Doppler effect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

Doppler effect

Wanneer een politiewagen met een sirene van 440 Hertz langs je voorbij raast, merk je meteen een daling in de hoogte van het geluid van de sirene die zal worden waargenomen zodra de auto voorbij raast. Maar ik snap niet waarom de hoogte plotseling daalt wanneer de auto voorbij raast. Kan iemand mij dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Doppler effect

Noem de frequentie die je hoort als de auto stilstaat (dus de frequentie die bijv. de bestuurder hoort)
\(f_s\)
: de 'stationary frequency'.

De auto nadert met een hogere frequentie dan
\(f_s\)
, de frequentie daalt, de frequentie is gelijk aan
\(f_s\)
op het moment dat-ie je passeert, de frequentie blijft dalen, en heeft een frequentie lager dan
\(f_s\)
na de passage.

Oftewel,
\(f_s\)
is een 'speciale' frequentie die je herkent als dé frequentie behorend bij de sirene. Gedurende de beweging van de auto blijft de frequentie monotoon dalen, maar de overgang bij
\(f_s\)
komt op je over als een 'plotselinge overgang': eerst was het hoger, en daarna was het lager dan de 'echte' frequentie.

Verborgen inhoud
wauw, 12 keer hetzelfde woord gebruikt in vier zinnen!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Doppler effect

paar geinige applets om het te visualiseren:

http://www.colorado.edu/physics/2000/applets/doppler.html

http://www.colorado.edu/physics/2000/applets/doppler2.html

de eerste geeft een visualistie van de geluidsgolven, de tweede geeft alleen het geluid in een animatie

spijtig dat ze die (nog) niet gecombineerd hebben
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: Doppler effect

Dus als ik zo naar je verhaal kijk, hoor ik (of een ander stilstaand persoon) eerst een hogere frequentie (of geluid) welke telkens daalt. Frequentie is pas gelijk als hij in 1 loodrechte lijn sta als ik en dan daalt de frequentie wat ik als lagere frequentie ervaar, toch?

Wat is de
\(f_s\)
die je gebruikt als in een formule?

Want ik zie geen
\(f_s\)
in de doppler formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Doppler effect

Nee, die zul je niet vinden, want ik heb de notatie zelf verzonnen. Vul simpelweg v=0 in (snelheid van de bron) en je bekomt 'mijn'
\(f_s\)
: de frequentie die je hoort als het medium stilstaat.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 147

Re: Doppler effect

Ik moet de 'apparent frequency' bereken als de auto met een snelheid van 25 m/s je voorbij rijdt. En ik moet de daling van de hoogte bepalen.

Ik heb het volgende berekend:
\(f_w=440\frac{343}{343-25} = 475 Hz\)


en
\(f_w=440\frac{343}{343+25} = 410 Hz\)


Is dit enigszins juist? Ik weet eerlijk niet of eerste antwoord 'apparent frequency' is of het tweede.

Ook weet ik niet of die 440 Hz nu
\(f_w\)
of
\(f_b\)
moet zijn. Ik heb voor
\(f_b\)
als frequency van de bron toch?

Hoe bepaal ik de daling, gewoon simpel weg van elkaar aftrekken?

Reageer