Uitkraging maken.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2.589

Uitkraging maken.

Gevraagd word om een zover mogelijke uitkraging te maken met een beperkte hoeveelheid gegeven materiaal. Wat we ons nu afvragen is stel dat we werken met een balk hoe kunnen we de parameters hiervan optimaliseren? welke methode bestaan hier toe?

Of is het niet zo goed idee om met een balk te werken en eerder te opteren voor bvb een vakwerk? hoe vergelijk je die?

Groeten.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Als je niet let op arbeidsloon,

dan zou je kunnen uitgaan van een T-profiel met het hor.deel als bovendeel en vervolgens het lijf (verticale deel)afslijpen vanaf de opleg naar het bovenvlak bij het einde van de uiitkraging in drieh.vorm en de flens (hor.deel)vanuit de opleg naar het einde van de uitkraging symmetrische afslijpen in drieh.vorm.

Bij een grote uitkraging is hetzelfde uit te halen met een driehoekig ruimtelijk vakwerkspant.

Nb.

Ik word met de kreet parameters altijd op een dwaalspoor gebracht,noem jij eens de parameters van een willekeurige balk of van een balk met een vast profiel,dus bijv,die T-balk,welke in noemde!

Berichten: 2.589

Re: Uitkraging maken.

Bedankt voor je antwoord. ken je wat site waar wat foto's op staan van wat je vernoemt? Groeten.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Zul je zelf moeite voor moeten doen!

Berichten: 2.589

Re: Uitkraging maken.

Natuurlijk dat ik zelf moeite wil doen. Maar je legt iets moois uit maar ik kan het mij niet goed voorstellen daarom die vraag.

Waar moet ik naar zoeken?

Groeten.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Mijn antwoord was gebaseerd op de conditie dat arbeidsloon niet in aanmerking wordt genomen.

En aangezien onze economie op geld berust,zul je dus dit soort constructies weinig aantreffen,hooguit in gewapend beton,er moet wel extra moeite aan de bekisting en wapening worden gedaan.

Soms zie je wel eens iets in staal bij moderne jachten en bij prefab gelijmde houten spanten (Nemaho oa.)

Berichten: 2.589

Re: Uitkraging maken.

Oké bedankt.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Bertje,hoe zit het met mijn tegenvraag over de parameters in deze topic? :D

Berichten: 2.589

Re: Uitkraging maken.

Ja dat is niet zo gemakkelijk hé? maar voor een echte optimalisatie stel ik me iets voor zoals ik ooit eens gezien heb in een reportage over het bestuderen van loopgedrag bij zoogdieren.

Men gebruikte een vaag model en probeerde dan het beest te laten stappen, als dit dan mislukte, dus als het viel dan probeerde het programma opnieuw zo ging men iteratief te werk tot na zo'n paar miljoen keren had men dan iets wat werkte.

Het programma werkte dus eigenlijk artificieel, zo iets had ik ook in gedachten een vage constructie die dan getest werd en keer op keer verbeterd. Waarbij het programma zelf zoekt naar welke dimensies best verbeterd kunnen worden. Groeten.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Bert F schreef:Gevraagd word om een zover mogelijke uitkraging te maken met een beperkte hoeveelheid gegeven materiaal. Wat we ons nu afvragen is stel dat we werken met een balk hoe kunnen we de parameters hiervan optimaliseren? welke methode bestaan hier toe?

Of is het niet zo goed idee om met een balk te werken en eerder te opteren voor bvb een vakwerk? hoe vergelijk je die?

Groeten.
Graag geen breedvoerig onduidelijke uitleg over het gedar van diersoorten,doch jouw gebruik van het begrip parameters in je topic.

Zie mijn vraag in bericht 2.

Of moet ik dat opvatten als een vorm van indrukmakende kretologie om iemand het bos in te sturen en om jezelf op een nivo te situeren waar je eigenlijk nog niet thuishoort?

Ik word een beetje scherp (pissig!)omdat ik zulke camouflerende zaken meer meemaak en wel graag duidelijkheid heb! :D

Berichten: 2.589

Re: Uitkraging maken.

Wat moet ik hier nu op antwoorden? Als je denkt dat ik me op een hoger niveau wilde stellen dan ik eigenlijk sta ben je mis ik probeerde gewoon twee zaken te vergelijken maar maakte mijn redenering niet af.

Daarom dat het verband mss niet echt duidelijk is. Groeten.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Dus graag antwoord op mijn bericht 2!

Als dat niet lukt,dan pech gehad.Ik had graag de definitie willen weten van de door jou beschreven parameter behorende bij stalen balken,maar overvraag je wrs,sorry. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uitkraging maken.

Even samengevat:

Je moet een uitkraging maken. Constructie is niet gespecificeerd, dus het kan even wat zijn. Zelfde voor materialen.

Het lijkt mij het beste dat je gaat kijken naar wat de mogelijkheden zijn om de constructie te realiseren, en dan gaan kijken welke materialen er voor nodig zijn, en deze zo nodig optimaliseren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.589

Re: Uitkraging maken.

Als dat niet lukt,dan pech gehad.Ik had graag de definitie willen weten van de door jou beschreven parameter behorende bij stalen balken,maar overvraag je wrs,sorry.
Mijn definitie van parameters: stel je neemt een rechthoekige balk dan zijn voor mij de parameters de breedte,de lengte en de hoogte. Omdat het materiaal dat je gaat gebruiken vastligt heb je ook nog een vaste rho.

Met deze drie veranderlijke en één constanten kan je, je hele balk beschrijven of je hebt hem geparameteriseerd.

Snap je nu wat ik bedoel met het begrip parameters? Zo kan je dat voor elke ruimtelijke situatie doen of met andere woorden je kan een hole balk parameteriseren een cilinder enz. eenmaal je dit hebt kan je gaan optimaliseren oftewel een uitdrukking zoeken, eventueel in meerdere veranderlijken die ergens extreem wordt. op die manier kan je maximale uitkraging bepalen.

Het feit dat ik over mijn beesten begon was gewoon omdat ik niet weet welke ruimtelijk configuratie het best zal zijn maw we weten niet of een balk een cilinder een trapezium of nog veel meer daar tussen in optimaal is.

Bij het stapgedrag van die beesten wist men ook niet hoe te beginnen daarom gebruikte men een try en error techniek vandaar die vergelijking in mijn voorgaand bericht.

Heb je nu een uitleg op de door mij gebruikte parameters? Hoe interpreteer jij het begrip parameters?

Groeten.

Berichten: 4.502

Re: Uitkraging maken.

Ik zou zo niet weten ,aangezien het begrip parameters m.i. verwaterd is en voor diverse doeleinden gebruikt zou kunnen worden-als ik me voorzichtig uitdruk.

Ik heb het wel eens trachten te definieren als:

Param.zijn de basis-eigenschappen,welke als basisnorm kunnen voorkomen in materialen en op die normen kunnen worden vergeleken.

Maar dat rammelt mogelijk toch nog wel.

Ik zou dus in jouw geval kunnen zeggen,elke massa kan een lengte,breedte en dikte hebben,afhankelijk van de vorm van die massa,dus zodra die vorm niet meer rechthoekig is (parallellepipedum,ik vond dat woord niet uit),moet je een vorm aangeven,hetzij in doorsnede,hetzij in massa,dus de volgende parameter is vorm.

En daar behoren weer bij de parameters weerstandsmoment en (massa-)traagheidsmoment.

Vervolgens komt dan het materiaal in aanmerking.

En dat is bij jou een code Rho.

Dan moet je weer parameters invoeren en wel materiaaleigenschappen,allerlei varianten van sterkte.

Ik geloof dat dan pas het parameterverhaal (parametervergelijkingen) :D ,wat de balk(en ) betreft,compleet is!

Reageer