[fysica] vraagstuk weerstanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 30

[fysica] vraagstuk weerstanden

Ik zit helemaal vast bij deze oefening (5de middelbaar). Dankzij 2,5 jaar Fysica van leerkrachten die niet kunnen uitleggen zit ik dus "lichtjes" in de problemen. Ik zou dus heel dankbaar zijn moest iemand mij hints kunnen geven om dit vraagstuk op te lossen.

Afbeelding

De weerstand R1 bedraagt 2,0 Ω. De weerstand R3 is gelijk aan 6,0 Ω en hij heeft een vermogen van 150 W.

Bereken: -de weerstand R2

-het vermogen door de bron ontwikkeld.



(Bron: Fysica Vandaag 5.2/3)

Ik ben nieuw op het forum, dus als er iets verkeerd is met deze post, mijn excuses.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

je weet dat P=UI daar kan je de wet van ohm in invullen zodanig dat je enkel U en R hebt staan. Zoek nu R, dat is de vervangingsweerstand.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

weinig mis met je post, lekker duidelijk en zo, alleen niet duidelijk op welk punt je nou precies vastloopt. :D

hoever kom / wat zie je zelf al?

begin eens met wat gegevens op een rijtje te zetten, en eens te zien wat je allemaal zou kunnen berekenen (al levert dat niet direct je eindantwoord) ?
je weet dat P=UI daar kan je de wet van ohm in invullen zodanig dat je enkel U en R hebt staan.
Nee, in mijn lezing is dat het vermogen van R3, niet van de schakeling als geheel. Dat vermogen van de schakeling als geheel wordt zelfs gevraagd......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Hint: van R3 is het meeste bekend. Daar zou je dus kunnen beginnen. Je weet de weerstandswaarde en het vermogen, daaruit kun je de stroom door, en de spanning over R3 berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Nee, in mijn lezing is dat het vermogen van R3, niet van de schakeling als geheel. Dat vermogen van de schakeling als geheel wordt zelfs gevraagd......


Wel toch, als je de totale weerstand van de schakeling hebt ...

en daarvoor heeft klazon de hint gegeven
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 30

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

weinig mis met je post, lekker duidelijk en zo, alleen niet duidelijk op welk punt je nou precies vastloopt
Het probleem was dat ik niet eens wist hoe ik er aan moest beginnen.

P=U*(U/R) -> 150W=48v*(48v/R) ->R=48v*(48v/150W)

->R=15,36Ω

Dus 15,36Ω-2,0Ω-6,0Ω=7,36Ω=R2

Klopt dit ongeveer?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Die 150W is het vermogen van R3, daar staat niet de volledige 48V over.

Het vermogen P gedissipeerd door een weerstand met weerstandswaarde R, is P = RI² met I de stroom door de weerstand. Of: P = U²/R met U de spanning over de weerstand. Voor R3 ken je R en P, dus kan je met deze vergelijkingen I en/of U bepalen. Lukt dat alvast?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

jhnbk schreef:Wel toch, als je de totale weerstand van de schakeling hebt ...

en daarvoor heeft klazon de hint gegeven
Het gegeven vermogen 150W komt overeen denk ik met het vermogen van de weerstand R3 (net zoals Jan zegt).

Ik snap niet wat je wil zeggen jhnbk ...

Uit jouw woorden begrijp ik dat je denkt dat de bron een vermogen van 150W gaat leveren wat niet correct is.
Het vermogen P gedissipeerd door een weerstand met weerstandswaarde R, is P = RI² met I de stroom door de weerstand. Of: P = U²/R met U de spanning over de weerstand. Voor R3 ken je R en P, dus kan je I en/of U hiermee bepalen. Lukt dat?
@Meeples: wat TD zegt is volledig correct. Je kan best eerst de spanning berekenen in dit geval m.b.v. P=U²/R.

Wanneer je de spanning kent over R3 weet je meteen dat deze spanning ook over R2 staat (parallel).

- Wanneer je die spanning kent kun je makkelijk de spanning over R1 bepalen en de stroom door R1.

- De stroom door R1 gaat daarna verdeeld worden over R2 en R3

- Met behulp van de wet van Ohm of de bovenstaande formule voor het vermogen kun je de stroom door R3 bepalen

- I1-I3 = I2

- Je had reeds de spanning over de R2 bepaald en nu ken je ook I2 dus met de wet van Ohm ken je R2.

Tenslotte bereken je het vermogen van de bron (je weet de stroom in de keten = I1 en de spanning : 48V)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Hoewel het allemaal klopt, was het misschien handiger geweest als Meeples al eens begon met R3.

Ik heb namelijk niet de indruk dat ze al zo vlot goochelt met deze formules als jij en nu wordt het wat voorgekauwd...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Even terzijde voor Ruben1 en Jan:

Verborgen inhoud
Je kan R2 vinden via dat vermogen; dan kan je de substitutie weerstand bekomen; en dan is het kinderspel
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 30

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

U²=6,0Ω*150W=900

U3=30

U3=30v=U2?

Dus U-U3-U2=U1? Maar dat geeft dan 48v-30v-30v... Of is het 48v-30v? Of ben ik fout bezig? (sorry, ben echt slecht in dit vak...)

I3=150W/30v=5A

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Je bent niet fout bezig, maar je zou beter tonen hoe je aan die 30V komt. Aangezien het klopt, ga ik er even van uit dat je het goed hebt gevonden (en niet toevallig). Voor R3 geldt dus P = U²/R met P = 150W en R = 6Ω volgt dan inderdaad een spanning van U = 30V over die weerstand. Tot zover is het dus goed.

Wat weet je van de spanning over parallelle weerstanden? Je lijkt wat te twijfelen en wat je daarna schrijft klopt niet.

Edit: je laatste toevoeging is geen goed idee, er geldt P = UI, niet I = PU... :D

Je was alvast (correct) gekomen tot een spanning van 30V over R3, ga vanaf daar verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 30

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Dus, samengevat:

R1=2,0Ω

R3=6,0Ω

R2=7,36Ω->?

U=48v

U3=30v

U2=30v

I3=5A

"er geldt P = UI, niet I = PU..." Was verstrooid... :D

Parallelle weerstanden: ben er nooit echt aan uitgeraakt aan wat de leerkracht brabbelde. Spijtig genoeg is het het genre persoon waarbij extra uitleg vragen enkel nog meer verwarring brengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

Meeples schreef:U²=6,0Ω*150W=900

U3=30

U3=30v=U2?

Dus U-U3-U2=U1? Maar dat geeft dan 48v-30v-30v... Of is het 48v-30v? Of ben ik fout bezig? (sorry, ben echt slecht in dit vak...)

I3=150W/30v=5A
Je hebt het nog eens aangepast, dat wordt wel een beetje verwarrend... Het goede nieuws is dat je jezelf verbeterd hebt :D

De spanning over de parallelle weerstand R2 is inderdaad gelijk aan de spanning over R3, dus ook 30V. De stroom door R3 heb je nu ook correct berekend, die 5A klopt dus.

Over het geheel (dit kan je zien als een serieschakeling van R1 enerzijds, en de parallelschakeling van R2 en R3 samen anderzijds) staat 48V, waarvan 30V over die laatste parallelschakeling. Hoeveel staat er dan over de aparte weerstand R1?
Parallelle weerstanden: ben er nooit echt aan uitgeraakt aan wat de leerkracht brabbelde. Spijtig genoeg is het het genre persoon waarbij extra uitleg vragen enkel nog meer verwarring brengt.
Ik zie nu pas je nieuw bericht. Begrijp je het verschil tussen serie en parallel of niet? Want dat is wel erg belangrijk...

Serie betekent dat de weerstanden na elkaar komen: de ene begint waar de andere eindigt.

Voorbeeld: ----[R1]----[R2]----

Parallel betekent dat de weerstanden langs elkaar staan: ze hebben samen een beginpunt en samen een eindpunt.

Voorbeeld: de manier waarop R2 en R3 geschakeld zijn in je figuur. Zie je het verschil?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 30

Re: [fysica] vraagstuk weerstanden

48v-30v=18v

U1=18v?

Tot daar was ik mee in de verschillen. Maar verder, wat dat allemaal betekent voor de stroom etc., ben ik in de war.

Reageer