Gezocht: een formule voor een rij

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 74

Gezocht: een formule voor een rij

Stel je hebt een rij gedefinieerd als volgt:

m en n zijn natuurlijke getallen met inbegrip van 0
\(X_1\ f(m,0) = 0^mX_2\ f(m,n+1)=f(m,n) + (n+1)^m\)
Voorbeeld f(0,n)
\(f(0,0)=0^0f(0,1)=0^0 + 1^0f(0,2)=0^0 + 1^0 + 2^0f(0,3)=0^0 + 1^0 + 2^0 + 3^0\ldots\ldotsf(0,n)=0^0 + 1^0 + 2^0 + 3^0 + 4^0+\ldots + n^0\)
Of f(3,n)
\(f(3,0)=0^3f(3,1)=0^3 + 1^3f(3,2)=0^3 + 1^3 + 2^3f(3,3)=0^3 + 1^3 + 2^3 + 3^3\ldots\ldotsf(3,n)=0^3 + 1^3 + 2^3 + 3^3 + 4^3+\ldots + n^3\)
Er geldt:
\(f(0,n)=n+1\)
\(f(1,n)=\frac{1}{2}n^2+\frac{1}{2}n\)
\(f(2,n)=\frac{1}{3}n^3+\frac{1}{2}n^2+\frac{1}{6}n\)
\(f(3,n)=\frac{1}{4}n^4+\frac{1}{2}n^3+\frac{1}{4}n^2\)
\(f(4,n)=\frac{1}{5}n^5+\frac{1}{2}n^4+\frac{1}{3}n^3-\frac{1}{30}n\)
\(f(5,n)=\frac{1}{6}n^6+\frac{1}{2}n^5+\frac{5}{12}n^4-\frac{1}{12}n^2\)
etc.

Kan dit nu beschreven worden in 1 formule? Dus f(m,n)=….

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Volgens mij is het dit:
\(f(m,n)=\sum_{i=0}^{n}i^m\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Wat stelt
\( 0^0\)
voor? Ik denk dat dit niet bepaald is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Wat stelt [url=http://java%20script:void(0);]java script:void(0);[/url] voor? Ik denk dat dit niet bepaald is.


correcte opmerking
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gezocht: een formule voor een rij

In deze context wordt daar doorgaans 1 voor genomen, een verdedigbare definitie maar verder niet relevant in deze topic. Voor meer informatie/discussie daarover zou ik even de zoekfunctie gebruiken, dat "onderwerp" is zeker al aan bod gekomen. Je vindt hier nuttige lectuur over deze uitdrukking.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Wat stelt
\( 0^0\)
voor? Ik denk dat dit niet bepaald is.
Als het niet wordt gebruikt is het niet gedefinieerd. Wordt het wel gebruikt dat is het impliciet gedefinieerd als 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Als het niet wordt gebruikt is het niet gedefinieerd. Wordt het wel gebruikt dat is het impliciet gedefinieerd als 1.
Tot nu toe had ik een andere mening en die staat hier. Ik meen niet dat het nodig is hierover te discuteren.We zitten hier terug in de grijze zone van de wiskunde.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Dit heeft weinig met "grijze zones" te maken, alleen met conventies die niet altijd universeel aanvaard zijn. Op de website die je geeft, linkt men ook naar de pagina die ik je al eerder gaf. De tegenwoordige consensus is dat als 0^0 gedefinieerd wordt (of als gedefinieerd beschouwd wordt), dit 1 is. Dat is voornamelijk uit overwegingen van (notationele en andere) eenvoud.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 74

Re: Gezocht: een formule voor een rij

Het staat mij natuurlijk vrij om f anders te definieren.
\(X_1\ f(m,0) = 0\ (elk\ ander\ getal\ of\ functie\ van\ m\ kan\ ook)X_2\ f(m,n+1)=f(m,n) + (n+1)^m\)
Het wordt dan f(0,n)=n

De vraag blijft dezelfde.

Reageer