[biologie] hoe werkt een stamboom?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] hoe werkt een stamboom?

Halloo,

Ik zit momenteel in de 4e in het VWO en ik loop vast bij het vak biologie.

We hebben het over stambomen en we moeten uit zo'n plaatje bepalen of een bepaalde eigenschap dominant of recessief is. Ik heb al op dit forum gezocht naar uitleg maar ik snap die reacties niet :D .

Mijn vragen zijn nou:

- Hoe zie je in een stamboom of een bepaalde eigenschap dominant of recessief is

- En hoe zie je of iets X-chromosomaal is??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] hoe werkt een stamboom?

Als er een bepaalde eigenschap is die per generatie wordt doorgegeven dan is deze dominant.

X chromosomale kenmerken verspringen iedere generatie van het ene geslacht naar het andere.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4

Re: [biologie] hoe werkt een stamboom?

Je moet in een stamboom zoeken naar twee dezelfde fenotype ouders, maar een ander fenotype kind. Daaruit kan je opmaken welke dominant is. Ik verzin even een voorbeeld:

Vader zonder ziekte x moeder zonder ziekte hebben 3 kinderen. 2 zonder ziekte, en 1 met ziekte. Dit kan je natuurlijk gewoon aflezen van de stamboom.

Om een kind te krijgen van een moeder en vader met een ander fenotype als de ouders, moeten beide ouders heterogeen zijn. Anders, als ze bijv AA en Aa hadden, zouden ze geen kind met een ander fenotype kunnen krijgen, dan dat ze zelf zijn.

Conclusie: de ouders zijn beide heterogeen, maar hebben geen ziekte. Dus moet het allel voor de ziekte recessief zijn...

Reageer