wiskunde van de grond af (of zoiets)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 293

wiskunde van de grond af (of zoiets)

Ik zit nu in 5 vwo en heb het idee dat de wiskunde die ik tot nog toe geleerd heb nogal praktisch van aard is. Ik heb ook gehoord dat de middelbare school manier van wiskunde leren niet 'wiskundig juist' is. Is er een wiskundig betere manier om het te leren? En is er een goed (liefst nederlandstalig, ik kan goed engels, maar ik vind NL makkelijker te verwerken) boek dat jullie me kunnen aanraden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

Toegepaste wiskunde voor het hoger beroepsonderwijs

uitgeverij: HB

Schrijvers: Drs. J.H. Blankespoor, Drs. C. de Joode, Ir. A. Sluijter.

zelf heb ik de derde druk
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

ok....er zijn nogal een paar boeken die zo heten...

bij bruna hebben ze:

toegepaste wiskunde

toegepaste wiskunde voor het HBO

toegepaste wiskunde voor het hoger beroepsonderwijs

toegepaste wiskunde voor het hoger beroepsonderwijs/3

allemaal dezelfde auteur

kan je zeggen (een isbn geven bijvoorbeeld) welke je bedoeld?

edit: ik snap het al. het is een hele serie boeken. nuja dan maar eens kijken of ik deel 1 en deel inleiding goedkoop op de kop kan tikken.

wel een beetje vreemd dat ze zich hierbij ook vooral als praktisch en toegepast afficheren. Terwijl ik daar juist niet echt naar op zoek was. Maar het zal wel.

Berichten: 4

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

het beste wiskunde boed wat ik tot nu toe in mijn handen heb gehad is "calculus" van Robert A. Adams. het is wel in het engels maar het is wiskunde en dat is zon universele taal dat ik niet denk dat je daar moeite mee zult hebben om het allemaal te begrijpen. het isbn nummer is 0-201-39607-6. zelf heb ik hier de vierde editie van.

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

bedoel je niet dat je meer zuivere (niet om toe te passen) wiskundeboeken zoekt?

misschien zit er iets voor je bij in de epsilon-serie (van alles wat eigenlijk)

http://www.epsilon-uitgaven.nl/index.php

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

nee dat (zuiver omdat het niet toegepast is) bedoel ik niet per se. omdat het losse boekjes zijn is die epsilon serie denk ik niet zo interessant voor mij (leerlingen zijn per definitie het overzicht kwijt en weten dus niet goed wat te kiezen).

Ik vind het alleen belangrijk om het op de juiste manier te leren. Ik hoop namelijk dat ik zo de dingen wat meer kan combineren en wat meer leer over bewijzen enzo (bewijzen dat functie x de primitieve is van functie y is misschien niet moeilijk, maar hoe kom je erop dat dat functie x moet zijn en niet functie z) en natuurlijk over wat de uitgangspunten zijn van (delen van) de wiskunde enzo. voor het overzicht dus, dat ik al een tijdje gedeeltelijk kwijt ben.

misschien is dat calculus boek wel een goed idee. Ik heb gehoord dat die boeken op een (voor mij) redelijk niveau beginnen en een hoop behandelen. Beter dan losse boekjes. dan wordt het volgens mij best wel een zootje in me kop (steeds nieuwe conventies, werkwijzen enzo). Wel vervelend dat het engels is. Maar ja, daar moet ik eigenlijk geen punt van maken aangezien ik vaak genoeg engels lees. en als het me echt gaat vervelen met dat engels, koop ik dat hbo boek ook maar. Ik heb toch geld zat en ik geef het anders toch niet uit.

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

misschien is een boek over de geschiedenis van de wiskunde wat voor je!

een goed boek (engels) door Katz; History of Mathematics o.i.d. en er is een boek van Struik (schrijf je misschien anders),Geschiedenis van de wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

het beste wiskunde boed wat ik tot nu toe in mijn handen heb gehad is "calculus" van Robert A. Adams. het is wel in het engels maar het is wiskunde en dat is zon universele taal dat ik niet denk dat je daar moeite mee zult hebben om het allemaal te begrijpen. het isbn nummer is           0-201-39607-6. zelf heb ik hier de vierde editie van.


Tuurlijk, hartstikke goed boek, maar je moet dan wel ook zelf een acceptabel niveau hebben, anders leest het verdomd moeilijk. Dat het een goed boek is staat buiten kijf, het wordt niet voor niets jaar in jaar uit gebruikt als leidraad op de universiteiten in verschillende landen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

welk niveau dan? ik heb gehoord dat die op 4 vwo niveau ongeveer beginnen , dus ik dacht dat best redelijk te doen moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

welk niveau dan? ik heb gehoord dat die op 4 vwo niveau ongeveer beginnen , dus ik dacht dat best redelijk te doen moet zijn.
Er staan zeker onderwerpen en paragrafen in die je met 4vwo als achtergrond kunt doorlezen, maar het overgrote deel is toch wel vwo6 vereist als bodemgrens. Zei ik niet al dat het op universiteiten een veelgebruikt boek is?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 150

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

Het beste wiskundeboek dat ik in handen heb gehad (en inmiddels ook zelf heb aangeschaft) is Principles of Mathematical Analysis van Walter Rudin. Hier wordt de wiskundige analyse keurig opgebouwd. Voor degene die niet weten wat wiskundige analyse is: integraal- en differentiaalrekening hoort tot de analyse.

Het stuk waar de reele getallen worden geconstrueerd is echt prachtig (hoewel erg lastig, je moet je er echt in vastbijten). Veel wiskunde studenten die ik ken zijn ook helemaal fan van Rudin.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

@black mathematican

En die is ook geschikt voor mensen uit 5 vwo (daar ben ik wel mee klaar als ik daar aan begin, voor de zomervakantie heb ik me gewone wiksundeboek nml nog)? Op amazon zegt iedere recensent nml dat deze nogal moeilijk te volgen is (de bewijzen dan vooral).

Berichten: 150

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

Sorry, ik heb over het regeltje heen gelezen dat je in 5vwo zit. Het heeft soms inderdaad een vrij lastig niveau, maar ik blijf bij mijn mening dat het het beste boek is dat de analyse vanaf de grond (de axioma's) af opbouwt.

Als je erg goed in je integraal- en differentiaalrekening zit, moet je het wel kunnen lezen. Soms moet je misschien erg je best doen, dat je bewijzen drie keer leest ofzo voordat je het doorhebt, maar dat moet ik ook vaak. Als je het wat vaker doet, gaat het steeds makkelijker.

Maar als het echt te moeilijk is (grote kans), is het misschien voor later wel een mooi boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

probeer Olympiade Vraagstukken maar eens oplossen, het is misschien een hoop puzzelen, maar daar zit het kunst van de Wiskunde erachter :wink: .

als je lid bent van Pythagoras (Wiskunde tijdschrift voor jongeren) is op die tijdschrift als het goed is, een speciaal hoofstuk over Opgaven die in de Olypmiade voorkomen... probeer die maar eens op te lossen, dat is is puur Wiskunde.

Succes en Veel plezier ermee!

Groeten,

David.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: wiskunde van de grond af (of zoiets)

als je lid bent van Pythagoras (Wiskunde tijdschrift voor jongeren) is op die tijdschrift als het goed is, een speciaal hoofstuk over Opgaven die in de Olypmiade voorkomen... probeer die maar eens op te lossen, dat is is puur Wiskunde.
Ja, daar ben ik het wel mee eens ja.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer