+1/n.

eigenlijk geldt er f(n+1)-f(n)=1+1/2+..+1/(n-1)+1/n+1/(n+1)-(1+1/2+..+1/(n-1)+1/n)=1/(n+1)

f(n+1)-f(n)=1/(n+1)

dus die reeks f(n) is strikt stijgend, als n dus oneindig groot wordt, dan is f(n) ook oneindig groot. en je weet vast wel dat 'oneindig' geen getal is...
dit lijkt me larie....

f(n)=1/2+1/4+1/8+...+1/2**n

is ook strikt stijgend....en zou ook naar oneindig moeten gaan dan :shock:

de reden is: de tweede is begrensd, de eerste niet
heeft deze ook een bepaald reeel getal als waarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Een reeks

heeft deze ook een bepaald reeel getal als waarde?
Ja, 1.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Een reeks

Car schreef:heeft deze ook een bepaald reeel getal als waarde?
Ja, 1.
herstel:

http://forum.scholieren.com/showthread.php...13#post15795513

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Een reeks

Het is eigenlijk simpel, met oneindige getallen valt niet te rekenen. Daarom is er een limiet-functie.

Kijk hier eens naar:

x = 0.99999999999...... (oneindig = ...)

10x = 9.99999999999...... (maal 10)

10x - x = 9.999999999..... - 0.999999999999..... (aftrekken)

9x = 1

x = 1

Maar daarboven was x nog 0.99999999! Zo zie je dat 0.999999999... gelijk is aan 1 hoe gek het ook mag klinken.

EDIT: verduidelijking waarom ik dit post: een getal wordt dusdanig klein, en de som blijft altijd doorgaan. Je kan alleen rekenen met iets dat een einde heeft.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Een reeks

Sjuul Jentjens schreef:Beste mensen,

Kan iemand mij verklaren waarom de reeks 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5,..... niet sommeerbaar is (er komt geen iend aan), en waarom deze reeks dus doorloop naar oneindig?
We noemen een rij x0, x1, x2, ... sommeerbaar als limk[pijltje] :?: [sum_k] xn bestaat. Die limiet noemen we dan [sum_inf] xn.

Een noodzakelijke (doch niet voldoende) voorwaarde hiervoor is in ieder geval dat limk[pijltje] :?:xk=0.

Dat een rij als 1/2, 1/4, 1/8, ... sommeerbaar is (en als som 1 heeft) kun je zien doordat 1/2+1/4+1/8+...+2-n = 1-2n voor iedere n, en dus limiet L=1 heeft, want voor iedere epsilon.gif>0 is er altijd een N (namelijk -2log(epsilon.gif) afgerond naar boven) zodat |1/2+1/4+1/8+...+2-n - L| ;) epsilon.gif :?: n[grotergelijk]N.

Dat de rij [sum_inf] 1/(n+1) niet sommeerbaar is kun je als volgt zien:

De termen 1/(2k+1) t/m 1/(2k+1), dat zijn er zijn 2k stuks, zijn allemaal ;) 1/(2(k+1)) = 2-(k+1). En 2k[.]2-(k+1) = 1/2, dus eigenlijk tel je oneindig veel stukken op die allemaal :oops: 1/2 zijn.

Als je het uitschrijft:

1 + (1/2) + (1/3 + 1/4) + (1/5 + 1/6 + 1/7 + 1/8 ) + ...

:shock:

1 + (1/2) + (1/4 + 1/4) + (1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 ) + ...

=

1 + (1/2) + (1/2) + (1/2) + ...

Kortom, 1+1/2+1/3+1/4+...+1/(2k) ;) k/2 [vooralle]k[element] :oops: . Dus [sum_inf] 1/(n+1) = ;) .
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Een reeks

oneindig schreef:noem ie reeks f(n)= 1+1/2+..+1/(n-1)+1/n.

eigenlijk geldt er f(n+1)-f(n)=1+1/2+..+1/(n-1)+1/n+1/(n+1)-(1+1/2+..+1/(n-1)+1/n)=1/(n+1)

f(n+1)-f(n)=1/(n+1)

dus  die  reeks f(n) is strikt stijgend
Uiteraard, als je alleen maar positieve termen bij elkaar optelt, worden de partiële sommen (de f(n)-en) steeds groter.
als n dus oneindig groot wordt, dan is f(n) ook oneindig groot
Nee, dat kun je niet zeggen. Zie boven, het voorbeeld met f(n) = 1-2-n. Daar is f(n) strikt stijgend maar beslist begrensd (namelijk <1).
Daar wordt over een paar vragen door elkaar gesproken, wat bedoel je precies?

[sum_inf] (1/2)n+1 is in ieder geval 1 (zoals iedere [sum_inf] cn+1 = c/(1-c) voor 0<c<1), en [sum_inf] 1/(n+1) bestaat niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Een reeks

Dus als ik het goed begrijp neem je 1 en 1/3 even appart, en zie je vervolgens dat (1/3)+(1/4)>2(1/4), en zo blijf je herhalen, (1/5)+(1/6)+(1/7)+(1/8)>4(1/8) etc., zodat je gieruit vast kunt stellen dat er steeds méér dan (1/2) bijkomt, als je maar genoeg termen bij elkaar neemt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Een reeks

Je neemt de 1 apart, de 1/2, en dan 1/3+1/4, en dan 1/5 tot en met 1/8, en dan 1/9 tot en met 1/16, etc.

Dus steeds de (2k+1)-e tot en met de 2k+1-e term. Die sluiten allemaal netjes op elkaar aan, en er zijn natuurlijk oneindig veel van die stukken, en allemaal zijn ze ;) 1/2. Dus zolang je maar genoeg termen neemt (en dat doe je, want het is een oneindige som) komt er ook oneindig vaak minstens 1/2 bij.

Je kunt het ook omkeren, voor ieder getal k[element] ;) geldt dat 1 + 1/2 + 1/3 + 1/4 + ... + 1/N :shock: k als N=22k.

Dus de som heeft geen bovengrens / divergeert / is oneindig.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Een reeks

Ja, dan snap ik hem. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een reeks

Als je het integraalkenmerk voor positieve reeksen kent dan is de convergentie makkelijk te controleren.

De reeks convergeert als de oneingenlijke integraal INT(a -> inf) f(t) dt convergeert.

I.c. nemen we als functie f(t) = 1/t, dan vinden we:

INT(1 -> inf) dt/t = lim(x -> inf) lnx = inf => divergent.

Reageer