Krachten in het verkeer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

Krachten in het verkeer

een paar vraagjes...

inleiding vraagje... (hulpje)

1) een autobus met een massa van 5000 kg trekt op. de versnelling is 5m/s in het kwadraat. Bereken de nettokracht op de bus.

2) een bromfietser wordt aangereden door een auto. hij draagt geen veiligheidshelm. zijn hoofd komt met een snelheid van 10m/s tegen de grond. de botsweg is 2cm. de massa van het hoofd is 2kg.

a)bereken de kracht op het hoofd van de bromfietser

met een veiligheidshelm zou de botsweg 0.5 cm langer zijn.

b)bereken de kracht die het hoofd van de bromfietser dan zou ondervinden.

3) Lisette staat te wachten om over te steken. Als er geen verkeer meer aankomt, stapt ze op haar fiets. Na 5 s is haar snelheid 18km/h.

a)bereken de snelheid in m/s

b)bereken de versnelling

de eerste vraag is een makkelijke inleiding, die weet ik ook wel, maar dat is even een hulpvraagje. Ik snap de volgende 2 vragen niet. welke formules ik moet gebruiken en hoe ik het moet uitrekenen. wie weet het ???

Groeten,

Aristoteles

Berichten: 1.007

Re: Krachten in het verkeer

Zucht

"WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt."

Berichten: 51

Re: Krachten in het verkeer

Sjakko schreef:Zucht

"WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt."
de eerste is een inleiding die weet ik wel, maar de laatste ik weet niet hoe je het moet uitrekenen. welke formules je moet gebruiken enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Krachten in het verkeer

Nogmaals: beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 51

Re: Krachten in het verkeer

dat zeg ik nou toch...

welke formules moet ik gebruiken en hoe moet ik ze toepassen! welke berekingen moet ik voeren...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Krachten in het verkeer

Ok dan. Bij 3a) weet je niet hoe je km/h moet omrekenen naar m/s?
\(\frac{1\mbox{ kilometer}}{1\mbox{ uur}}=\frac{x\mbox{ meter}}{y \mbox{ seconden}}\)
Hoeveel meter is 1 km? Hoeveel seconden is 1 uur?

Bij 3b) Wat is de formule voor versnelling? Wat ís versnelling?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Krachten in het verkeer

Aristoteles, ik durf te wedden dat ze je niet met vraagstukjes confronteren zonder dat de achtergronden besproken zijn en de formules waar je mee kunt werken besproken.

Ik raad je aan om onze microcursus systematisch rekenvraagstukken oplossen eens door te nemen. Als ik met dat systeem je inleiding aanpak:

filmpje afspelen, je ziet een motor hard werken om een zware bus op gang te krijgen.

Vertalen:

m = 5000 kg

a = 5 m/s²

F= ?? N

ken ik een formule met een m, een a en een F ?

jawel, F=m·a

hoera, invullen, F= 5000 x 5 = 25 000 N.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Krachten in het verkeer

Ik heb ze al opgelost...

Ik zat verkeerd te denken, het was misschien een hele makkelijke vraag, maar jullie hebben me wel even op gang geholpen. dit heb ik wel vaker, ik denk veel te moeilijk. Maar iedereen bedankt....

Reageer